اخبار فرش ماشینی

انواع فرش دستباف ایرانی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

فرش کرک همان طور که از نام این فرش ها پیداست جنس پرز این گونه فرش ها از الیاف ظریف پشمی تهیه شده و چله آنها معمولااز پنبه یا ابریشم ساخته می شود. این درحالی است که معمولارج شمارهای این نمونه از فرش های ایران بین ۴۰ تا ۵۰ بافته می شود.

    فرش ابریشمی این نوع فرش جزو یکی از باارزش ترین انواع فرش ایران است و همان طور که از نامش برمی آید مواد خام آن ابریشم است. برخی تولید کنندگان برای اقتصادی شدن بافته هایشان ممکن است چله آنها را از پشم نیز تهیه کنند اما اگر چله هم از جنس ابریشم باشد به این نوع بافته ها تمام ابریشم می گویند و رج شمارشان معمولا۵۰ تعیین می شود.

    فرش تمام پشم این نوع فرش ایرانی از الیاف پشمی تهیه می شود و رج شمارش معمولاکمتر از ۴۰ درنظر گرفته می شود. فرش های تمام پشمی معمولادر میان عشایر و کوچ نشین ها بافته می شود و از رونق خوبی برخوردار است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

    فرش گرده ابریشم این نوع فرش بیشتر در مناطق نائین، اردستان و اصفهان بافته می شود، به صورتی که جنس پرزهای خطوط اطراف نقوش و طرح ها که به آنها گرده می گویند از ابریشم انتخاب می شود در این نوع فرش ها بافنده برای ایجاد جلوه بیشتر فرش معمولااز ابریشم سفید استفاده می کند.

    فرش صوف در زمینه این گونه از فرش ایرانی که جزو فرش های گرانبها و هنری ایران است به جای گرده صرفا از پود زیر و رو استفاده شده است و گاهی جنس پود رو از فلزات گرانبها مانند طلاو نقره استفاده می شود. به همین دلیل معمولانقش این نوع فرش به صورت برجسته خودنمایی می کند.

    فرش کف ابریشم این نوع فرش ایران که به فرش بوم ابریشمی نیز معروف است فقط پرزهای زمینه اش از جنس ابریشم است و بقیه پرزها اغلب از جنس کرک انتخاب می شود جالب اینجاست که به دلیل تفاوت های میان ابریشم و کرک گل های بافته شده روی این نمونه از فرش ها همانند فرش های صوف به صورت برجسته دیده می شوند.

    گل ابریشمی این نمونه از بافته های ایران برعکس فرش های کف ابریشمی است به این صورت که جنس پرزهای زمینه این گونه فرش ها از جنس کرک و نقش هایش بعضا با ابریشم بافته می شود.
    
    انواع فرش از نظر ابعاد

    قالی به بافته هایی گفته می شود که مساحت آنها شش متر مربع یا بیشتر باشد و معمولادر ابعاد ۲×۳ ، ۲.۵ × ۳.۵ ، ۳ × ۴ ، ۳.۵ × ۵، ۴ × ۶ ، ۵ × ۷ و ۶ × ۱۰متر و… بافته می شوند.

    کلگی این نوع فرش که بیشتر در میان چادرنشینان و روستاییان معروف است معمولادر ابعاد ۳×۱.۵، ۳×۱.۷۰، ۳.۵×۲ متر تعیین می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×