اخبار فرش ماشینی

افزایش ۴ تا ۵ درصدی قیمت فرش ماشینی در بازار یزد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رییس اتحادیه‌ی فرش ماشینی یزد با اشاره به افزایش چهار تا پنج درصدی قیمت فرش در بازار امسال، گفت: هرچند استقبال مردم نسبت به خرید فرش ماشینی در یزد قابل ستایش است ولی از قدرت خرید لازم برخوردار نیستند.

«محمدعلی برادران» ، با اشاره به روند نزولی جایگاه صنعت نساجی یزد از صدر کشور در دهه ۸۰۰ تاکنون، یکی از مهمترین دلایل این امر به روز نشدن تکنولوزی در این صنعت دانست.

وی همچنین کهولت سن صاحبان واحدهای فعال در این صنعت و عدم جذب نیروی جوان و متخصص را از دیگر دلایل تحلیل رفتن صنعت نساجی یزد ذکر کرد.

به گفته‌ی برادران، همین عوامل باعث شد بسیاری از صنایع نساجی از جمله صنعت فرش ماشینی در یک مقطع زمانی تا ۴۰ دستگاه خود را به فعالان فرش در اصفهان(کاشان) بفروشند و نهایتاً استان اصفهان به پایتخت نساجی ایران تبدیل شود که البته نقش دستگاه‌های مسئول در استان اصفهان در این رابطه موثر بوده است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اوضاع اقتصادی نامساعد کشور در چهار سال گذشته حدود ۳۰ کارخانه و تولیدی فرش ماشینی در استان تعطیل شده و در حال حاضر تنها ۱۵ واحد تولیدی فعال است که از این تعداد دو واحد بزرگ و مابقی واحدهای تک دستگاهی هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: واحدهای تک دستگاهی غالباً دارای تنها یک دستگاه بافت فرش هستند و روزانه می‌توانند تا شش تخته فرش ببافند ولی عمدتاً به دلیل به‌روز نبود نقوش، تکنولوژی و نداشتن بازار فروش تولیدات کمتری دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برادران از افزایش چهار تا پنج درصدی فرش ماشینی در سال جاری خبر داد و این افزایش قیمت را ناشی از گران شدن مواد اولیه، افزایش حقوق و افزایش هزینه‌های انرژی دانست.

وی در ادامه اظهار کرد: هرچند  استقبال مردم نسبت به خرید فرش ماشینی در یزد قابل ستایش است ولی از قدرت خرید لازم برخوردار نیستند.

رییس اتحادیه‌ی فرش ماشینی یزد در پایان نیز با بیان این که یزدی‌ها معمولاً فرش باکیفیت پایین را نمی‌پسندند، خاطرنشان کرد: امروز هر تخته فرش‌ماشینی در بازار یزد بسته به کیفیت از ۳۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×