اخبار نساجی

ایران بزرگترین تولیدکننده یاقوت سرخ جهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ایران با تولید سالانه ۱۳ هزار تن بزرگترین تولیدکننده یاقوت سرخ جهان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی ایران اولین تولیدکننده زرشک جهان است که سالانه با تولید ۱۳ هزار تن زرشک رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

امسال نیز با توجه به شرایط آب و هوایی تولید زرشک بسیار مناسب بوده است و استان خراسان جنوبی یکی از استان هایی است که زرشک شاخص ترین محصول آن است و ۹۸ درصد برداشت زرشک در این استان صورت می گیرد و در میان شهرستان های استان خراسان جنوبی شهرستان قائنات بیشترین سطح زیرکشت تولید را دارد.

بنابراین گزارش، زرشک درختچه ای تیغدار است که اواسط فصل بهار و اوایل تابستان فصل شکوفه دادن زرشک است و به دلیل استفاده از کود طبیعی نیاز به سمپاشی ندارد و می توان از آن به عنوان محصول ارگانیک نام برد.

بنابر مطالب فوق با توجه به تولید بالای زرشک، صادرات در دوره قبل ۵ درصد بود که این رقم بسیار ناچیز است و بیشتر به کشورهای اروپایی، آلمان، ژاپن، کانادا و فرانسه صادر می شود و باید برای حل مشکلات آن تلاش کرد زیرا قابلیت ارز آوری زیادی دارد.

در این زمینه حسینی رئیس انجمن زعفران و زرشک کشور با اشاره به اینکه توان واحدهای تولیدی کشورمان در زمینه صادرات زرشک بسیار بالا است گفت: با توجه به توان بالای تولید زرشک در جهت رفع مشکل از تولید تا برداشت این محصول هستیم و کانون ملی هماهنگی دانش زرشک نیز طرح ارتقاء کیفیت زرشک و شناسنامه تولیدکنندگان را برنامه ریزی کرده است که این طرح باعث افزایش کیفیت می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ضایعات در هنگام برداشت محصول کاهش می یابد و همزمان با تولید زرشک مستقیم در سبدها چیده شود تا در زمان حمل و نقل و فرآوری راحت تر فرآوری شود و ضایعات کمتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: طرح ارتقاء کیفیت و شناسه تولدکنندگان زرشک سالم ایران در حال اجرا است و تمام ابزار و تجهیزات را در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

حسینی افزود: نوسانات ارز در تولید این محصول تاثیری نداشته است و بیشترین بحث در صادرات زرشک ایجاد بسته بندی مناسب برای صادرات است.

رئیس انجمن زعفران و زرشک کشور ادامه داد: در هر یک هکتار ۶۰۰ نهال زرشک وجود دارد که از هر درخت بین ۶۰ تا ۲۰ گرم زرشک تر برداشت می شود و در هنگام خشک شدن محصول یک چهارم می شود.

وی ادامه داد: زرشک یک محصول پر زحمت است که در طول سال نیازمند مراقبت های زیادی است.

حسینی تاکید کرد: به دلیل فواید زیاد این محصول یکی از موضوع های توسعه زرشک، بحث تازه خوری است که باید مردم را باری استفاده از زرشک تازه ترغیب کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×