اخبار فرش ماشینی

افتتاح اولین مرکز فرش و قالین در کشور افغانستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

برای اولین بار مرکز فرش و قالین افغانستانی با بیش از ۱۵۰۰ طرح های مختلف که از سراسر افغانستان جمع آوری شده بود، با حضور داشت مقامات دولتی در کابل افتتاح شد.

سخنرانان محفل افتتاحیه با اظهار خوشی گفتند که با گشایش این مرکز می تواند به اقتصاد از دست رفته خود که تولید ۲ میلیون متر مربع قالین در سال بود، برسیم.

همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع، حین افتتاح این مرکز گفت که صنعت قالین بعد از سکتور تجارت دومین قلم صادراتی افغانستان را تشکیل میدهد که در سال گذشته حدود ۹۳۸ هزار متر مربع صادرات داشته است.

آقای رسا خاطر نشان کرد که با برنامه ریزی های مشخص این مقدار حتی تا ۲ میلیون متر مربع در سال افزایش خواهد یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او افزود که قرار است طبق این طرح در جریان سه سال آینده بیش از ۱۰ هزار جریب در مناطق مختلف کشور در دسترس سرمایه گذاران در این بخش قرار داده می شود.

بر اساس گفته های وزیر تجارت و صنایع، صنعت قالین هم‏ اکنون برای بیش از ۱.۶ میلیون تن زمینه اشتغال زایی را فراهم ساخته است که از این میان ۸۰ درصد آنان را خانم ها تشکیل میدهد.

او خاطر نشان کرد که حکومت برای رونق یابی بازار محصولات داخلی، مالیه روی این محصولات را کاهش داده و حدود ۱ درصد ساخته است، بالمقابل تعرفه روی اموال وارداتی را به ۱۵ درصد افزایش داده است.

وزیر تجارت و صنایع گشایش این مرکز را در بدست آوردن فرمایشات برای صنعت کاران از جانب کشور های متقاضی سود مند عنوان کرد.

فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه نیز حین گشایش این مرکز گفت که گشایش این مرکز تا حدی زیادی در شناسایی قالین افغانی کمک میکند.

آقای مسلمیار افزود که متاسفانه قبلاً نتایج زحمات ما را پاکستانی ها به نام خود ثبت میکردند و جای امیدواری است که با گشایش این مرکز قالین افغانی بنام خود افغان ها به بازارهای جهانی ترانزیت شود.

مسلمیار با بیان اینکه قالین افغانی هویت تمام کشور است تصریح کرد قالین افغانی مربوط یک قوم خاص نه بلکه مربوط تمام اقوام افغانستان است.

در همین حال سید عباس باتور، رئیس مرکز فرش و قالین افغانستان گفت که این مرکز به هدف بالا بردن معیارهای تولید قالین افغانستان و معرفی آن به بازار جهانی ایجاد شده است.

وی گفت که با توسعه فعالیت این مرکز، شعبات آن در حوزه های شمال، جنوب، شرق و غرب کشور ایجاد گردیده و برای ۵۵۰ زن فرصت کاری فراهم گردیده است.

گفتنی است که قبل از این، طی چند سال اخیر، قالین دستی افغانستان به کشور پاکستان منتقل و از آنجا به کشورهای خارجی با مارک پاکستان صادر می شد.

اکنون، رئیس مرکز فرش و قالین افغانستان مصمم هست که نه تنها در تولید و فروش قالین افغانستان کار کند، بلکه او می خواهد در زمینه فنی سازی این صنعت نیز فعالیت کند.

سید عباس افزود که آنان برای نخستین بار چهار صد رنگ طبیعی یا چوپ رنگ را که فاقد مواد کیمیاوی است با استفاده از پشم طبیعی در تولید قالین استفاده کرده اند.

گشایش این مرکز می تواند، هویت از دست رفته قالین دستی کشور در جهان را یکبار دیگر احیا کند و پای قالین دستی را با نام افغانستان در بازار جهانی باز کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×