اخبار نساجی

ایرادات لایحه بودجه در بخش حمل و نقل

تین نیوز: یک کارشناس حمل و نقل معتقد است بخش های مرتبط با حمل و نقل در لایحه بودجه که هم اکنون درمجلس در حال بررسی می باشد،دارای اشکالاتی است.

وی به خبرنگار تین نیوز گفت: اعتبارات برنامه حمل‌ونقل راه‌آهن (۴۰۷۰۱) کمتر از نصف اعتبارات حمل‌ونقل جاده‌ای (۴۰۷۰۲) است در حالی که بنا به اولویت بخش ریلی در سیاست های کلی بخش حمل‌ونقل و کمبود فاحش آن در کشور افزایش اعتبارات آن لازم است.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: در تمام طرح های جدید فصل حمل‌ونقل بند “و” ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم (مبنی بر وجود اعتبار کافی برای شروع طرح های جدید) مراعات نشده است. (۴۰۷۰۱۰۷۸ تا ۴۰۷۰۱۰۸۹ و ۴۰۷۰۲۷۴۹ تا ۴۰۷۰۲۸۰۵ و طرح های استانی۴۰۷۰۲۷۴۷ تا ۴۰۷۰۲۸۰۹ )

این کارشناس اظهارداشت: مثلاً حدود ۲۷۵۰ کیلومتر خطوط جدید ریلی تعریف شده است در حالیکه اعتبارات موجود کفاف اجرای مناسب طرح های در دست اقدام را هم نمی‌دهد و برای هر طرح به طور میانگین کمتر از ۱۰درصد اعتبار کل آن منظور و برای برخی از طرح ها حتی کمتر از یک درصد اعتبار لازم درج شده است (مثلاً ۴۰۷۰۱۰۶۱ یا ۴۰۷۰۱۰۱۱ یا ۴۰۷۰۱۰۶۹).
به گزارش تین نیوز این کارشناس تاکید کرد: بنابراین لازم است تمام طرحهای مزبور، حذف شوند و طرح هایی جدید (با سال شروع در سال ۹۰) نیز که عملاً شروع نشده‌اند، نیز حذف شوند این موضوع با هدف دولت در طرح مهر ماندگار (اهتمام به طرح های رو به خاتمه) مطابقت خواهد داشت.

به گفته وی در صورت عدم امکان حذف کلیه طرح های جدید، درج برخی از طرح های جدید کاملاً غیرمنطقی است.
وی در توضیح این مطلب اظهارداشت: برای مثال با وجود راه‌آهن مرزی خواف – هرات(۴۰۷۰۱۰۰۷)، پیشنهاد اجرای راه‌آهن جدید و موازی به مرز دوغارون با طول ۲۰۰ کیلومتر (۴۰۷۰۱۰۸۸)غیر منطقی است.

وی افزود: همچنین پیشنهاد اجرای دو طرح موازی و مشابه راه‌آهن اصفهان – ازنا (۴۰۷۰۱۰۷۸) و راه‌آهن اصفهان- اراک (۴۰۷۰۱۰۸۱)نیز غیر منطقی می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این کارشناش حمل و نقل تاکید کرد: اخذ مصوبه ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم برای ردیف های ذیل انجام نشده است. به طور کلی اغلب طرح های مندرج در جدول ۱۲ پیوست قانون بودجه سال ۹۰ که شروع به اجرای آنها منوط به داشتن توجیه فنی و اقتصادی و تصویب در کمیسیون ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم بوده است، بدون طی فرآیند لازم و با حذف جدول مزبور از پیوست قانون بودجه، بدون قید و شرط در پیوست یک قانون درج شده‌اند.

وی این موارد را چنین برشمرد: در ردیف۴۰۷۰۱۰۶۰ قید آنتنی داراب در عنوان طرح و طول ۵۵۰ کیلومتری آن به منزله افزایش حجم طرح و مستلزم مصوبه ماده ۲۱۵ است.

در ردیف ۴۰۷۰۱۰۶۷ قید آنتنی برای مسیر جوین – اسفراین بوده و اضافه نمودن بجنورد ضمن آنکه طرح را از حالت آنتنی خارج نموده، به منزله افزایش حجم طرح و فاقد مصوبه ماده ۲۱۵ است.

این کارشناس تاکید کرد: برخی از طرح های معرفی شده بنا به اطلاع از شرایط فنی و اقتصادی آنها، فاقد توجیه هستند و حذف آنها بر اجرای آنها ترجیح دارد که در صورت لزوم می توان مستندات لازم را ارائه نمود: راه‌آهن جهرم- بندرعباس (۴۰۷۰۱۰۷۶)، راه‌آهن بم- جیرفت (۴۰۷۰۱۰۷۷)، راه‌آهن بستان‌آباد- سراب (۴۰۷۰۱۰۸۲)، راه‌آهن رودهن- آمل (۴۰۷۰۱۰۸۶)، راه‌آهن اتصال خلیل‌آباد و کاشمر به شبکه (۴۰۷۰۱۰۸۷).

وی با بیان موارد دیگری که دارای مشکل است، گفت: در طرح ۴۰۷۰۱۰۸۹ طول مسیر راه‌آهن زنجان – بیجار به راه‌آهن همدان- سنندج ۱۲۰ کیلومتر درج شده که در واقع حدود ۳۰۰ کیلومتر است. همچنین طرح راه‌آهن زاهدان – مشهد علیرغم وجود مصوبات استانی هیات دولت و اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۲۱۵ (ماده ۳۲ قانون برنامه چهارم) در سال ۱۳۸۷، در پیوست قانون درج نشده است.

وی افزود: همچنین در این فصل اجرای بسیاری از طرح های راه‌سازی ملی بر عهده وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است که لازم است برعهده شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و یا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باشند.
وی گفت: برای مثال در ردیف ۴۰۷۰۱۰۱۵ خرید واگن های قطار بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی گذاشته شده است که باید برعهده دستگاه اجرایی ذیربط یعنی راه‌آهن جمهوری اسلامی باشد.

وی تاکید کرد: در پایان وجود طرح مستقلی در فصل حمل‌ونقل با عنوان” مطالعات تفصیلی طرح های حمل‌ونقل” (دستگاه اجرایی آن شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ) ضرورت دارد که امکان انجام مطالعات طرح ها پیش از شروع به اجرای آنها فراهم شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×