اخبار نساجی

افغانستان ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز می خرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

افغانستان 500 میلیون متر مکعب گاز می خرد

 

افشای جزییات قرارداد گازی بین افغانستان و ترکمنستان

افغانستان جزییاتی از توافق گازی را که به تازگی در عشق آباد بین افغانستان, ترکمنستان, پاکستان و هند صورت گرفته اعلام کرد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از”ورلدبولتن”, وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد مطابق توافق نامه ای که بین افغانستان و ترکمنستان به امضا رسیده پس از بهره برداری از پروژه خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند که به پروژه تاپی معروف شده, افغانستان طی ده سال نخست ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان می خرد و طی ده سال دوم و سوم به ترتیب سالانه ۱ و ۱.۵ میلیون متر مکعب گاز از این کشور دریافت خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گزارش این خبرگزاری, وزارت خارجه افغانستان امضای این موافقت نامه بین دو کشور را گامی اساسی در تحقق پروژه تاپی و تامین گاز مورد نیاز افغانستان برای ۳۰ سال آینده دانست.

در توافق چارجانبه ای که بین مقامات افغانستان, ترکمنستان, پاکستان و هند به تازگی در عشق آباد صورت گرفته قرار شده تا پایان سال ۲۰۱۳ کنسرسیومی متشکل از شرکت های گازی چهار کشور عملیات اجرایی پروژه تاپی را در دست گیرند.

بر اساس این گزارش, قرارداد اولیه پروژه تاپی طی سال ۲۰۱۰ بین چهر کشور به امضا رسید ام نگرانی های امنیتی در افغانستان اجرای آن را به تعویق انداخت. وزارت امور خارجه افغانستان به تازگی اعلام کرده است که امنیت این پروژه را تضمین می کند.

از سوی دیگر بانک توسعه آسیا اعلام کرده است از این پروژه حمایت مالی به عمل خواهد آورد. در حالی که مذاکرات برای تشکیل کنسرسیوم این پروژه ادامه دارد, غول هایی چون بریتیش پترولیوم, اگزون موبایل و چورون برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده اند.

مطابق برنامه پروژه تاپی با طول ۱۷۳۵ کبلومتر و با ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب, گاز حوزه گالخنیش ترکمنستان را از طریق خط لوله به شهرهای هرات و قندهار منتقل کرده و از آنجا به شهر فازیکا در مرز هند و پاکستان برسد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×