اخبار فرش ماشینی

اهمیت کفپوش ها در زندگی ما

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کفپوش ها نقش مهمی در زندگی امروز ما ایفا می کنند و کاربردهای متفاوتی را به عهده دارند. از کفپوش های ورزشی گرفته تا کفپوش هایی که زینت بخش زندگی ما هستند.
به طور کلی کفپوش ها به دسته های مختلفی تقسیم میشوند. کفپوش های ورزشی ، کفپوش های صنعتی، کفپوش های زینتی، کفپوش های خانگی و… که این تنوع باعث گستردگی این صنعت نیز شده است.
از منظری دیگر کفپوش ها به انواع دستی و ماشینی دسته بندی میشوند. هرچند که شاید کفپوش های دستباف تنوع موردی زیادی مانند کفپوش های مصنوعی و ماشینی نداشته باشند اما بازهم برتری های منحصر به فردی دارند. از مهمترین کفپوش های مصنوعی میتوان به انواع چمن های مصنوعی ، کفپوش های ‏PVC‏ و لمینیت، انواع کفپوش های چوبی و پارکت، انواع سنگ، انواع موکت های نمدی و تافتینگ ،انواع فرش های ماشینی بافته شده در تراکم ها و بافت های مختلف، انواع کفپوش های لاستیکی و کفپوش های ترکیبی لاستیکی و نساجی و سرامیک و کاشی و… اشاره کرد. ‏
و از مهمترین دستبافته ها در صنعت کفپوش هم مسلما باید از فرش های دستباف ، انواع گلیم، جاجیم، گبه، نمد و حصیر نام برد. البته گاهی مفروشات دستباف به قدری زیبا ،ظریف و ارزشمند هستند که از کفپوش به دیوار پوش تبدیل میشوند و فضای منزل را اذین بندی میکنند. همانطور که گفته شد تنوع بسیار بالای موجود در صنعت کفپوش (که هر روز نیز بر آن افزوده میشود) دست ما را در انتخاب گزینه ی مورد نظرمان بسیار باز میگذارد، به همین علت در انتخاب کفپوش فاکتورهای بسیار زیادی در نظر گرفته میشود که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردارند. مثلا کفپوش ها میتوانند یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در طراحی داخلی و چیدمان و رنگ بندی محل زندگی به شمار روند که شما میتوانید با توجه به رنگ بندی دکوراسیون خود مانند پرده، مبلمان، رنگ دیوارها و یا کاغذ دیواری  کفپوش مناسب را انتخاب کنید.
همچنین میزان ترافیک بر روی کفپوش عامل بسیار مهم بعدی است. به عنوان مثال در جاهایی که آمد و شد و ترافیک روی کفپوش ما زیاد است مثل آستانه در و یا راهروهای شلوغ ادارات و هتل ها نوع کفپوش مقاوم تر خواهد بود تا به اصطلاح پا خور بسیار زیاد موجب فرسودگی زود آن نشود.

محل قرار گیری کفپوش نیز مهم است . آیا فرش شما در محل رطوبتی پهن خواهد شد ؟ آیا شما اتاق پذیرایی دارید که نور زیادی دارد و تابش مستقیم خورشید را در آن دارید؟ آیا کفپوش مورد نظر شما با دست و  صورت بچه ها و نوزادتان ارتباط مستقیم دارد ؟ به  نظر شما برای چنین مکان هایی کفپوش پرزدار مناسب است؟ آیا سنگ و سرامیک همان قدر محیط خانه را گرم میکند که پارکت؟ و هزاران سوال دیگر که به ما در انتخاب کفپوش مناسب کمک میکند. آیا به نظر شما کفپوش یک سالن ورزشی هندبال با کفپوش یک سالن ورزشی فوتسال یکسان است؟ باید توجه داشت در محل های که کودکان مشغول بازی هستند و یا امکان افتادن آنها وجود دارد از کفپوش های اسفنجی و ارتجاعی استفاده شود چرا که استفاده از کفپوش های سخت مانند سنگ در چنین محیط هایی بسیار خطرساز است.
در محیط هایی که احتمال ضربات ناگهانی شدید به کف وجود دارد و یا ممکن است در اثر تردد زیاد بخشی از کفپوش آسیب ببند از کفپوش های قطعه ای یا کاشی فرش ها استفاده میکنند که در ابعاد مختلف ۱ متر د ۱ متر و یا اندازه های دیگر وجود دارد . چون نصب این نوع کفپوش ها آسان است و در صورت خرابی یک قسمت میتوان به راحتی آن را با قطعه نو تعویض کرد. همچنین یکی از مزایای کفپوش های قطعه ای و کاشی فرش ها این است که امکان ایجاد طرح های جدید و خلاقانه را به نصب کننده میدهد به طوری که میتواند با ترکیب قطعات مختلف به طرح مورد نظر خود برسد. این گونه کفپوش ها کاربرد زیادی در محیط های اداری و دفاتر تجاری دارند و معمولا از یک زمینه یلاستیکی که پرزها با ارتفاع کوتاه و به صورت لوپ در آن کاشته شده تشکیل شده است. از مزایای این کفپوش ها در مقایسه با کفپوش هایی مانند سنگ و پارکت میتوان به گرم بودن ، راحت تر بودن، زیبایی بیشتر به دلیل تنوع طرح و رنگ و همچنین عمر و دوام زیاد اشاره کرد.

پارکت ها نیز معمولا برای محیط های خانگی مصرف مناسبی دارند و در طرح ها و رنگ های متفاوت و مواد اولیه متفاوت وجود دارند که استفاده از مواد مصنوعی به جای چوب به جهت کاهش قیمت تمام شده ان نسبت به پارکت های تمام چوب میباشد. امروز حتی پارکت هایی از جنس چوب بامبو تولید میشود که دارای ویژگی های خاصی نیز هست. هرچند که پارکت ها از نظر نگهداری و رسیدگی و همچنین دوام نسبت به کفپوش هایی مانند سنگ برتری ندارند اما زیبایی آن و گرمایی که به محیط زندگی میدهند عاملی است تا امروزه جای خود را در مصارف خانگی بیش از پیش باز کند . تقریبا میتوان پارکت های چوبی را از متری ۲۰ هزار تومان به بالا در بازار تهیه کرد. اما اگر بخواهیم وارد مقوله فرش های ماشینی بشویم با توجه به تمرکز صنعت کهن بر روی این شاخه از صنعت نساجی حرف برای گفتن زیاد است اما سعی میکنیم تا جایی که از حوصله  شما خارج نشود به طور مختصر و تیتر وار پیش برویم.

فرش ماشینی خود به تنهایی شاخه های زیادی دارد از جمله:

_فرش های مخصوص کودکان
‏_فرش های مدرن پرز بلند
‏_انواع فرش های مساجد و سجاده ها
_پادری ها
‏_فرش های حمام
‏_فرش های ماشینی هتل ها
‏_فرش های چرمی …

که در هر مورد ذکر شده در بالا معمولا تولید کنندگان از نوع الیاف ، نخ، بافت و تکمیل خاصی برای دستیابی به اهداف مورد نظر و ویژگی هایی که باید داشته باشد استفاده میکنند.
همچنین از نظر نوع بافت هم سیستم های مختلفی در این زمینه وجود دارد . بافندگی رویه به رویه (‏Face to Face‏) بافندگی آکس مینستر(‏Axminister‏) از مهمترین روش های بافت هستند.
به طور کلی در ایران میزان تولید فرش ماشینی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مربع است که میتوان فرش های تولیدی به روش تافتینگ را هم در آن قرار داد . باید گفت که بیش از ۹۰ درصد سیستم فرش ماشینی در ایران به روش رویه به رویه است و بافندگی آکس مینستر و تولید فرش به روش تافتینگ سهم بسیار اندکی را دارند.
در روش ماشینی طراحی نکته بسیار مهم و قابل توجهی است چرا که تنوع رنگ در آن یک مزیت است. همچنین فرش ماشینی با توجه به ذائقه مردم هر کشور یا منطقه دستخوش تغییراتی در نوع  بافت و تراکم و الیاف میشود.
معمولا فرش های ماشینی در ایران و کشورهایی مانند عربستان دارای تراکم بسیار بالاست به طوری که در مواقعی بسیار شبیه فرش دستباف است ! اما در کشورهای اروپایی فرش ها با تراکم کمتر و بیشتر با طرح های مدرن مورد استقبال خواهد بود.
عمر متوسط یک فرش ماشینی اکریلیک میتواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال باشد که با توجه به شرایط اقتصادی مردم ما میتواند گزینه ی مناسبی باشد چرا که تا سال ها نیاز به خرید فرش مجدد نخواهد بود و قابل شست و شو است ،اما این مساله و فرهنگ در خود مزایا و معایبی دارد که در وقت خود به آن پرداخته خواهد شد. در حال حاضر مهمترین تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش ماشینی عبارتند از: ترکیه، مصر، بلژیک، سوریه، ایران، چین و عربستان.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تحریریه صنعت کهن
مطالب تکمیلی خود را در بحث کفپوش ها برای ما ارسال کنید.‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×