اخبار فرش ماشینی

افزایش مصرف جهانی الیاف در سال ۲۰۱۱ به ۸۸ میلیون تن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

افزایش مصرف جهانی الیاف در سال 2011 به 88 میلیون تن

 

در سال ۲۰۱۱ مصرف جهانی الیاف در ساخت محصولات نساجی با ۱% افزایش به ۸۸ میلیون تن رسید.

دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران: در همین سال مصرف الیاف مصنوعی با یک درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۵۵ میلیون تن رسید که ۶۲ درصد از کل مصرف جهانی الیاف را تشکیل می‌دهد. مصرف این الیاف در بخش پوشاک و مصارف فنی افزایش یافت. همچنین مصرف الیاف پنبه با ۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۲۷ میلیون تن رسید و این لیف ۳۰ درصد از کل مصرف الیاف را به خود اختصاص داد. مصرف پنبه در تولید پوشاک کاهش و در تولید منسوجات خانگی افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۱ مصرف الیاف گیاهی به غیر از پنبه به حدود ۵ میلیون تن رسید و ۶ درصد از کل مصرف را تشکیل داد. مصرف این الیاف در بخش محصولات صنعتی و فنی بیشتر از سایر بخش ها بود و همچنین الیاف جوت عمدتاً در تولید پارچه های کنفی مورد استفاده قرار گرفتند. مصرف پشم نیز به حدود ۱.۲ میلیون تن رسید و ۱ درصد از کل مصرف الیاف را تشکیل داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پوشاک

در سال ۲۰۱۱ ، بخش پوشاک ۴۵ درصد از مجموع مصرف جهانی الیاف را به خود اختصاص داد بطوریکه مصرف الیاف در این بخش با یک درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۴۰ میلیون تن رسید. در همین سال تجارت جهانی پوشاک با ۷ درصد افزایش به بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار رسید.

در سال ۲۰۱۱ ارزش تجارت کشور چین در بخش پوشاک یک درصد رشد کرد و در حدود ۴۰ درصد از تجارت جهانی پوشاک و ۴۷ درصد از صادرات جهانی این محصول را به خود اختصاص داد. سایر کشور های آسیایی نیز ۳۰ درصد از کل تجارت جهانی پوشاک و ۳۱ درصد از کل صادرات آن را به خود اختصاص دادند. اروپا ۱۴ درصد، آمریکا ۸ درصد و ترکیه، خاور میانه و آفریقا نیز ۸ درصد از تجارت جهانی پوشاک را به خود اختصاص دادند.

منسوجات خانگی

در سال ۲۰۱۱ ، بخش منسوجات خانگی ۹ درصد از مجموع مصرف جهانی الیاف را به خود اختصاص داد بطوریکه مصرف الیاف در این بخش با ۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۸ میلیون تن رسید. ارزش تجارت جهانی منسوجات خانگی در این سال با ۵ درصد رشد به ۷۵ میلیارد دلار رسید. از محصولات اصلی منسوجات خانگی می توان به ملحفه خوشخواب و روتختی، حوله، پرده ورومیزی اشاره کرد. پارچه و الیاف بکار رفته در لوازم مبلمان و تشک از مصارف صنعتی و فنی و سایر مصارف الیاف بشمار می‌روند.
در سال ۲۰۱۱ تجارت منسوجات خانگی چین از لحاظ ارزش دلاری ۷ درصد رشد کرد و در حدود ۳۹ درصد از تجارت جهانی این محصول و ۶۰ درصد از صادرات جهانی آن را به خود اختصاص داد. هند ۱۱ درصد از تجارت جهانی منسوجات خانگی را تشکیل داد و ۹ درصد از صادرات جهانی این محصولات به هند تعلق گرفت. پاکستان نیز ۶ درصد از مجموع تجارت جهانی منسوجات خانگی را به خود اختصاص داد و ۱۰درصد از صادرات جهانی این محصول به پاکستان اختصاص یافت. سایر کشور های آسیایی۹ درصد از تجارت جهانی منسوجات خانگی را تشکیل دادند و ۵ درصد از صادرات جهانی این منسوجات به این منطقه اختصاص یافت. ۲۱ درصد از تجارت این محصولات به اروپا، ۷ درصد به آمریکا و ۷ درصد به ترکیه، خاورمیانه و آفریقا اختصاص یافت.

فرش و قالی (دستباف و ماشینی)

در سال ۲۰۱۱ ارزش تجارت جهانی فرش وقالی با ۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۳۶ میلیارد دلار رسید و از لحاظ وزنی با ۵ درصد کاهش به ۴.۳ میلیارد متر مربع رسید.

در سال ۲۰۱۱ ، بخش فرش و قالی ۷ درصد از مجموع مصرف جهانی الیاف را تشکیل داد بطوریکه مصرف الیاف در این بخش با ۳درصد کاهش نسبت به سال گذشته به۶ میلیون تن رسید.

در سال ۲۰۱۱ ،۲۶ درصد از تجارت جهانی فرش و قالی به اروپا اختصاص یافت، همچنین ۲۵درصد از تجارت جهانی آن به آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا)، ۱۰ درصد به چین، ۹ درصد به هند و ۱۴ درصد به ترکیه،خاورمیانه و آفریقا و ۱۴ درصد نیز به آسیا و اقیانوسیه اختصاص یافت. در همین سال ترکیه، خاورمیانه و آفریقا بزرگترین صادرکننده فرش و قالی در جهان معرفی شدند به طوری که ۳۰ درصد از صادرات جهانی این محصولات را به خود اختصاص دادند. همچنین چین ۲۴ درصد، هند ۱۳ درصد، اروپا ۱۳ درصد و آمریکای شمالی(ایالات متحده و کانادا) ۱۲درصد از صادرات جهانی فرش و قالی را به خود اختصاص دادند.

سایر محصولات صنعتی

در سال ۲۰۱۱ برای تولید سایر محصولات و محصولات صنعتی ۳۴ میلیون تن الیاف مصرف گردید که ۳۹ درصد از مجموع مصرف جهانی الیاف را تشکیل می داد. حال آنکه، در سال ۲۰۰۱ محصولات صنعتی ۳۴ درصد از مجموع مصرف الیاف در جهان را تشکیل می داند. لذا سرعت رشد مصرف الیاف برای تولید محصولات صنعتی بیشتر از مصرف الیاف برای تولید پوشاک ، منسوجات خانگی و فرش و قالی بود.

چین بزرگترین تولید کننده (۵۰ درصد از کل جهان) و مصرف کننده (۳۲ درصد از کل جهان) الیاف نساجی برای تولید محصولات صنعتی بود. ۱۰ درصد از تولید و ۱۱ درصد از مصرف محصولات صنعتی به هند اختصاص دارد. همچنین ۱۶ درصد از تولید و ۱۹ درصد از مصرف این محصولات نیز به سایر کشور های آسیایی، ۸ درصد از تولید و ۱۳ درصد از مصرف به اروپا، ۷ درصد از تولید و ۱۲ درصد از مصرف به کشور های NAFTA اختصاص دارد. بیشترین صادرات منسوجات فنی توسط کشورهای چین ،آلمان،آمریکا، ایتالیا، ژاپن ، کره، تایوان، فرانسه، انگلستان و هنگ کنگ صورت گرفته است.

منسوجات فنی عمدتاً در وسایل نقلیه موتوری به مصرف می رسند. در سال ۲۰۱۱ سهم تولید منسوجات فنی بکار رفته در وسایل نقلیه موتوری در آسیا و اقیانوسیه ۵۱ درصد ، در اروپا و ترکیه ۲۶ درصد، در کشورهای NAFTA 22 درصد، در آمریکای جنوبی ۵ درصد و در آفریقا ۱ درصد بوده است.

در سال ۲۰۱۱ تولید نمد و منسوجات نبافته با ۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته به حدود ۸.۵ میلیون تن رسید. سهم تولید نمد و منسوجات نبافته از کل تولید جهانی این محصولات، در چین ۳۳ درصد، در اروپا و ترکیه ۲۵ درصد، در ایالات متحده ۱۸ درصد، در آسیا و سایر کشور های اقیانوسیه ۱۶ درصد، در خاورمیانه و آفریقا ۴ درصد و در آمریکا ۴ درصد بوده است.

منبع: Chemical Fibers International 4/2012

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×