اخبار فرش ماشینی

افزایش قابل توجه تولید الیاف پلی استر و ویسکوز

 

افزایش قابل توجه تولید الیاف پلی استر و ویسکوز

در سال ۲۰۱۲، تولید جهانی الیاف شیمیایی با رشد ۳.۴ میلیون تنی یا ۶.۱ درصدی به ۵۹.۱ میلیون تن رسید.

به گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران، تولید جهانی الیاف مورد مصرف در نساجی نیز با افزایش ۲.۹ میلیون تن یا ۳.۶ درصد بالغ بر ۸۴ میلیون تن بود. بطور کلی، تولید الیاف طبیعی (پنبه، پشم، ابریشم، کتان) با کاهش ۱.۹ درصدی به ۲۵ میلیون تن رسید. سهم الیاف شیمایی از کل بازار جهانی الیاف در حدود ۷۰ درصد افزایش یافت.

در بین الیاف شیمیایی، تولید الیاف سنتتیک ۵۵ میلیون تن (۵.۷ درصد افزایش) و تولید الیاف سلولزی ۴ میلیون تن (۱۱.۸ درصد افزایش) بود.

بر اساس این گزارش، نقش غالب آسیا در تولید جهانی الیاف شیمیایی رو به رشد است. در سال ۲۰۱۲، در حدود ۸۶ درصد از تولید الیاف سنتتیک به آسیا (چین ۶۳ درصد، هند ۷ درصد، تایوان ۴ درصد)، ۴.۵ درصد به ایالات متحده آمریکا، ۵ درصد به اروپا، ۲ درصد به بقیه بخش‌های آمریکا و ۱.۹ درصد به ترکیه اختصاص داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

الیاف پلی‌استر: تولید ۳۰ میلیون تنی توسط چین

در سال ۲۰۱۲، تولید جهانی الیاف پلی‌استر با افزایش ۷ درصدی یا ۲.۷۵ میلیون تنی روبرو شد و به ۴۳.۳ میلیون تن رسید. در این بین، ۲۸.۷ میلیون تن (۹ درصد افزایش) نخ‌های فیلامنت و ۱۴.۶ میلیون تن (۳ درصد افزایش) الیاف استیپل بودند. بدین‌ معنی که از کل پلی‌استر تولید شده در جهان، ۶۶ درصد نخ فیلامنت و ۳۴ درصد الیاف استیپل بوده است. از کل الیاف سنتتیک تولید شده در جهان نیز (با لحاظ کردن پلی‌پروپیلن) در حال حاضر در حدود ۷۹ درصد مربوط به پلی‌استر است.

در سال ۲۰۱۲، سهم چین در تولید جهانی الیاف پلی‌استر باز هم افزایش یافت و با رشد ۲.۵ درصدی به ۷۱ درصد رسید (نخ‌های فیلامنت ۷۵ درصد، الیاف استیپل ۶۲ درصد) و پس از آن کشور هند با سهم ۸ درصدی، کشورهای آسه‌آن با سهم ۷ درصدی و تایوان با سهم ۳ درصد قرار دارد. سهم اروپا (بدون در نظر گرفتن سهم ۱ درصدی ترکیه) به ۱.۸ درصد رسیده و سهم ایالات متحده آمریکا نیز ۲.۸ درصد است.
روندهای موجود در سال های پیشین در سال ۲۰۱۲ نیز ادامه یافتند. چین باز هم جایگاه خود را به عنوان مهم‌ترین تولیدکننده پلی‌استر در جهان استحکام بخشید. در سال ۲۰۱۲، تولید این کشور با رشد ۲.۶۵ میلیون تنی یا ۹ درصدی به ۳۰.۶ میلیون تن رسید. همچون سال‌های قبل، تولید نخ‌های فیلامنت با نرخ بیشتری نسبت به تولید الیاف استیپل افزایش یافت.

نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در چین در بخش تولید نخ‌های فیلامنت به ۷۵ درصدی و در بخش تولید الیاف استیپل به ۶۸ درصد رسید. از سوی دیگر، توسعه ظرفیت تولید طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در بخش نخ‌های فیلامنت از ۲۸.۷ به ۲۹.۲ میلیون تن و در بخش الیاف استیپل از ۱۳.۴ به ۱۴ میلیون تن خواهد بود.

در بسیاری بخش‌های دیگر، تولید الیاف پلی‌استر با کاهش جزئی روبرو شد (اروپای غربی، ترکیه، ژاپن، کره، تایوان). تولید تنها در هندوستان، اروپای شرقی و به میزان قابل توجهی در کشورهای آمریکایی افزایش یافت. تولید الیاف پلی استر در ایالات متحده آمریکا با رشد ۱۰ درصدی همراه بود.

ظرفیت جهانی تولید الیاف پلی‌استر در ابتدای سال ۲۰۱۳ در حدود ۵۸.۴ میلیون تن در سال تخمین زده شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال مذکور بالغ بر ۶۰.۲ میلیون تن در سال باشد. طی مدت مذکور این انتظار وجود دارد که ظرفیت تولید نخ فیلامنت پلی‌استر و الیاف استیپل پلی‌استر هر دو به میزان ۰.۹ درصد افزایش یابند.

رشد ۳ درصدی تولید پلی‌پروپیلن

تولید جهانی الیاف پلی الفین (به ویژه پلی پروپیلن) با ۱۱۰ هزار تن افزایش و یا رشد ۳ درصدی به ۴.۸۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ رسید و این در حالی است که در این بین تولید نخ های فیلامنت ۳.۸۴ میلیون تن (رشد ۳ درصدی) و تولید الیاف استیپل بدون تغییر به میزان ۱.۰۴ میلیون تن بوده است.

بزرگترین تولیدکنندگان نخ‌های فیلامنتی در این سال بدون تغییر باقی ماندند: اروپای غربی، چین، ایالات متحده آمریکا (با در نظر گرفتن نخ‌های BCF مورد مصرف در کفپوش‌ها) و ترکیه، اما تولید در برخی کشورهای دیگر نیز افزایش یافته است. سهم اروپا (منهای ترکیه) و آمریکای شمالی در این بین به ترتیب از ۱۹ و ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۷ و ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۲ رسید و این در حالی است که سهم چین از ۱۹ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت.

در خصوص الیاف استیپل پلی‌پروپیلن، بی‌بافت‌ها و کفپوش‌های سوزن‌زنی شده، نواحی غربی اروپا (با سهم ۴۵ درصد)، ایالات متحده آمریکا (با سهم ۱۴ درصد)، چین (با سهم ۹ درصد) و ژاپن (با سهم ۵ درصد) همچنان بزرگترین تولیدکنندگان هستند اما میزان تولید در کشورهای مذکور (به جز چین با رشد ۳ درصدی تولید) به میزان کمی کاهش یافته است.

بطور کلی ظرفیت تولید سالیانه الیاف پلی‌پروپیلن در جهان در ابتدای سال ۲۰۱۳ در حدود ۶.۸ میلیون تن بوده و تا پایان سال ۲۰۱۴ با افزایش ۵۵ هزار تنی روبرو خواهد شد. نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در این بخش همچنان پایین است (در سال ۲۰۱۲: در حدود ۷۲ درصد برای نخ‌های فیلامنت و ۷۱ درصد برای الیاف استیپل) اما این نرخ در کشورهای مختلف تفاوت قابل توجهی با یکدیگر داشت (بین ۵۵ تا ۸۵ درصد). بیشترین نرخ بهره‌برداری در زمینه تولید الیاف استیپل مربوط به کشورهای اروپای غربی بود با ۸۵ درصد بهره‌برداری و در مورد نخ‌های فیلامنت نیز بیشترین نرخ به ترکیه تعلق داشت (۸۴ درصد). ایالات متحده آمریکا کمترین نرخ بهره‌برداری در هر دو مورد را داشته که در زمینه تولید نخ‌های فیلامنت ۶۴ درصد و در زمینه تولید الیاف استیپل فقط ۵۵ درصد بوده است.

الیاف پلی‌آمید: افزایش ۱۴ درصدی تولید چین

در سال ۲۰۱۲، تولید جهانی الیاف پلی‌آمید، (PA6 و PA66) نسبت به سال‌های قبل از رشد بیشتری برخوردار بود که دلیل آن نیز توسعه قابل توجه تولید چین می‌باشد (افزایش ۱۴ درصدی). در مقایسه با رکورد تولید سال ۲۰۱۰، تولید در اروپای غربی و ایالات متحده آمریکا هریک به میزان ۶۰ هزار تن کاهش یافت (اروپای غربی ۱۶-% و ایالات متحده آمریکا ۹-%).

منبع: Chemical Fibers International 3/2013

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×