اخبار نساجی

التهاب بازار ارز کار خارجی‌ها بود؛ داخلی‌ها تشدید کننده بودند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

التهاب بازار ارز کار خارجی‌ها بود؛ داخلی‌ها تشدید کننده بودند

التهاب موجود در بازار ارز بخشی مربوط به تحمیل فشارها براساس تحریم های بین المللی است و بخش دیگر آن مربوط به عوامل داخلی همانند سوداگری در بازار ارز است.

سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از ناگفته‌های بازار ارز گفته است. مهمترین اظهارات وی را در زیر بخوانید:

اتفاقی که در سال جاری در بازار ارز افتاد بخشی از آن مربوط به جریانات نیمه دوم سال ۸۹ یعنی دقیقا از زمان روزهای پایانی تابستان سال گذشته است که بازار ارز در آن روزها شاهد بروز علامت‌هایی در خصوص افزایش نرخ ارز در کشور بود.

بخشی از التهابات ایجاد شده در بازار ارز کشور مربوط به فشارهایی است که در عرصه تحریم‌های بین‌المللی به ایران تحمیل شده است یعنی ایجاد محدودیت مبادلات ارزی مانع تسویه شدن تبادلات ارزی کشور و ایجاد التهاب در بازار داخلی آن هم از نوع کمبود جنس و هم موجب نارسایی و نارضایتی می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

موارد دیگری هم مانند تمرکز رسانه‌های خارجی بر ایجاد تنش بیشتر در بازار ارز ایران و بعضا ارائه تحلیل‌های نادرست از سوی برخی عوامل داخلی باعث ایجاد نابسامانی در بازار ارز کشور شد.

کشورهایی که ما را تحریم کردند با اعمال سیاست‌های مغرضانه همچون انسداد کانال‌های نقل و انتقال پول سعی در ایجاد بحران اقتصادی در ایران دارند.

اگر فقط موضوع افزایش قیمت ارز به نحوه عرضه و یا مبادله آن محدود می‌شد این سیر صعودی در مورد قیمت ارز در بازار داخلی اتفاق نمی‌افتاد اما متاسفانه یک مجموعه کامل از عوامل متعدد باعث ایجاد چنین تنشی در بازار ارز کشور شد که تقاضای سفته بازی و در واقع سوداگری را در بازار ارز زیاد کرد.

ایجاد التهاب در بازار با برنامه‌ریزی دقیق از سوی خارجی‌ها به مرحله اجرا گذاشته شده زیرا کشورهای خارجی دنبال آن هستند که به قول خودشان جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند اگرچه برخی هم دنبال تحت فشار قرار دادن دولت هستند.

به عقیده من عامل اصلی عوامل داخلی نیستند اگرچه در یک مرحله تاثیر تشدید کننده بر روی التهاب بازار ارز داشتند در حالی که عوامل خارجی نقش پررنگ‌تری در تحولات بازار ارز کشور داشتند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×