مقالات نساجی

الیاف مصنوعی نساجی و معضل میکرو پلاستیک

چگونه می‌توانیم با این مشکل مقابله کرده و راه‌حلی ارائه کنیم؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترجمه : فاطمه معتمدی – تحریریه مجله نساجی کهن

منابع زیادی وجود دارد که میکروپلاستیک از آن‌ها نشأت می‌گیرد، اما میکروالیاف مصنوعی نوعی میکروپلاستیک هستند که از الیاف روغنی آزاد می‌شوند و یکی از دلایل انتشار میکروپلاستیک‌ها هستند. آن‌ها معمولاً در طی فرآیندهای شستشو – چه صنعتی و چه با ماشین های لباسشویی خانگی – از لباس‌ها و منسوجات ساخته شده از الیاف مصنوعی آزاد می‌شوند.

آ‌ن‌ها می‌توانند مانند سایر میکروپلاستیک‌ها به آسیب‌های محیطی منجر شوند و اغلب توسط موجودات دریایی که آن‌ها را با غذا اشتباه می‌گیرند بلعیده می‌شوند.

مانند اقلام پلاستیکی بزرگتر، میکروپلاستیک‌ها به طور موثر تجزیه زیستی نمی‌شوند. درعوض، ممکن است با نور تخریب شوند و از طریق نور به قطعات کوچکتر تجزیه شوند که منجر به تعداد بیشتری میکروپلاستیک کوچکتر شود که شناسایی و حذف آن‌ها از محیط سخت‌تر است. بنابراین، برای مقابله با این موضوع چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

اندازه‌گیری این الیاف ریز دشوار است، بنابراین قبل از اینکه بتوانیم برای به حداقل رساندن و ریشه‌کن کردن تأثیر میکروپلاستیک‌ها تلاش کنیم، باید درباره آن‌ها بیشتر بدانیم. از آنجایی که الیاف مصنوعی یکی از دلایل تشکیل آن‌ها است، آکوافیل – سازنده نخ ECONYL® – متعهد به یافتن یک روش شناخته شده و استاندارد جهانی برای اندازه گیری مقادیر میکروالیاف در آب و تجزیه و تحلیل آن‌ها است. به این ترتیب، شرکت‌ها و صنایع در سراسر جهان می‌توانند با استفاده از دانش و روش‌های علمی برای پشتیبان گیری از کار خود، با این مشکل مقابله کنند.

Aquafil با STIIMA CNR، یک مرکز تحقیقاتی و نوآوری با تمرکز بر مواد پلیمری، الیاف و علوم نساجی همکاری کرده است. آکوافیل معتقد است اولین قدم برای کمک به حل مسائل میکروپلاستیک، داشتن یک روش شناخته شده و استاندارد جهانی برای شناسایی و تجزیه و تحلیل ردپای میکروپلاستیک محصولات است. به همین دلیل، این شرکت برای دستیابی به این هدف، یک مشارکت تحقیقاتی سه ساله با شورای ملی تحقیقات ایتالیا تامین کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

الیاف مصنوعی نساجی و معضل میکرو پلاستیک

Aquafil و STIIMA CNR در حال کار بر روی یک پروژه مشترک با هدف توسعه ابزاری برای اندازه گیری دقیق ردپای میکروپلاستیک یک محصول یا فرآیند تولید هستند. هدف از این تحقیق توسعه فرآیندها و آزمایش‌هایی برای تجزیه و تحلیل جنبه‌های فیزیکی و شیمیایی میکروپلاستیک‌ها از جمله ابعاد، شکل‌ها، کمیت و ترکیب است.

این امر به ویژه مهم است زیرا مواد شیمیایی تشکیل دهنده میکروپلاستیک‌ها می‌توانند شکسته شوند و با عناصر موجود در محیط وسیع‌تر واکنش نشان دهند و گاهی اوقات مواد سمی و پایدارتری را تشکیل دهند. بنابراین اگر بتوانیم راهی برای اندازه گیری میکروپلاستی‌ها پیدا کنیم، بنابراین می‌توانیم راهی برای به حداقل رساندن تاثیر آن‌ها پیدا کنیم.

مراحل بعدی پروژه، تبدیل این روش بین المللی به روش تست تایید شده UNI/ISO – CEN است. این روش به یک روش رسمی شناخته شده در سراسر جهان تبدیل خواهد شد تا امکان اندازه گیری و ارزیابی صحیح رهاسازی میکروپلاستیک ها از فرآیندهای نساجی و محصولات را فراهم کند که امیدواریم تأثیر طولانی مدتی بر نحوه ایجاد و پردازش تمام محصولات نساجی داشته باشد.

آکوافیل همچنین با شرکای صنعتی دیگر، به عنوان مثال با شرکت مشاوره منسوجات پایدار مستقر در کالیفرنیا Materevolve و سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) برنامه زباله‌های دریایی همکاری می‌کند. در سال ۲۰۲۰، Materevolve ” کارگاه آموزشی میکروفیبر کالیفرنیا: علم، نوآوری و اتصال” را برگزار کرد تا ۸۵ رهبر کالیفرنیا را در علوم دریایی، سیاست‌گذاری و نوآوری نساجی پایدار گرد هم آورد. هدف اتصال، به اشتراک گذاری دانش و بحث در مورد راه حل های آلودگی میکروفیبر بود.

لباس‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی عامل آلودگی میکروپلاستیک هستند و این تا حد زیادی به دلیل ریزش میکروالیاف در طول عمر منسوجات است. با این حال، همانطور که مصرف کنندگان از لحاظ زیست محیطی بیشتر آگاه می‌شوند و به منشأ خرید خود علاقه مند می‌شوند، تولید کنندگان و برندها فشار بیشتری را برای برآورده کردن انتظارات رو به رشد برای پوشاک پایدارتر و ایجاد شفافیت کامل در مورد اینکه اجناس آن‌ها از کجا آمده و چگونه ساخته شده اند، احساس می‌کنند. ما امیدواریم که این یک تغییر در صنعت برای دستیابی به تغییرات جهانی را تحریک کند.

در آکوافیل به حمایت و همکاری در تحقیقات جدید در مورد میکروپلاستیک ها و میکروالیاف ادامه داده می‌شود. این شرکت به نوآوری و به اشتراک گذاری دانش خود با صنعت ادامه خواهد داد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×