اخبار فرش ماشینی

افزایش ۲۷درصدی صادرات صنایع نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

افزایش ۲۷درصدی صادرات صنایع نساجی

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: ارزش صادرات صنایع نساجی در این مدت بیش از ۵۴۰.۱ میلیون دلار گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷.۴۶ درصد رشد دارد.

مهندس محمد مروج‌حسینی تصریح کرد: در ۹ماه نخست سال‌جاری ارزش صادرات صنایع نساجی بالغ بر ۵۴۰.۱ میلیون دلار شد و با احتساب فرش دستباف و رنگ و ماشین‎آلات به بیش از حدود ۸۸۹.۴ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۷.۴۶ و ۷.۸۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، عمده‎ترین اقلام صادراتی در این مدت از نظر ارزش به ترتیب شامل انواع کفپوش‌های ماشینی، پوشاک، الیاف، نخ و پارچه می‌شود. ضمن این‌که ارزش صادراتی انواع الیاف، پتو، نخ و کفپوش‌های ماشینی هم در ۹ماه نخست امسال به ترتیب ۱۰۰.۸۹، ۷۶.۳۷، ۴۲.۷۸ و ۲۶.۵۹درصد افزایش یافته است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این‌که صادرات انواع الیاف، پتو، انواع نخ و کفپوش‌های ماشینی رشد قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته داشته است، ادامه داد: در این مدت، انواع الیاف(ابریشم، پشم، کنف، الیاف مصنوعی و سنتتیک) به میزان ۴۷‌میلیون و ۸۳۹‌هزار دلار به کشورهای ترکیه، آلمان، هند، عراق و افغانستان صادر شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی همچنین صادرات انواع نخ (ابریشم، کنف، پشم، نوار، قیطان، طناب و ریسمان) را ۴۰میلیون و ۹۴۴هزار دلار اعلام کرد و گفت: افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و عراق هم کشورهای مقصد بودند.

مروج حسینی افزود: انواع پوشاک نیز شامل لباس‌های مردانه، زنانه، نوزاد، ورزشی، جوراب، کلاه، شال و پالتو در ۹ماه نخست سال‌جاری به ارزش ۵۰‌میلیون و ۲۹۰هزار دلار به کشورهای امارات، افعانستان، تاجیکستان، عراق و قزاقستان صادر شد.

به گفته او، عراق، تاجیکستان، افغانستان، آلمان و آذربایجان نیز کشورهای هدف صادراتی انواع پتو در این مدت بوده‌اند که ارزش صادرات این محصولات سه‌میلیون و ۹۰۷هزار دلار اعلام شده است.

همچنین انواع ماشین‌آلات با صادرات چهارمیلیون و ۵۸۶هزار دلاری با رشد ۴۶درصدی مواجه شد. مروج خاطرنشان کرد: میزان کل صادرات صنایع نساجی با احتساب رنگ، ماشین‌آلات و فرش دستباف نیز از فروردین تا آذر امسال با رشد ۷.۸۰ درصدی مواجه شد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: اما در این مدت صادرات انواع رنگ‌ها و مواد تکمیلی منسوجات با کاهش ۱۸درصدی مواجه شدند.

واردات عقب‌نشینی کرد!

مروج حسینی درباره واردات محصولات صنایع نساجی گفت: از سوی دیگر ارزش واردات ۲۱۳.۲ میلیون دلاری ماشین‌آلات نساجی به کشور در ۹ماه نخست سال‌جاری نشان از کاهش ۲۳.۸۲ درصدی واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و این امر حاکی از کاهش نوسازی و توسعه صنایع نساجی کشور در سال‌جاری به دلایل بسیاری ازجمله محدودیت‌های بین‌المللی و محدودیت‌های سیستم بانکی دارد.

وی افزود: براساس آمار موجود، در این مدت، حدود ۱۲۷۳.۶ میلیون دلار انواع کالاهای نساجی وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۶.۵ درصد کاهش یافته است.

مروج تصریح کرد: انواع پارچه نیز با ارزش ۱۲۶میلیون و ۸۰۱هزار دلار با کاهش ۱۴.۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد.

به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، اقلام نساجی وارد شده به کشور به‌طور عمده ماشین‌آلات نساجی و مواد اولیه تولید بوده و بخش عمده آن به ترتیب ارزش عبارت از الیاف نساجی، انواع نخ و ماشین‎آلات است. همچنین در مدت مذکور بیش از حدود ۱۰۵.۷ میلیون دلار الیاف پنبه به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی رشدی بالغ بر ۲۳.۲۳ درصد و به لحاظ وزنی رشد ۴۳.۳۴ درصدی را تجربه کرده است.

راه هموار صادرات

در همین حال رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به این‌که مسیر صادرات بسیار هموار شده‌ است، گفت: در تامین مواد اولیه به‌طور جدی با مشکل مواجه هستیم، چراکه اعتباراتی که برای گشایش ال‌سی باز می‌کنند، در چین است که مواد مورد نیاز ما را ندارد، بنابراین باید با پرداخت هزینه اضافی ارز مورد نیاز خود را تهیه ‌کنیم.

مروج حسینی با بیان این‌که کشورهای بلاروس و ازبکستان مهم‌ترین و عمده‌ترین کشورهای مقصد صادراتی ما هستند، افزود: باید مواد اولیه مورد نیاز تولید را از این کشورها تامین کنیم که به‌عنوان نمونه ازبکستان هنوز سیستم بانکی با انضباطی برای گشایش ال‌سی ندارد و به همین دلیل کمی با مشکل مواجه هستیم.

مروج حسینی با اشاره به رشد ۲۷درصدی صادرات محصولات صنایع نساجی و پوشاک افزود: با این حال برای توسعه و تکمیل خطوط تولید با مشکلاتی مواجه هستیم، چراکه میزان واردات ماشین‌آلات با کاهش مواجه شده است.وی خاطر‌نشان کرد: اگر در تامین مواد اولیه دچار مشکل نشویم می‌توانیم شاهد رشد بیشتر صادرات صنایع نساجی باشیم و اهداف و شرایط بهبود اقتصادی را فراهم کنیم.مروج حسینی با اشاره به این‌که وضع صادرات در حال حاضر بسیار مطلوب است، گفت: میزان قاچاق محصولات نساجی نیز با کاهش قابل‌توجهی مواجه شده است. وی درباره پتو‌های چینی و ترکیه‌ای که تا چندی پیش توسط دست‌فروشان به فروش می‌رسید، گفت: این محصولات تولید جانبی تلقی می‌شود، یعنی برای قاچاق موبایل و قطعات کامپیوتر از این پتو‌ها برای پنهان کردن محصولات استفاده می‌کنند که در نهایت آنها را نیز به فروش می‌رساندند.

مروج حسینی تصریح کرد: در حال حاضر این نوع محصولات کمتر به چشم می‌خورد، چرا‌که تا حد بسیاری از قاچاق جلوگیری شده و محصولات داخلی در بازار از کیفیت بالایی برخوردار است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این‌که کیفیت محصولات صنایع نساجی و پوشاک در حال حاضر دارای درجه‌بندی‌های متفاوتی است، ادامه داد: هر کیفیتی مشتری خود را دارد. در واقع برخی از مصرف‌کنندگان خواستار محصولاتی با کیفیت کمتر و قیمت ارزان‌تر هستند و برخی دیگر فقط کیفیت بالا برایشان در اولویت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کیفیت محصولات داخلی در حد عالی و متوسط و با رده‌بندی‌های مختلف قیمتی وجود دارد که همه این مباحث به تقاضا و نوع درخواست مشتری بستگی دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×