اخبار نساجی

دولت کردستان عراق صادرات نفت شمال را متوقف کرد

 

دولت کردستان عراق صادرات نفت شمال را متوقف کرد

اختلافات بین دولت خودمختار کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور موجب شد دولت خودگردان صادرات نفت شمال عراق را متوقف کند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از “رویترز”, درحالی که دولت خودگردان دولت مرکزی را متهم می کند که حقوق مالی شرکت های فعال در مناطق نفتی شمال عراق را پرداخت نمی کند دولت مرکزی عراق در مقابل حکومت خودگردان را متهم می کند که نفت استخراج شده را به خارج از عراق قاچاق می کند.
به گزارش این خبرگزاری, حکومت خودگردان اعلام کرد در اعتراض به عدم پرداخت حقوق شرکت های فعال در شمال عراق صادرات روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت این منطقه را متوقف می کند. آشتیل هاورامی, وزیر انرژی کردستان به رویترز گفت هر معامله ای یک بده بستان است دولت مرکزی در مقابل آنچه می گیرد چیزی نمی دهد به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم چیزی ندهیم و صادرات نفت منطقه را متوقف کنیم. اما حسین شهرستانی وزیر نفت عراق حکومت خودگردان را متهم کرد بخشی از نفت استخراجی را به کشورهای خارجی به ویژه ایران قاچاق می کند و در میزان درآمد نفتی حاصل دستکاری می کند.
گرچه میزان صادرات جکومت خودگردان در مجموع تنها دو درصد صادرات ۳/۲ میلیون بشکه ای عراق را تشکیل می دهد اما به گفته شهرستانی این اقدام دولت کردستان می تواند در میزان درآمدهای نفتی کل عراق به ویژه سهم کردستان تاثیر منفی داشته باشد.
از پس از حمله امریکا به عراق و سقوط رژیم صدام دولت مرکزی عراق با دولت خودمختار کردستان بر سر نحوه بهره برداری از منابع نفتی شمال عراق اختلاف پیدا کرد کردستان ادعا می کند می تواند به طور مستقل با شرکت های خارجی وارد معامله شود ولی دولت مرکزی این اقدام را بر خلاف قانون اساسی عراق قلمداد کرده و می گوید هر گونه سرمایه گذاری در منابع نفتی عراق باید زیر نظر دولت مرکزی صورت گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×