اخبار فرش ماشینی

اقتصاد پسابرجامی رشته های “پویا نخ” ایلام را پنبه کرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پویا نخ

 

تعطیلی شرکت «پویا نخ» را می‌توان نماد اقتصاد پسابرجامی دانست که غم و دردش گریبان ۱۴۰ کارگر مشغول به کار در این شرکت تولیدی را گرفته؛ مدیرعامل این شرکت دلیل تعطیلی این واحد را کمبود نقدینگی و فقدان سرمایه در گردش عنوان کرده و متاسفانه دیدارهای مختلف وی با مسئولان ارشد استان برای حل این مشکل نتیجه ای نداشته است.

پویا نخ یکی از شرکت های تولیدی است که در روز بالغ بر ۵۰ تن پلی استر درجه یک را تولید و تعداد زیادی از شهروندان ایلامی و غیر ایلامی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم، مشغول به کار کرده که این عمل خود مصداق اقتصاد مقاومتی مطرح شده از جانب رهبر معظم انقلاب است.
شرکت صنایع نساجی پویا نخ ایلام به عنوان یکی از واحدهای بزرگ صنعتی فعال در زمینه تولید نخ پلی استر POY و )FDYنیمه کشیده و کشیده شده ) واقع در شهرک صنعتی ایلام به صورت سه شیفت در حال فعالیت بود؛ این شرکت از سال ۸۸ پروانه بهره برداری دریافت  کرده و سالانه  ۲۶ هزار تن نخ پلی استر نیمه کشیده و کشیده شده را تولید می کرد.
در هرجای کشور، کارخانه ها به خصوص کارخانه جات خصوصی نیازمند سرمایه در گردش هستند، این گونه که با دریافت تسهیلات بانکی به رونق کارخانه بپردازند و هزینه های جاری کارخانه را از این راه تامین کنند و نسبت به پرداخت معوقات بانکی خود اقدام کنند.
این کارخانه خصوصی و سهامی خاص است که مواد اولیه آن از بورس و به صورت نقدی خریداری می شود و نیاز مبرمی به سرمایه در گردش دارد.لازم به ذکر است که شرکت پویا نخ به عنوان واحد نمونه صنعتی کشور در سال ۹۲ معرفی شد.
در گزارشی از کارگران و مدیران داخلی این شرکت تولیدی تهیه کرده است متاسفانه به دلایل بسیاری همه افراد مصاحبه شونده از ذکر نامشان خودداری کردند اما چکیده همه صحبت ها و درد دل هایشان در این گزارش آمده است که البته ناله همه از واردات بی رویه و نابجای دولت بود که به گفته آنها موجب وخامت و نابودی بازار داخلی شده است.
یکی از مدیران فروش در این شرکت تولیدی به خبرنگار ما گفت: اجناس پویا نخ به دلیل واردات بی رویه به فروش نمی رود و به همین دلیل با معظل برگشت چک به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال مواجه شدیم؛ از طرفی دولت و بانک وعده ارائه تسهیلات چند میلیاردی را داد، که برای دریافت آن به مشکل برخوردیم به نحوی که گفتتد تا معوقات قبلی تسویه نشود از دادن تسهیلات معذورند و این در حالی است که در هرجای دیگر بدون تصویه معوقات قبلی به دریافت کننده وام تعلق می گیرد و این گونه بود که تمامی وعده های دولت در حد شعار باقی ماند.
وی  افزود: عامل ورشکستگی پویا نخ وعده های شعار گونه و واردات بی مورد دولت است که در مورد تعطیلی پویا نخ باعث بیکار شدن ۱۴۰نفر شده است.
یکی دیگر از کارگران پویا نخ به عدم همکاری شهرک صنعتی ایلام اشاره  و اظهار کرد: عدم همکاری شهرک صنعتی یکی دیگر از دلایل ورشکستگی پویا نخ بود، به عنوان مثال: قبل از احداث کارخانه با دادن هزینه هنگفتی به شهرک صنعتی توافق شد که برق کارخانه را تامین کنند، ولی متاسفانه اخیرا برای ارائه خدمات برقی یک میلیارد و دویست میلیون تومان دیگر را درخواست کرده اند که پرداخت این مبلغ برای کارخانه ی پویا نخ بسیار سنگین است.
وی افزود: علاوه بر عدم وجود برق با مشکلات دیگری از قبیل قطع شدن آب کارخانه و … مواجه شدیم تا حدی که کارخانه برای تامین آب  خود متحمل هزینه ماهانه ۶ میلیون تومان شد که هزینه ای مازاد بر هزینه های دیگر را بر روی دست کارخانه نهاد و موجب تعطیلی آن شد.
یکی دیگر از کارگران بیکار شده این شرکت تولیدی گفت: طی سالهای آتی کارخانه های زیادی تعطیل شدند که این تعطیلی ها ناشی از سیاست های غلط دولت بوده، دولت نباید با سیاست های غلط و  واردات بی رویه کارخانه های داخلی را به تعطیلی بکشاند و جان اقتصاد مقاومتی را قبض کند.
وی اظهار کرد: رئیس جمهور محترم گفتند: «بعد از برجام هر روز یک گشایش داریم»، منظور آقای رئیس‌جمهور از گشایش چیست؟ شاید منظور این است که هر روز یک کارخانه تعطیل می‌شود؟! آیا تعطیلی کارخانه‌ها در دوران پسابرجام گشایش اقتصادی است.
پ.ن:
با گذشت ۳ سال از عمر دولت یازدهم هنوز برنامه‌ای عینی و قابل اجرا برای حل مشکل اشتغال و رفع رکود اقتصادی ارائه نکرده و تنها به گفتاردرمانی رو آورده است مشکلات موجود را بقایای دولت قبل میداند و مردم را به آینده‌ای که چیزی هم در آن دیده نمی‌شود، وعده می‌دهد.
تنها دستاوردی که دولت یازدهم می توانست از آن به عنوان کار انجام شده نام ببرد برجام است که متاسفانه این سند نیز دردی از مردم نکاست و تنها داشته هایمان را در معرض تهدید و تخریب دشمن و بیگانگان قرار داده است.
اگر میزان هزینه صرف شده برای امضای برجام برای آموزش جوانان، گسترش کشاورزی و یا کمک به واحدهای تولیدی مشکل دار هزینه می شد، به هیچ عنوان امروز با این مشکلات اقتصادی عظیم و رکود بی سابقه مواجه نبودیم.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×