اخبار فرش ماشینی

اولین خط صنعتی تمام‌اتوماتیک تولید انبوه نانو الیاف در کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

با تلاش محققان و کارشناسان شرکت فناوری نانوساختار آسیا، طراحی و ساخت اولین خط صنعتی تمام‌اتوماتیک تولید انبوه نانوالیاف در کشور با موفقیت به انجام رسید
به گزارش خبرگزارنگاران ، با راه‌اندازی این خط تولید صنعتی، تولید انبوه انواع نانوالیاف پلیمری و سرامیکی در کشور

نانوالیاف به الیافی با قطر کمتر از یک میکرومتر و نسبت طول به قطر بزرگتر از ۵۰ اطلاق می‌شود. فناوری به‌کار رفته در این سامانه صنعتی کاملاً بومی بوده و با فناوری‌های مشابه آمریکایی، اروپایی و آسیایی متفاوت است و لذا از قابلیت ثبت در مجامع معتبر بین‌المللی برخوردار است.

یوسف محمدی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت فناوری نانوساختار آسیا، در این رابطه اعلام کرد که انعطاف در طراحی، سهولت در بکارگیری، وسعت تجهیزات جانبی ارائه‌شده، کنترل بسیار دقیق به‌همراه دامنه بالای تغییرات در نظر گرفته شده برای پارامترهای الکتروریسی، امکان اعمال تغییرات و شرایط فرآیندی براساس نیاز صنایع، و نیز قیمت تمام‌شده بسیار پائین این دسته از تجهیزات در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی منجر به محبوبیت بالای این دسته از خطوط صنعتی تولید انبوه نانوالیاف در بین مدیران و کارشناسان صنایع مختلف خواهد شد. به گفته وی در حال حاضر هیچ یک از شرکت‌های خارجی صاحب این فناوری حاضر به واگذاری تجهیزات صنعتی تولید انبوه نانوالیاف به سایر کشورهای فاقد این فناوری نیستند.

محمدی معتقد است که با ارائه این دسته از خطوط صنعتی تمام‌اتوماتیک تولید انبوه نانوالیاف، تجربه شیرین فعالیت‌های علمی و عملی در حوزه فناوری نانو برای متخصصان و کارشناسان دانشگاهی و صنعتی فراهم آمده و بستر لازم برای شکوفایی خلاقیت‌ها و ارائه ابداعات و ابتکارات جدید در عرصه فناوری نانو برای علاقه‌مندان در سطوح مختلف ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، این دسته از خطوط صنعتی تولید انبوه نانوالیاف با تولید محصولات مختلف در مقیاس نانومتری، رویای بکارگیری فناوری نانو را برای بشریت به یک واقعیت انکارناپذیر مبدل می‌سازد. شاید به‌جرأت بتوان عنوان نمود که این دسته از خطوط صنعتی تولید نانوالیاف اولین دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدی در حوزه فناوری نانو هستند که به‌طور کامل در داخل کشور طراحی و ساخته شده و به کارشناسان صنایع مختلف این امکان را می‌دهند که دنیای نانو را تجربه کرده و با بکارگیری آنها، نانوالیاف را برای کاربردهای مختلف تولید نمایند. هدف اصلی از ارائه خطوط صنعتی تمام‌اتوماتیک تولید انبوه نانوالیاف خودکفایی و ارتقاء سطح علمی کشور و نیز صادرات آن در سطح منطقه و آسیا است.

محمدی افزود: روش‌های مختلفی برای تولید نانوالیاف وجود دارد، اما روشی که مقرون به‌صرفه بوده و راحت‌ترین و کارآمدترین نیز باشد فرآیند الکتروریسی است. به‌طورکلی الیاف معمولی با استفاده از نیروهای مکانیکی ساخته می‌شوند، لذا مذاب‌ها یا محلول‌های پلیمری به‌واسطه نیروهای مکانیکی که به آنها اعمال می‌شود تحت کشش‌های بالایی قرار گرفته و به شکل لیف در می‌آیند. این درحالی است که در فرآیندهای الکتروریسی به‌جای بهره‌گیری از نیروهای مکانیکی، از نیروهای الکترواستاتیکی استفاده می‌شود. به این ترتیب نیرویی که لازم است تا مذاب یا محلول را تحت کشش‌های بسیار زیاد قرار دهد تا به شکل لیف درآید، نیروهای الکتروستاتیکی هستند. در حقیقت وقتی محلول یا مذاب پلیمری در یک میدان الکتریکی با ولتاژ بالا قرار می‌گیرد، محلول باردار شده و به‌واسطه باری که ایجاد می‌شود نیروی الکترواستاتیکی بر محلول وارد می‌شود که برخلاف جهت نیروی کشش سطحی محلول بوده و هر زمان نیروی الکتروستاتیکی بر نیروی کشش سطحی محلول یا مذاب فائق آید نانوالیاف شکل می‌گیرند. بنابراین برای تولید نانوالیاف با استفاده از روش الکتروریسی در واقع از میدان‌های الکتریکی با ولتاژ بسیار بالا استفاده می‌شود.تخلخل بسیار زیاد، سطح ویژه بسیار بالا و سبک بودن از مهمترین ویژگی‌های‌ نانوالیاف است.
در سال‌های اخیر محصولات متشکل از نانوالیاف سهم بالایی از محصولات تجاری فناوری نانو را به خود اختصاص داده‌اند و روز به روز بر وسعت آنها افزوده می‌شود. در این رابطه از مهمترین کاربردهای نانوالیاف می‌توان به مصارف آنها در حوزه‌های پزشکی، دارویی و بهداشتی (نظیر مهندسی بافت، ماسک‌ها و فیلترهای پزشکی، پوشش‌های زخم، سامانه‌های کنترل‌شده رهش و غیره)، صنعتی شامل صنایع دفاعی و امنیتی، صنایع جداسازی و فیلتراسیون، صنایع شیمیایی، صنایع رنگ و پوشش، صنایع نساجی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع هوافضا، صنایع خودروسازی، صنایع ساختمان، صنایع غذایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید و ذخیره‌سازی انرژی و نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی (نظیر پیل‌های خورشیدی، پیل‌های سوختی، باطری‌های پلیمری و غیره)، صنایع نانوکامپوزیت و نانوالیاف کربن، انواع حسگرهای زیستی و شیمیایی، حوزه‌های مرتبط با زیست‌فناوری، محیط زیست، کشاورزی و غیره اشاره کرد.

در میان کاربردهای فراوان نانوالیاف، استفاده از آنها در سامانه‌های فیلتراسیون بیشترین سهم بازار نانوالیاف را به خود اختصاص داده است به‌طوریکه اکثر شرکت‌های بین‌المللی فعال در این عرصه به تولید و ارائه این دسته از محصولات پرداخته‌اند. در این ارتباط می‌توان به انواع فیلترهای هوا و روغن خودرو، فیلترهای کاتالیزوری، انواع ماسک‌های تنفسی، انواع فیلترهای کابین وسایل نقلیه و ماشین‌الات معادن، انواع فیلترهای ساختمانی، انواع فیلترهای ضدباکتری، انواع فیلترهای هوای کارخانه‌ها و محیط‌های اداری، انواع فیلترهای اتاق‌های تمیز، انواع فیلترهای مایعات جهت حذف ذرات میکرومتری، انواع فیلترهای جذب مواد آلی و حذف فلزات سنگین، انواع فیلترهای قابل استفاده در صنایع غذایی، انواع فیلترهای تبادل یونی، و نیز انواع فیلترهای شیمیایی و بیولوژیکی قابل استفاده در صنایع دفاعی اشاره کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منبع :خبرگزاری فارس

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×