اخبار نساجی

افزایش امیدواری شرکت‌های کره‌ای به بازگشت به بازار ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کارشناسان سیاسی و اقتصادی بر این باورند که توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی می تواند مزیتی برای اقتصاد کره جنوبی باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از کوریا تایمز، انتشار خبر مربوط به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت های جهانی موجب امیدواری هایی نسبت به رونق کره جنوبی به واسطه دستیابی به این توافق شده است. لغو تحریم ها علیه ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای، دستاورد اصلی این توافق خواهد بود.

انجمن تجارت بین الملل کره بلافاصله پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، گزارشی را در خصوص پیامدهای احتمالی توافق هسته‌ای بر اقتصاد کره جنوبی منتشر کرد. در این گزارش آمده است که اگر ۶ قدرت جهانی شامل آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آلمان به همراه ایران بتوانند تا ۳۰ ژوئن یک توافقنامه را نهایی کنند، این مساله چراغ سبزی را به شرکت‌های کره‌ای نشان خواهد داد تا فعالیت‌های بین المللی خود را گسترش دهند.

در عین حال، هنوز برخی کارشناسان نسبت به تاثیرات توافق هسته‌ای ایران بر دیپلماسی خاورمیانه دیدگاه محتاطانه‌ای دارند و بر این باورند که کره جنوبی باید در برابر تبعات تغییر در فضای دیپلماتیک خاورمیانه، مقاومت کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عامل اصلی این نگرانی، رقابت ایران و عربستان سعودی است. “لی کی وون هیونگ” رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای موسسه دولتی سیاست اقتصاد بی الملل کره جنوبی در این باره تاکید کرد: این مساله آشکار است که کشورهایی مثل عربستان سعودی به عنوان مثال، از این مساله خوشحال نخواهند شد اگر کره جنوبی تلاش‌ها برای برداشتن موانع با ایران را افزایش دهد تا به شرکت‌های کره‌ای برای برنده شدن در معاملات سودآور کمک کند.

وی پیش بینی کرد که رقابت منطقه‌ای موجب پیچیده شدن سیاست خاورمیانه‌ای کره جنوبی خواهد شد. این مساله اجتناب ناپذیر است که کره جنوبی باید رویکرد خوبی را بین دو کشور رقیب در خاورمیانه اتخاذ کند، اگر تلاش می کند تا منافع اقتصادی مهم در منطقه را به حداکثر ممکن افزایش دهد.

پارک گئون هائه رئیس جمهور کره جنوبی در سفر اخیر خود به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، قول داده است تا روابط سئول با کشورهای منطقه را تقویت کند.

در جریان نشست اوایل مارس، رئیس جمهور کره جنوبی و ملک سلمان عربستان برای گسترش روابط دو جانبه در بخش غیر نفتی به توافق رسیده بودند تا به اقتصاد عربستان برای متنوع شدن کمک نماید.

عربستان سعودی نگرانی خود را نسبت به تاثیرات توافق هسته‌ای ایران بر خاورمیانه اعلام کرده است. برخی ناظران بر این باورند که عملیات نظامی عربستان سعودی علیه حوثی ها در یمن، انعکاسی از نگرانی ریاض نسبت به توافق هسته‌ای ایران است.

البته دولت عربستان به طور علنی از توافق هسته‌ای ایران با قدرت های جهانی استقبال کرده است ولی در داخل کشور نارضایتی و نگرانی زیادی نسبت به سیاست‌های ایران به چشم می خورد. جنگ های نیابتی بین دو طرف در برخی کشورهای خاورمیانه مثل سوریه همچنان ادامه دارد.

چارچوب سیاسی توافق هسته‌ای ایران، موجب افزایش امیدواری ها در کره جنوبی شده چرا که اقتصاد متمرکز بر صادرات کره به دنبال کسب فرصت های تجاری زیادی در ایران طی سال های آینده است.

“شین جائه هیون” کارشناس مسائل ایران در این باره تاکید کرد که اگر ایران و غرب طبق برنامه تعیین شده به توافق نهایی دست یابند و تحریم ها علیه اقتصاد ایران لغو شود، ما می توانیم با اطمینان بگوییم که رونق زیادی در خاورمیانه وجود خواهد داشت.

وی پیش بینی کرد که دولت ایران خواستار سرمایه گذاری زیادی در بخش ساخت و ساز، پتروشیمی و صنعت خودروسازی خواهد بود. این مساله می تواند فرصت های زیادی را برای شرکت های کره‌ای ایجاد کند.

لی کی وون هیونگ نیز گفت: ایران بزرگترین بازار در خاورمیانه با جمعیتی ۸۰ میلیون نفری است و یک قدرت خرید نسبتا قدرتمندی نسبت به سایر کشورهای منطقه دارد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×