اخبار نساجی

ایجاد نهادهای اقتصادی باید اولویت ویژه اجلاس عدم تعهد در تهران باشد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ایجاد نهادهای اقتصادی باید اولویت ویژه اجلاس عدم تعهد در تهران باشد

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اجلاس تهران باید بتواند نقطه آغازی برای فصل جدیدی در همکاری های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باشد، توضیح داد: آغازی که اولا فعالیت های این جنبش را بیش از آنچه هست، به سمت اقدامات ایجابی سوق دهد و در گام بعدی به نهادسازی های اقتصادی برای گسترش روابط داخلی و مستقیم کشورهای عضو منجر شود.

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران درباره برگزاری اجلاس کشورهای عدم تعهد در تهران گفت: برگزاری اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در تهران فرصت مناسبی برای افزایش تماس های بین المللی است که ما نیز ما باید کمال استفاده را از آن ببریم.

نهاوندیان افزود: پاسخ منطقی و عملی به اقدامات بدخواهان کشور که خواهان تحمیل انزوا به هستند این است که راهبرد توسعه حضور را دنبال کنیم و از هر فرصت بین المللی در راستای همین راهبرد نیز استفاده ببریم چراکه نه فقط سیاستمداران ما بلکه فعالان اقتصادی، نخبگان فرهنگی، نویسندگان وهنرمندان ما باید در مجامع بین المللی حضور داشته باشند تا با این حضور هم تواناییهای ملت ایران را نشان دهند و هم از حق این ملت که یکی از مهمترین آن ها حق پیشرفت است، دفاع کنند.

وی افزود: به طور خاص اما در مورد جنبش غیر متعهدها باید توجه داشت که حرکت این جنبش در آینده بیش از گذشته باید جنبه ایجابی داشته باشد تا با وجود فلسفه تشکیل این جنبش که امتناع از سرسپردگی به دو اردوگاه سرمایه داری وکمونیستی بود، این حرکت بتواند در ادامه حیات خود، بیش از پیش رویکردهای ایجابی وارائه تصویر روشنی از رویکردهای سیاسی، اقتصادی و … را در دستور کار خود قرار دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در چند دهه ای که از حیات این جنبش می گذرد، بیشتر هم و غم خود را مصروف مسائل سیاسی کرده اند، این در حالی است که طی نیم قرن اخیر به روشنی شاهد آن هستیم که کشورهای پیشرو و موفق در جهان آنهایی بوده اند که بیشترین موفقیت ها ودستاوردها را در حوزه اقتصاد داشته اند.

نهاوندیان گفت: به عبارت دیگر مرور سیر پنجاه سال اخیر تحولات دنیا نشان می دهد که کشورهایی که به محوریت و اهمیت اقتصاد پی برده اند، توانسته اند با بهره گیری از این موتور پیش برنده، تفوق و برتری خود را درتمامی حوزه ها حتی حوزه های سیاسی به اثبات برسانند.

وی ادامه داد: بارزترین نمونه این رفتارها را می توان در کشور چین مشاهده کنید که به عنوان یکی از کشورهای ناظر جنبش عدم تعهد با وجود پایبندی به آموزه های سیاسی مارکسیستی، چرخش بزرگی در رویکردهایسیاسی خود بوجود آورد و نتیجه آن تبدیل شدن این کشور به یکی از قطب های بزرگ اقتصادی دنیاست.

نهاوندیان گفت: هند نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، نمونه بارزدیگری از موفقیت های اقتصادی است که جایگاه خاصی را نیز در حوزه سیاسی برای آن به ارمغان آورده است.

رئیس اتاق ایران افزود: با این عنایت نکته مهم ایناست که جنبش عدم تعهد باید همپای توجه به مسائل سیاسی، حوزه تعاملات اقتصادی را نیز مورد توجه قرار دهد چرا که با وجود ظرفیت بسیار بالای تعاملات اقتصادی میان کشورهای عضو این جنبش تا کنون شاهد بهره برداری متناسب این ظرفیت نبوده ایم.

وی با اشاره به ظرفیت های تعاملی بالای کشورهای عضوجنبش عدم تعهد گفت: بازارهای بسیار بزرگی در کشورهای عضو جنبش وجود دارد اما متاسفانه اگر نگاهی به جدول داده و ستانده مستقیم میان این کشورها داشته باشیم می بینیم که در اغلب کشورهایی خارج از این جنبش، واسطه داد وستد کشورهای جنبش عدمتعهد هستند. بی تردید برقراری رابطه مستقیم میان این کشورها، ایجاد نهادهایاقتصادی، مالی و خدماتی متناسب است.

نهاوندیان در پایان گفت: امیدوارم اجلاس تهران بتواند نقطه آغازی باشد برای فصل جدیدی در همکاری های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که اولا فعالیت های این جنبش را به سمت اقدامات ایجابی سوق دهد و در گام بعدی به نهادسازیهای اقتصادی برای گسترش روابط داخلی و مستقیم کشورهای عضو منجر شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×