اسلاید شو

افت صادرات فرش بعد از برجام/ ۳۰ درصد کارخانه‌های فرش ماشینی تعطیل شدند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فرش

 

مجتبی عراقچی، رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستی در رابطه با بازار این کالا بیان داشت: در حال حاضر به دلیل گران تمام شدن فرش دستباف بازار با رکود بسیار عجیبی مواجه شده است، از طرفی صادرات نیز وضعیت خوبی ندارد زیرا تولید فرش دستباف در داخل کشور نسبت به تولید کشورهای رقیبی مانند چین و هند گران تمام شده بنابراین ایران سهم خود در بازار جهانی را رفته رفته از دست خواهد داد.

وی با بیان این مطلب که صادرات فرش به پایین تر از ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است تأکید کرد: امسال نیز به نسبت سال گذشته نه تنها صادرات پیشرفتی نداشته است بلکه سیر نزولی را نیز طی کرده است و در حقیقت حتی برجام نیز نتوانست تأثیر مثبتی بر روی صادرات این کالا داشته باشد و این در حالی است که تحریم آمریکا برداشته شده  و بازار فرش این کشور راه افتاده است.

وی افزود: رونق بازار داخلی نیز به صادرات آن بستگی دارد لذا کاهش صادرات موجب شده است تا بازار داخلی نیز کساد شده و بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان فرش به شغل‌های دیگر رو بیاورند، به طوری که برخی از همکاران بنده فرش فروشی را تعطیل کرده و حجره‌های خود را به مغازه‌های فروش لباس و روسری ترکیه‌ای مبدل کرده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عراقچی اظهار داشت: تمامی این مشکلات دست به دست هم داده تا ۳۰ درصد واحدهای تولیدی تعطیل شوند، هرچند آمار اتحادیه تغییر چندانی نکرده است و دلیلش نیز این است که با دادن مجوزهای جدید برای واحدهای تعطیل جایگزین داشته ایم.

وی تصریح کرد: بهتر است دولت به این صنعت بهای بیشتری بدهد زیرا فرش مانند پرچم دوم و هویت این کشور است بنابراین دولت بیش از این باید از آن حمایت کند، یکی از مهم ترین حمایت‌ها نیز باید در این راستا باشد که کمک کند تا فرش ارزان‌تر عرضه شود، به طور مثال چنان چه فرش فروشان را از دادن مالیات معاف کند قدم بزرگی را در زنده نگه داشتن این هنر و صنعت ایرانی برداشته است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×