اخبار فرش ماشینی

اقتصاد ایران در سال اخیر


‏کارکرد اقتصاد کلان یک کشور معیاری مهم برای سنجش موفقیت ها و ناکامی های اقتصادی آن کشور است. از جمله عوامل تاثیر گذار در سیاست های اقتصادی دولت، قیمت ها- میزان اشتغال- تولید و وضعیت اقتصاد و سطح رفاه شهروندان این کشورها می باشد. یکی از علل عقب ماندگی و بیماری های اقتصادی کشورها تورم و بیکاری بالا و همچنین عدم تعادل در تجارت خارجی و افت رشد اقتصادی است.

عوامل موثر در حوزه اقتصاد کلان کشور ایران به قرار زیر است:

۱- شاخص قیمت ها: آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که پس از توقف حرکت نزولی تورم در نرخ ۱/۱۲ درصد در پایان سال ۱۳۸۴، این شاخص اقتصادی به ۶/۱۳ درصد در پایان سال ۱۳۸۵ رسید.

نرخ تورم معادل به درصد

ماه مذکور در سال ۱۳۸۶

خرداد

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۲/۱۴

تیر

۸/۱۴

مرداد

۴/۱۵

‏ شهریور

۸/۱۵

تیر

۲/۱۶

آبان

۸/۱۶

طبق موارد ذکر شده در جدول بالا شاهد عدم توقف شاخص قیمت ها در سال ۱۳۸۶ می باشیم. نگرانی در خصوص احتمال صعود تورم به نرخ های بالاتر را به این دلیل باید جدی گرفت که هنوز سیاست اقتصادی روشن و قابل اتکایی برای مهار نقدینگی آزاد شده در نظر گرفته نشده است.‏
می دانیم نقدینگی کشور از حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان دو سال پیش به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در مقطع فعلی رسید رسیده که به مفهوم ایجاد پول بدون پشتوانه در دو سال اخیر به اندازه ی تمام سال های قبل است.

۲- تجارت خارجی: روند واردات کشور در چند سال اخیر به روشنی گواه این مدعاست که حجم واردات تابعی از دلارهای نفتی شده است و نه صادرات غیر نفتی

۳- نرخ بیکاری: تازه ترین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص نرخ بیکاری که در آن جمعیت فعال کشور ۵/۲۳ میلیون نفر که از این جمعیت ۷/۲۰ میلیون نفر شاغل و ۸/۲ میلیون نفر بیکار هستند.
متاسفانه نرخ بیکاری ایران از ۱۳۰ کشور جهان بالاتر است چنانچه تازه ترین آمار سرشماری می دانیم که حدود ۹ میلیون و ۸۰ هزار نفر جوان ۲۰ تا ۲۴ ساله بزودی وارد بازار کار خواهند شد.

۴- نرخ رشد اقتصادی: بر اساس چشم انداز ۲۰ ساله مورد اجماع در نظام جمهوری اسلامی ایران، ایران پس از ۲۰ سال یعنی در سال ۱۴۰۴ باید به قدرت اول اقتصادی در منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه- قفقاز- خاورمیانه و کشورهای همسایه) تبدیل شود که مهمترین ابزار برای وصول به این هدف رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی تعریف شده است که میانگینی برابر با ۸ درصد بین سال ۸۴ تا ۸۸ بیان کرده است که عملکرد ۳ سال اول برنامه با این میانگین فاصله قابل تاملی دارد. همانطور که می دانیم رشد اقتصادی ایران در سال ۸۴ ، ۸/۵ درصد در سال ۸۵ ، ۶درصد در سال ۸۶ و ۲/۶ درصد در سال جاری بوده است.

دورنمای رشد اقتصادی ایران برای سال ۱۳۸۷ مناسب است و پیش بینی ها حاکی از آن دارد که در سال جاری رشد اقتصادی ایران به ۵/۶ درصد خواهد رسید. ‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×