اخبار فرش ماشینی

ایمنی در صنایع نساجی؛ لزوم درس آموزی از حوادث

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تهیه و تنظیم: حسین بافته چی، فرشاد رحیمی

 

مقاله‌ای که در ادامه می‌آید بخش خلاصه‌ای است از آنچه که به صورت کامل در مجله شماره ۴۴ به آن پرداخته شده است.

۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۲ کشور بنگلادش شاهد یکی از فجیع ترین حوادث صنعتی تاریخ بود. در این روز در کارخانه نساجی Tazreen حدود ۱۱۷ نفر در آتش سوختند و ۲۰۰ نفر دچار جراحت شدند. بی تردید این حادثه با حدود ۳۲۰ نفر کشته و زخمی یکی از فجیع ترین آتش سوزیهای اتفاق افتاده در صنعت بود.

طبق بررسی هایی که بعد از حادثه انجام گرفت، مشخص شد که آتش در اثر یک اتصال کوتاه در طبقه اول کارخانه آغاز شده بود و تمام کارگران ۹ طبقه در اثر این آتش در ساختمان محبوس شدند. بدلیل نقص در سیستمهای اطفاء و همچنین وجود انبوه منسوجات آتش به سرعت در تمام ساختمان گسترش پیدا می کند و اطفاء آن توسط آتش نشانان ۱۷ ساعت بطول می انجامد. بیشتر کشته ها در طبقه دوم پیدا شدند در حالیکه در حال تلاش برای فرار بودند. تعدادی از افراد بدلیل سقوط از ارتفاع دچار آسیب شده بودند در حالیکه از ترس جان از پنجره ها به پایین می پریدند. بر طبق اظهار نظر مدیر عملیات تیم آتش نشانی، نبود راههای فرار مناسب اصلی ترین دلیل افزایش تلفات تا حدود ۱۱۷ نفر بود. شدت آسیب به اجساد به حدی بود که تنها با آزمایش DNA قابل تشخیص بودند. پس از این حادثه بسیاری از اتحادیه ها و هم چنین دولت به این نتیجه رسیدند که باید در الزامات و قوانین ایمنی در کارخانه های نساجی بازنگری جدی صورت گیرد. مشابه همین حادثه در کشور بنگلادش می توان حادثه ۸ می ۲۰۱۳ با هفت کشته، حادثه ۳ فوریه ۲۰۱۶ با ۴ کشته و همچنین حادثه در ژانویه ۲۰۱۷ با ۲۱ مجروح را نام برد. بر اساس آمار از سال ۲۰۱۳ در کشور بنگلادش ۱۰۰ نفر در آتش سوزی در کارخانه های نساجی جان خود را از دست داده اند. مشابه این حوادث در کشورهای دیگر نیز قابل ذکر است. به عنوان نمونه حادثه در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ در پاکستان که منجر به فوت ۲۸۹ نفر شد. در کشورهای پیشرفته تر نیز می توان مثالهایی از این دست یافت. بر اساس اطلاعات اداره آمار کارگری آمریکا (Bureau of Labor Statistic)  در طول سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۰ در آمریکا ۷ نفر در اثر حوادث در کارخانجات نساجی جان خود را از دست داده­اند.

براساس تحقیقی که کارچی اوغلو و همکاران در سال ۲۰۱۲ در صنایع نساجی ترکیه به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در این صنعت بر روی ۳۷۴ نفر که در طول سال از مخاطرات صنعت نساجی رنج می بردند انجام دادند، به این نتیجه رسیدند از میان دلایل مختلف حوادث، در ۲/۴۲% آنها شرایط نا ایمن محیط کار نقش داشته است. در همین کشور حادثه آتش سوزی در شهر اوساک (Usak) در سال ۲۰۰۷ هر چند منجر به مرگ و میر نشد ولی ویرانی کامل کارخانه را به دنبال داشت.

در ایران صنعت نساجی سابقه دیرینه‌ای دارد از لحاظ تاریخی اولین واحد تولید نساجی در ایران در سال ۱۲۸۱ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون چندین ده هزار واحد تولیدی افتتاح شدند. طبق آمار، حدود ۲۰۰۰۰ واحد صنفی و ۱۵۰۰ واحد صنعتی نساجی در ایران وجود دارد که در آنها ۳۰۰۰۰ نفر در صنعت  و ۲۵۰۰۰۰ نفر در صنف فعال هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مراجع:

  • Ozgur Karcioglu, Mehmet Zenir, Emrah Uyanik, Work Related Injuries In Textile Industry Workers In Turkey, Turkish Journal of Trauma & Emergency Surgery, January 2012
  • گزارش وضعیت تولید و صادرات پوشاک، تهیه کننده: سازمان توسعه تجارت (دفتر توسعه صادرات)
  • http://www.itema.ir/news/?item=2686 (اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران)
  • https://www.osha.gov/SLTC/textiles/index.html (اداره بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا)
  • http://www.hse.gov.uk/textiles/ (سازمان بهداشت و ایمنی انگلستان)
  • https://www.bls.gov/iag/tgs/iag313.htm

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×