اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان- اصفهان پایتخت نساجی کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گزارش همایش ۵/۱۲/۱۳۹۴ “بررسی جایگاه صنعت نساجی در پسا تحریم و نقش استان اصفهان به عنوان قطب نساجی کشور

اولین همایش ملی صنایع نساجی “بررسی جایگاه صنعت نساجی در پسا تحریم و نقش استان اصفهان به عنوان قطب نساجی کشور“روز چهارشنبه مورخ ۵/۱۲/۱۳۹۴ از ساعت ۹ صبح با حضور معاون محترم وزیر صنایع جناب آقای مهندس صالحی نیا ، سرکار خانم نصرالهی مدیرکل محترم نساجی و پوشاک وزارت صنایع ،دکتر احمدیه رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت ،آقای نادری مدیر کل سازمان کار،دکتر بیگی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان ،دکتر فولادگر نماینده مجلس انجمن های سراسر کشور و همچنین انجمن و صاحبان صنایع نساجی اصفهان بشکل با شکوهی و بی نظیر در اصفهان و در محل اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد.

سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت: بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت نیست بلکه تنها خواسته اش برداشتن موانع پیش روست. سهل آبادی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و صنعتگران در طول ۱۲ سال گذشته همواره تحت فشارهای داخلی و خارجی قرار گرفتند، افزود: پس از استقامت تولید کنندگان در دوران تحریم های اقتصادی و تامین نیازهای کشور درست نیست که در شرایط کنونی با مشکلات روبرو شود که خود نقشی در بوجود آمدن نداشته باشدو وی تاکید کرد: صنعتگران نه باعث ایجاد رکود شدند و نه باعث وضع شدن تحریم های اقتصادی و نه ریالی از سهم هدفمند شدن یارانه ها دریافت کردند.

صالح نیا معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت کشور صنایع نساجی را نسبت به سایر صنایع بالنده دانست و گفت: در تدوین سند راهبردی وزارت صنعت ،نساجی جایگاه ویژه ای دارد. معاون وزیر صنعت اصفهان را یکی از قطب های اصلی نساجی کشور برشمرد و گفت: سهم دولت در صنایع نساجی در حد صفر است و این بخش خصوصی کامل است.

گاناز نصرالهی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت،معدن و تجارت در این همایش با اشاره به اینکه صنعت نساجی ایران دارای یک اشکال عمده است، افزود: در سایر کشورها صنعت نساجی از صنعت پوشاک آغاز می شود ولی در ایران از ریسندگی و بافندگی این صنعت شکل گرفته است. نصرالهی میزان قاچاق فرآورده ای نساجی به ایران ۵.۱ میلیارد دلار در سال برشمرد و گفت: این در حالیست که ۱۰ میلیون دلار به صورت رسمی وارد کشور می شود. نصرالهی از تشکیل کمیته ای ویژه به دستور رئیس جمهور با تشکلهای نساجی در راستای تهیه سند راهبردی پوشاک خبر داد.

دکتر ساسان اقتصاد برجسته و استاد دانشگاه: صنعت نساجی بایستی بر مدار اصلی قرار گیرد / مد و طراحی به عنوان حلقه اصلی نساجی در ایران گم شده است. وی از شورای شهر و شهردار اصفهان خواست که برای دو کارآفرین برجسته اصفهانی کازرونی و همدانیان دو یادبود در خیابان چهارباغ بالا کهر محل کارخانه جات ریسندگی و بافندگی آنان بود برپا شود تا نسل جدید با دستاوردهای این ابر مرد آشنا و علاقه مند به کارآفرینی در جامعه شوند.

حبیب اله شاه کرمی رئیس انجمن نساجی استان اصفهان در این همایش گفت: تعداد واحدهای نساجی دارای پروانه بهره برداری کشور ۹۸۱۸ واحد معادل ۱۲ درصد از واحدهای فعال صنعتی کشور است.این واحدها با سرمایه گذاری ۷۸ میلیاردی ریال معادل ۵ درصد از کل سرمایه گذاری انجام شده  در صنعت کشور است. این تعداد واحد با ایجاد ۲۹۷هزار شغل صنعتی مستقیم در حدود ۱۳ درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را در بر میگیرد. وی خاطر نشان کرد: براساس سر شماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ میزان شاغلین در صنعت نساجی پوشاک و چرم کشور ۶۴۷هزار نفر معادل ۲۱ درصد اشتغال کل کشور است. ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک ۹۱۰میلیون دلار (بدون احتساب فرش ماشینی ). شاه کرمی با اشاره به اینکه میزان ارز آوری در صنعت نساجی ۹ برابر صادرات غیر نفتی است. افزود : تعداد واحد های صنعتی کل استان ۸۲۵۲،تعداد واحدهای نساجی واقع در استان ۲۱۲۱ که معادل ۲۵% صنعت استان است. سرمایه گذای به عمل آمده: ۴۱۷۰۶۶.۱۸ میلیون ریال که معادل ۱۰ درصد از سرمایه گذاری استان اصفهان است. صنعت نساجی با ۵ درصد سرمایه گذاری در صنعت ۱۳درصد اشتغال کشور را ایجاد کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای صالح نیا: امیدواریم ظریف صنایع نساجی شما باشید.

آقای مهندش شاه کرمی رئیس هیئت مدیره انجمن در این جلسه خطاب به آقای مهندس صالحی نیا گفتند :همان طور که دکتر ظریف مشکل هسته ای ایران را با ۱+۵ حل کردند- صنایع نساجی ایران ظریفی دیگر می خواهد و امیدواریم ظریف صنعت نساجی کشور شما باشید.

جمشید بصیری عضو انجمن نساجی ایران در این همایش با اشاره به اینکه از قاچاقچیان پوشاک ترکیه تشکر میکنیم که بالاخره مسئولین دولتی را متوجه وخامت اوضاع کردند. افزود: افزایش قاچاق پوشاک به ایران باعث تعطیلی واحدهای تولیدی نساجی شده است. وی با اشاره به برخی مشکل های صنعت نساجی مانند قاچاق ،مالیات ،قوانین ضد تولید و بیمه گفت: باید با رفع این مشکل ها برای کارآفرنیان و صنعت گران این بخش انگیزه ایجاد کرد. در پایان این همایش فعالان نساجی کشور دیدگاه و نظرات خود را در زمینه های مرتبط با نساجی به شرکت کنندگان در پانل ارائه کردند. عمده ترین موضوع مطرح شده در پانل پرسش مسائل مالیات بر ارز افزوده بود که واحدهای تولیدی موظف به پرداخت هستند. آنان معتقدند که بنکدارها و واسطه های پوشاک مالیات بر ارزش افزوده را نمی پردازند و کالاهای قاچاق را جایگزین تولید داخلی کرده اند.

در این همایش آقای بصیری ضمن قدردانی از تشکیل این همایش ملی در اصفهان آقای مهندس حبیب اله شاه کرمی  را به عنوان پدر صنعت نساجی اصفهان معرفی کردند.

سرانجام این همایش با پنل پرسش و پاسخ ادامه یافت و راس ساعت ۱۳:۳۰ با صلوات خاتمه یافت و شرکت کنندگان به صرف ناهار دعوت و پس از آن شرکت کنندگان از همدیگر خداحافظی و مقرر شد همایش بعدی در اردیبهشت ۹۵ در شهر تبریز برگزار گردد.

 

با احترام

دبیر انجمن – مظفر چلمقانی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×