اخبار فرش ماشینی

افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت موکت در سال ۱۳۹۹

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

چرا با افزایش دلار قیمت موکت بالا رفت و با کاهش قیمت دلار قیمت موکت فروکش نکرد؟

طبق آمارهای موجود قیمت فروش موکت توسط شرکتهای تولیدکننده این محصول در ایران از بهمن ماه سال ٩٨ تا اسفند سال ١٣٩٩ بین ١٠ تا ١٧ درصد رشد داشته است .

این افزایش قیمت که عمدتا به دلیل افزایش نرخ دلار  از ١۴ هزار تومان (در بهمن ٩٨) تا حدود ٣٢ هزار تومان (در مهر ١٣٩٩) انجام شده است مشکلات بسیار زیادی برای  فروشندگان و خریداران موکت های نمدی و تافتینگ ایجاد کرده است.

شرکت های پیشرو در افزایش قیمت شرکت های پالاز موکت، ظریف مصور ، پارس و نگین مشهد بوده اند و پس از آنها نیز سایر تولیدکنندگان موکت دست به افزایش قیمت زده اند.

اما سوال اینجاست که چرا با کاهش دلار به حدود ٢۵ هزار تومان هیچ عقب نشینی در قیمت وجود ندارد و حتی زمزمه های افزایش قیمت مجدد وجود دارد؟

اما پاسخ تولیدکنندگان موکت افزایش قیمت الیاف مانند پلی پرو پیلن و پلی آمید و عدم تامین الیاف از سمت پترو شیمی ها عنوان می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به نظر شما این موضوع چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت موکت در سال ۱۳۹۹

میزان قیمت دلار در یک ماهه منتهی به نگارش این امار بین ۲۴۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ متغیر می باشد معادل قیمت شهریور ماه دلار ردیف ۶ می باشد اما قیمت کنونی محصولات هنوز بر پایه دلار ۳۱۸۰۰ تومانی ردیف ۸ بوده و با توجه به کاهش و ثبات تقریبی قیمت دلار نه تنها هیچ کاهشی نداشته ، بلکه خبر هایی مبنی بر افزایش ۱۰ الی ۲۰ درصدی مجدد محصولات برای انتهای سال ۹۹ یا ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز شنیده می شود.

لازم به ذکر است بین کلیه تولید کنندگان موکت شرکت پالاز معمولا اولین شرکت افزایش قیمت بوده و بلافاصله بعد از آن سایر شرکت ها نظیر ظریف مصور ، پارس ، نگین مشهد و ما بقی تولید کنندگان موکت در کشور معادل درصد های ذکر شده در جدول و دفعات فوق الذکر افزایش قیمت داشته اند.

در صحبت با تولید کنندگان و شرکت پالاز دلیل عدم کاهش قیمت محصولات بعد از کاهش دلار را که جویا شدیم ، افزایش قیمت الیاف مانند پلی پرو پیلن و پلی آمید و عدم تامین الیاف از سمت پترو شیمی ها عنوان کرده اند .

حال بعنوان یک حامی حقوق مصرف کننده مشتاقیم بدانیم واقعا افزایش قیمت الیاف و مولفه های تعیین کننده قیمت موکت بعد از کاهش قیمت دلار به چه میزان و چند بار بوده تا بتوانیم در راستای اطلاع رسانی صحیح و مطالبه گری حقوق مردم اقدام درست انجام دهیم.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×