اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

ایجاد پیاده راه فرش در آران و بیدگل

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرماندار: این کریدور، کسب و کار و فضای تفریحی را رونق می دهد

فرماندار آران و بیدگل اقتصاد تک محصولی وابسته به فرش ماشینی را آفتی برای بخش صنعت این شهرستان برشمرد و گفت: تک محصولی بودن صنعت فرش ماشینی برای شهرستان فرصت محسوب نمی شود، زیرا با کوچک‌ترین نوسانی، در تهیه مواد اولیه و صادرات این واحدها با مشکل رو به رو می شوند. اسماعیل بایبوردی، آران و بیدگل را قطب تولید فرش ماشینی کشور و جهان برشمرد و افزود: یکی از راه های برون رفت از تهدید تک محصولی امکان سنجی استقرار صنایع و فناوری های نوین است که در این زمینه تلاش هایی صورت گرفته و تشکیل اتاق فکر صاحبان صنایع هم در این راستاست. به گفته وی راه اندازی کریدور پیاده راه فرش از میدان همت تا میدان شهید اربابی و میدان محمد رسول الله (ص) و در ادامه به سمت شهرک صنعتی انصار نوش آباد از جمله ایده هایی است که با اجرای آن می توان بین گردشگری و صنعت شهرستان آشتی دوباره برقرار و در کنار راه اندازی کسب و کار، به فضای تفریحی شهر هم کمک کرد.

فرماندار آران و بیدگل با تاکید بر اینکه اگر صنعت دانش‌بنیان و پژوهش محور باشد، می تواند اقتصادی هوشمند را شکل دهد، گفت: در این صورت دیگر اقتصاد دولتی و رانتی جایی نخواهد داشت و از نوسان های بازار هم تاثیری نخواهد گرفت که مجموع اینها می تواند به‌توسعه پایدار شهرستان آران و بیدگل منجر شود.  به گزارش ایرنا، بایبوردی با تاکید بر اینکه صنایع پیشرفته می تواند شامل طیف گسترده ای از صنایع مانند نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات، الکترونیک، سلول‌های بنیادی، مهندسی پزشکی و هوا فضا باشد که راه اندازی آنها تحول بزرگی را به همراه خواهد داشت، گفت: پیش‌نیاز اقتصاد دانش بنیان محیطی دانش بنیان است و‌برنامه‌ریزی برای ایجاد محیطی مناسب برای شکل گیری چنین اقتصاد هوشمندی در شهرستان آران و بیدگل پیگیری می شود.  وی تاکید کرد: باید در زمینه رونق هر چه بیشتر صنعت فرش ماشینی و کاهش تبعات نوسان ها و تهدیدها نیز به‌استفاده از شرکت های دانش بنیان و استفاده از‌ظرفیت دانش آموختگان دانشگاهی روی بیاوریم. راه‌اندازی بازار مجازی فرش بایبــــوردی بــــر ساماندهـــــی فضاهــــای فروشگاهــی در‌شهرک‌های صنعتی سلیمان صباحی و هلال تاکید کرد و افزود: می توان با راه‌اندازی بازار مجازی و نمایشگاه فروش فرش و پیاده راه فرش به صورت علمی و هوشمند، تجارت بین الملل را در این شهرستان عملیاتی کرد. وی تاکید کرد: برگزاری همایش فرصت های کارآفرینی و سرمایه گذاری آران و بیدگل در راستای جذب سرمایه گذار ضرورت دارد و نشست هم اندیشی فرصت های کارآفرینی و اشتغال می تواند توسعه و معیشت پایدار این شهرستان را رقم بزند. بایبوردی همچنین راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه را ضرورت صنعت فرش ماشینی آران و‌بیدگل بیان کرد و اظهار داشت: راه اندازی این واحدها نقش بسیار مهمی در استقامت کسب و کار و درآمد پایدار داشته و می تواند با دستیابی به فناوری جدید نیازهای روز بازارهای هدف را شناسایی کند. فرماندار آران و بیدگل ایده ایجاد مکانی اقامتی با نام نخستین هتل فرش ایران در آران و بیدگل جهت رونق صنعت فرش و جلب علاقه مندان را طرح کرد و‌گفت: چنین هتلی با انجام تبلیغات مناسب می‌تواند جذب مشتری کــــنـــــد و بــــرای نمونه خریداران تعداد معینی فرش، از امکان اقامت رایگان در آن استفاده کنند. بایبوردی ادامه داد: راه اندازی نمایشگاه های دائمی فرش در شهرستان ضروری است و برنامه ریزی جهت شرکت صاحبان فرش ماشینی در نمایشگاه های خارجی با ایجاد دفتر امور بین الملل در شهرک های صنعتی هم باید مورد توجه قرار بگیرد. وی خواستار توجه به مهندسی معکوس ماشین‌آلات فرش ماشینی برای رفع نیاز صاحبــــان صنایع شهرستان آران و بیدگل در جهت کاهش وابستگی به‌خارج شد و افزود: ایجاد صندوق های قرض‌الحسنه برای سپرده گذاری صنعتگران و پرداخت تسهیلات در هنگام مشکلات می تواند به سرپا ماندن برخی واحدها در زمان بروز نوسان ها کمک کند.

ایجاد طرح های زودبازده اقتصادی
بایبوردی با اشاره به لزوم حمایت جدی دولت از‌صنعت فرش ماشینی در حوزه های ارز، واردات مواد اولیه و صادرات محصول بیان کرد: راه دیگر گذر از اقتصاد تک محصولی، راه اندازی و ایجاد طرح های زودبازده اقتصادی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات است. وی اضافه کرد: توسعه گردشگری و تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی از دیگر راه های توسعه پایدار شهرستان آران و بیدگل است و استقرار برج گردشگری، ایجاد مرکز ملی نمک درمانی و ریگ درمانی می تواند در این راستا راهگشا باشد. فرماندار آران و بیدگل همچنین یادآور شد: استقرار صنعت فولاد در این شهرستان هم یک فرصت برای توسعه اقتصادی و صنعتی محسوب می شود و‌برنامه ریزی جهت استقرار صنایع پایین دستی فولاد مانند صنایع مرتبط با تولید پیچ و مهره، بلبرینگ، وسایل آشپزخانه و د‌ه‌ها صنعت پایین دستی دیگر در جریان است.شایان ذکر است واحدهای تولیدی شهرستان آران و بیدگل با تولید سالانه افزون بر ۴۵ میلیون مترمربع فرش ماشینی در رتبه نخست کشور و رتبه دوم تولید فرش ماشینی جهان پس از غازی عنتب ترکیه قرار‌دارند. تعداد صنایع مستقر در این شهرستان با هشت استان برابری می کند و نکته اینجاست که ۱۰۰‌درصد این صنایع از سوی بخش خصوصی راه اندازی و‌مدیریت‌می شود.

منبع : ایرنا

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×