اخبار نساجی

مرکز آمار:ساخت وساز درکشور رشد نکرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

«رشد» فعالیت‌های ساختمانی پایتخت و «تثبیت» صدور پروانه‌های ساختمانی در سایر شهرهای کشور در نیمه اول امسال توسط مرکز آمار ایران تایید شد
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در گزارشی که به نقل از شهرداری‌های سراسر کشور در ۱۱ دی ماه امسال در این صفحه منتشر شد آمار صدور پروانه‌های ساختمانی نشان از شتاب فعالیت‌های ساختمانی و آپارتمان‌سازی پایتخت در نیمه اول سال جاری در مقابل کند شدن صدور پروانه‌های ساختمانی در سایر شهرهای کشور داشت.بر مبنای این گزارش صدور پروانه‌های ساختمانی شهرهای کشور به جز تهران در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶/۰ درصد کاهش و صدور پروانه‌های ساختمانی پایتخت بیش از ۵۳ درصد نسبت به ۶ ماهه اول سال ۸۹ افزایش پیدا کرده بود.

به دنبال انتشار این گزارش برخی کارشناسان کاهش فعالیت‌های ساختمانی در کشور را نشانه شروع «دور تازه رکود» فعالیت‌های ساختمانی عنوان کردند؛ اما برخی مسوولان مدعی بودند توقف صدور مجوز ساخت مسکن مهر منجر به رشد منفی آمار پروانه‌های ساختمانی شده است.
با گذشت یک ماه از انتشار این گزارش، مرکز آمار ایران در گزارشی مشابه آمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط «دنیای اقتصاد» را تایید کرد.

براساس این گزارش، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در تابستان امسال بالغ بر ۶۱ هزار و ۴۲۵ واحد بوده که نسبت به فصل گذشته حدود ۵/۳۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸/۸۶ درصد رشد داشته است.

افزایش فعالیت‌های ساختمانی در سطح شهر تهران در حالی است که مطابق با آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در سایر شهرهای کشور نه تنها رشد نداشته بلکه در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به نوعی «تثبیت» شده است.
مرکز آمار ایران در گزارش خود آورده است: تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در تابستان ۹۰ بالغ بر ۱۴۴ هزار و ۱۵۹ واحد بوده که نسبت به فصل بهار حدود ۱/۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۸۹ حدود ۶/۰ درصد افزایش داشته است.۳

رکورد زنی ساختمان‌های ۴ طبقه در پایتخت
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد ارتفاع ساخت وسازهای جدید در پایتخت رو به افزایش است؛ به طوری که در تابستان امسال ۴۱ درصد از ساختمان‌های جدید در تهران به صورت ۴ طبقه احداث شده‌اند.
براساس گزارش مرکز آمار در تابستان امسال در میان ساخت وسازهای مسکونی، شهرهای کشور به جز تهران ساختمان‌های یک طبقه در اخذ پروانه پیشتاز بوده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در سال جاری از مجموع پروانه‌های صادره برای احداث ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های یک طبقه با کسب ۲/۳۳ از کل پروانه‌ها بیشترین آمار پروانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. پس از ساختمان‌های یک طبقه، ساختمان‌های دو طبقه ۳/۲۶ درصد، ساختمان‌های سه طبقه ۹/۱۷ درصد، ساختمان‌های چهار طبقه ۶/۱۲ درصد و ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر ۱/۱۲ درصد از کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای واحدهای مسکونی را شامل می‌شوند.

 

مرکز آمار:ساخت وساز درکشور رشد نکرد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×