اخبار نساجی

امضای دو قرارداد برای فعال سازی طرح های پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

خبرگزاری تسنیم: قرارداد واگذاری ۱۶۰ هکتار زمین در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان برای اجرای طرح پتروشیمی GTX در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران امضا شد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی کرباسیان در مراسم امضای قرارداد واگذاری ۱۶۰ هکتار به شرکت پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان با اشاره به اینکه گاز مصرفی این طرح از منابع گازی عسلویه تامین می شود، اظهارداشت: با توجه به نزدیکی منطقه صنایع انرژی بر پارسیان به پایتخت گازی ایران،‌ سبب کاهش هزینه تمام شده می شود.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته امور زیربنایی از جمله آب برق و گاز طرح آماده شده و در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد، افزود: در قرارداد دومی که به صورت مشترک میان ایمیدرو و شرکت گسترش انرژی پارسیان به اجرا در می آید ۳۰۰هکتار دیگر از زمین های منطقه ویژه صنایع انرژی بر برای ایجاد زیرساخت و تجهیز به منظور ساخت کارخانه های تولید محصولات پتروشیمی از سوی سرمایه گذاران آماده می شود.

کرباسیان اضافه کرد: با اجرای این پروژه که در راستای توسعه تولید و صادرات مواد معدنی است، از این پس ایران برای نخستین بار از طریق یک تکنولوژی بسیار پیشرفته پروپیلن و متانول تولید می‌کند.

مدیر عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه قصد داریم با اجرای چنین پروژه‌هایی از خام فروشی جلوگیری کرده و زمینه اشتغال و تولید ارزش افزوده بیشتر را در کشور فراهم کنیم، اظهار کرد: در این منطقه ویژه، ۱۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی، ۱۰ میلیون تن فولاد و ۱۰ میلیون تن آلومینیوم تولید خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه گاز اصلی‌ترین ماده اولیه در منطقه پارسیان است، گفت: با توجه به اظهارات وزیر نفت، قرار است از نظر تامین گاز مورد نیاز این منطقه هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین در این مراسم، جادری استاندار هرمزگان نیز با بیان اینکه منطقه پارسیان از مناطق مستعد برای سرمایه گذاری است، گفت: استان هرمزگان برای هر گونه همکاری برای توسعه این منطقه آمادگی کامل دارد و از تمام امکانات موجود بهره می‌گیرد.

میرمعزی مدیر عامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد نیز با اظهار خرسندی از امضای این قرارداد گفت: فناوری که در طرح GTX پارسیان به کار برده می‌شود، برای نخستین بار شرایطی را فراهم می‌آورد که تولید پروپیلن مورد نیاز صنایع پایین دستی از گاز طبیعی امکان پذیر شود.

وی با بیان اینکه هزینه سرمایه‌گذاری این طرح حدود سه میلیارد دلار است، تصریح کرد: تولید پروپیلن، متانول و صنایع پایین دستی در این طرح حدود دو میلیون تن است که ارزش این محصولات در ظرفیت کامل ۲/۴ میلیارد دلار در سال است.

وی ادامه داد: میزان مصرف روزانه گاز در این منطقه ۱۱ میلیون متر مربع است که در صورت تکمیل این پروژه منطقه پارسیان، هاب تولید محصولات پتروشیمی و پروپیلن و متانول خواهد بود.

به گزارش تسنیم، امروز با حضور استاندار هرمزگان،‌ مدیران عامل شرکت «سروش انرژی پایدار» و «گسترش انرژی پارسیان» دو قرارداد برای فعال سازی منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان منعقد شد. قرارداد نخست برای واگذاری ۱۶۰هکتار زمین به شرکت سروش انرژی پایدار به منظور احداث نخستین کارخانه تولید محصولات پتروشیمی از گاز طبیعی است که فن آوری آن تاکنون در کشور وجود نداشت.

ارزش سرمایه گذاری این طرح به ۳ میلیارد دلار می رسد و به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو میزان اشتغال زایی مستقیم آن ۱۵۵۰نفر می رسد و ۲۵۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم خواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×