اخبار نساجی

امسال قطعا مازاد درآمد نفتی خواهیم داشت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

امسال قطعا مازاد درآمد نفتی خواهیم داشت

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به این که امسال قطعا مازاد درآمد نفتی در بودجه خواهد بود، گفت:‌ سهم صندوق توسعه ملی و وزارت نفت از مازاد درآمد نفت نیز باید پرداخت شود.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد انتقاد برخی از نمایندگان مبنی براینکه لایحه بودجه در مورد مازاد درآمدهای نفتی سقف ندارد، افزود: بودجه سقف دارد، درآمد نفتی بودجه برمبنای صادرات روزانه ۱.۳ میلیون بشکه نفت خام، به قیمت هر بشکه ۹۵ دلار و نرخ محاسباتی تبدیل دلار به ریال ۲۴۵۰ تومان به شمار می‌‌رود که باید از این درآمدها ۲۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی، ۱۴.۵ درصد سهم نفت، ۲ درصد مناطق محروم، ۵۷ درصد سهم دولت و ۲ درصد عیدانه در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: اگر مازاد صادرات نفت و یا افزایش قیمت نفت و یا افزایش قیمت ارز اتفاق افتاد، از هر کدام از این مازادها نیز این سهم‌ها محاسبه می‌شود و مازاد بر آن ۷ میلیارد دلار برای وزارت نفت، ۵ میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی کشور در اختیار وزارت دفاع و ۵۰۰ میلیون دلار برای تحقیق و پژوهش در اختیار وزارت علوم و تحقیقات و شورای علوم و تحقیقات فناوری قرار می‌گیرد.

نماینده دلیجان و محلات در مجلس افزود: مازاد درآمد نفتی به چند عامل بستگی دارد در حال حاضر میانگین قیمت نفت هر بشکه ۱۰۷ دلار است که از سه مرجع سؤال شده شامل شرکت‌های خارجی، بورس‌های اروپایی و مسئولان دولتی. عامل دیگر این است که سال گذشته روزانه تقاضای نفت جهانی ۸۸ میلیون بشکه در روز مصرف جهانی بود که در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۸۹ میلیون بشکه نفت در جهان مصرف شود که از طرفی تولید نفت رشدی ندارد که بتواند به این تقاضا پاسخ دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سلیمی افزود: بنابراین طبق اطلاعات هم میزان فروش نفت که بتوانیم تولید صیانتی داشته باشیم، بالا می‌رود و هم قیمت نفت از ۹۵ دلار در بشکه افزایش می‌یابد و بنابراین حتماً مازاد درآمد نفتی اتفاق می‌افتد و تحقق این مازاد بعید نیست.

وی با بیان اینکه دنبال ثبات بودجه کشور هستیم، گفت: باید بودجه ثبات داشته باشد و اگر قیمت نفت بیش از ۹۵ دلار شد، مازاد درآمدی اتفاق می‌افتد، اما برای اطمینان در بودجه قیمت حداقلی در نظر گرفتیم که در مقابل شیطنت نظام سلطه توان مقابله باشد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود:‌ از مازاد درآمد نفتی هم سهم ۲۶ درصد صندوق توسعه ملی، ۱۴.۵ درصد وزارت نفت و ۲ درصد مناطق محروم جدا می‌شود و بقیه ۵۷ درصد در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

سلیمی با بیان اینکه دیگر حساب ذخیره ارزی وجود ندارد، گفت: به جای آن صندوق توسعه ملی تشکیل شده که دست‌اندازی دولت به صندوق توسعه ملی برحسب فرمایش مقام معظم رهبری ممنوع شده است و برای سرمایه‌گذاری در بخش غیردولتی قرار گیرد که نفت به عنوان سرمایه زیرزمینی تبدیل به یک سرمایه‌گذاری رو زمینی شود.

وی افزود: تجربه تلخ صندوق ذخیره ارزی نشان می‌دهد از ۱۷۰ میلیارد دلار که وارد این صندوق شد، کمتر از ۲۰ میلیارد دلار به بخش خصوصی تعلق گرفت و دولت‌ها از صندوق ذخیره ارزی استفاده کرده‌‌اند.

نماینده محلات و دلیجان گفت: دولت در حال حاضر دنبال استفاده از صندوق توسعه ملی است و می‌خواهد به منابع این صندوق چوب حراج بزند، اما مجلس تاکنون مقاومت کرده است و باید منابع این صندوق در راستای سرمایه‌گذاری استفاده شود، چون منابع آن مربوط به نسل‌های آینده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×