اخبار فرش ماشینی

انواع گره ها در فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

انواع گره ها در فرش :: شاید اگر برای خرید فرش به ویژه فرش دستباف گشتی در مقالات و وب سایت ها زده باشید اصطلاحات گره ترکی، گره فارسی، گره جفتی و … را به کرات شنیده یا دیده باشید.
این اصطلاحات بیشتر در بافت فرش های دستباف به کار می رود و در بافت فرش ماشینی کاربرد دارند. در مقالات بعدی انواع گره ها و روش های اتصال نخ خاب به زمینه فرش در فرش های ماشینی را هم برای شما توضیح خواهیم داد.

گره فارسی چیست؟ (Persian Knot)
گره فارسی یک گره نامتقارن است. ویژگی این نوع گره این است که موجب یکنواخت شدن فاصله ها بین نخ های سطح فرش می شود ولی در گره ترکی فواصلی بین هر ریشه خاب فرش ایجاد می شود از این نوع گره می توان طرح های گل و بته دار و منحنی را به راحتی و زیبایی هر چه تمام تر اجرا کرد. کشورهایی که از این نوع گره ها استفاده می کنند عبارتند از: ایران، افغانستان، پاکستان، هندوستان، نپال، تبت و چین.

انواع گره ها در فرش

گره ترکی چیست؟ (Turkish knot)
گره ترکی یک گره متقارن است. تشخیص این گره به راحتی در فرش قابل انجام است. کشورهایی که از این نوع گره استفاده می کنند: ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و شمال شرق ایران هستند.

انواع گره ها در فرش

گره جفتی چیست؟
گره جفتی می تواند به هر دو روش فارسی یا ترکی زده شود. در این نوع گره بافنده به جای اینکه گره را با استفاده از ۲ نخ اجرا کند آن را با ۴ نخ اجرا می کند. در این نوع گره، مدت زمان بافت یک فرش تقریباً به نصف کاهش می یابد. فرش دارای قیمت ارزان تری است ولی عمر مفید کمتری دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انواع گره ها در فرش

منبع: نشریه جهان فرش- شماره یک- اسفند ۹۱

دانلود رایگان pdf مجله

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×