اخبار فرش ماشینی

ایران رتبه نخست جهان در رشد تولید علم را کسب کرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

خبرگزاری فارس: موسسه انگلیسی رویال سوسایتی با اشاره به ۱۸ برابر شدن تولید علم در ایران طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ اعلام کرد ایران رتبه نخست رشد علمی جهان را طی این مدت کسب کرده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس موسسه انگلیسی رویال سوسایتی طی گزارشی اعلام کرد ایران در میان کشورهای جهان بیشترین رشد علمی را طی سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ داشته است.
بر اساس این گزارش تولید علم در ایران طی این مدت ۱۸ برابر شده است و در حالی که در سال ۱۹۹۶ تنها ۷۳۶ مقاله علمی در ایران منتشر شد این رقم در سال ۲۰۰۸ به ۱۳ هزار و ۲۳۸ مقاله رسیده است. بدین ترتیب ایران بالاترین نرخ رشد تولیدات علمی در جهان را به خود اختصاص داده است.
این گزارش در ادامه به همکاری دانشمندان آمریکایی با همتایان ایرانی خود به رغم سیاست تحریم واشنگتن اشاره کرده است. تعداد مقاله های مشترک بین دانشمندان دو کشور طی این مدت ۵ برابر شده و از ۳۸۸ مقاله به ۱۸۳۱ مقاله رسیده است.

تولیدات علمی ترکیه نیز طی سال های۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ با رشد چهار برابری مواجه شده است. کشورهای چین، برزیل، تونس، سنگاپور و قطر نیز با رشد خوبی در تولیدات علمی خود مواجه شده اند.
بر اساس این گزارش به رغم پیشرفت های قابل توجه کشورهای در حال توسعه در بخش علم آمریکا، اروپا و ژاپن همچنان جایگاه خود به عنوان بزرگترین تولید کنندگان علم در دنیا را حفظ کرده اند. در عین حال جایگاه آن ها نسبت به گذشته ضعیف تر شده است. سهم آمریکا در تولیدات علمی جهان ۲۶ درصد بوده است که این رقم به ۲۱ درصد کاهش یافته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×