اخبار فرش ماشینی

تولید فرش شش ماه اول امسال کهگیلویه و بویراحمد ۵۵۰ متر مربع!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه وابستگی این استان در بسیاری از نیازها، مدیریت این بخش را مشکل کرده است، گفت: کهگیلویه و بویراحمد در مواد اولیه صنعتی کاملا وابسته است.

مدیران مجموعه صنعت، معدن و تجارت شامگاه امروز با استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد دیدار کردند تا وی را در جریان آخرین وضعیت این بخش‌ها قرار دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این دیدار با تشریح سیمای صنعت و معدن در این استان اظهار کرد: مشکل اصلی این استان فقر و توسعه‌نیافتگی است که مجموعه صنعت و معدن در شروع کار دولت یازدهم آماده است تا در کنار استاندار جدید برای توسعه و آبادانی این استان تلاش کنند.

داریوش دیودیده گفت: در حوزه صادرات، رشد ۶۰ درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل داشتیم که این موضوع نشان می‌دهد، می‌توان روی صادرات در کهگیلویه و بویراحمد حساب باز کرد.

* کهگیلویه و بویراحمد در بسیاری از زمینه‌ها وابسته است

وی با بیان اینکه راه توسعه این استان از سرمایه‌گذاری و تولید می‌گذرد، ادامه داد: باید اذعان کرد، مشوق‌های سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد بسیار کم است و باید در این زمینه بیش از گذشته تلاش کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دیودیده تصریح کرد: این یک واقعیت است که بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف در این استان از سایر استان‌های کشور تأمین می‌شود و این وابستگی موجب مشکلات زیادی شده است.

متولی بازار و صنعت در کهگیلویه و بویراحمد عدم کنترل و نظارت دقیق بر بازار را یکی از آفت‌های وابستگی به سایر استان‌ها برشمرد و افزود:‌ حتی در پوشاک و لوازم‌التحریر نیز به بیرون وابسته هستیم که در چنین شرایطی نمی‌توان به خوبی نبض بازار را به ویژه در بحث قیمت به دست گرفت.

* تولید سالانه ۵۵۰ متر فرش دست بافت بدر کهگیلویه و بویراحمد

دیودیده یادآور شد: در حوزه فرش که یکی از قابلیت‌های این استان است، در سال گذشته ۲۵۰ متر فرش با مدیریت و نظارت شرکت و حدود ۳۰۰ متر نیز به صورت پراکنده در نقاط مختلف این استان بافته و تولید شده است.

وی ساماندهی تولید فرش در نقاط مختلف این استان را از برنامه‌های مهم حوزه صنعت و معدن برشمرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در صنعت فرش این استان، ۲ هزار نفر آماده فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر به صورت فعال، مشغول بافتن فرش بوده و هزار و ۲۰۰ نفر از آن‌ها نیز بیمه شدند.

دیودیده خاطرنشان کرد: در این استان ۱۹ شهرک صنعتی وجود دارد که البته در برخی از آن‌ها هنوز صنعتی مستقر نشده است.

وی با بیان اینکه در موضوع نهاده‌های دامی وضعیت مناسبی داریم، گفت: مشکل چند روز گذشته قیمت نهاده‌های دامی در این استان برطرف شده و این نهاده‌ها به همان قیمت قبلی به تولیدکنندگان ارائه می‌شود.

کارپتور:

جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید فرش استان آمار تولید فرش استان را ۲۰۰ متر مربع اعلام کرده است. وی در گفتگوی خود با خبرگزاری فارس (اینجا) گفت: تولید تنها ۲۰۰ متر فرش دستباف در استانی که بافت فرش جزئی از زندگی مردم است به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و در این زمینه نیاز به تلاش‌های جدی وجود دارد.

آمار اعلام شده از سوی رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد و اظهارات رئیس سازمان صمت استان همگی حکایت از میزان بسیار ژائین تولید فرش استان دارد حال آنکه بر اساس اظهارات رئیس سازمان صمت این استان ۲۰۰۰ بافنده دارد که اکثر آنان بیمه شده اند. این موضوع عملا نشان دهنده اشکالات اساسی ای است که مشوق های جنبی از قبیل تسهیلات بانکی و بیمه در بدست آمدن آمارهای غلط و غیرواقعی بوجود آورده و می آورند.

در سالهای اخیر استفاده از خدمات بیمه در بسیاری موارد انگیزه معرفی افراد به عنوان بافنده و قالیباف بوده است. این امر موجب هدر رفت اعتبارات و صرف آن در مواردی غیر از اهداف تعیین شده خواهد شد. یکی از بزرگترین مشکلات صنعت فرش کشور نبود آمار دقیق و قابل بررسی در تمامی زمینه هاست که لازم است چاره ای برای آن اندیشیده شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×