اخبار فرش ماشینی

اعلام ویژگی رقم جدید پنبه به نام ارمغان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رقم جدید پنبه به نام “ارمغان ” را از طریق سلکسیون(به گزینی) به روش پدیگری ماسال اصلاح شده است و از ویژگی‌های مهم این رقم می‌توان به عملکرد، زودرسی، تعداد قوزه بیشتر، فرم کوتاه و جمع و جور و کیفیت الیاف مناسب اشاره کرد. ‏
موسسه تحقیفات پنبه کشور ویژگی رقم جدید پنبه به نام ارمغان را اعلام کرد.
موسسه تحقیقات پنبه کشور رقم جدید پنبه به نام “ارمغان ” را از طریق سلکسیون(به گزینی) به روش پدیگری ماسال اصلاح شده است و از ویژگی‌های مهم این رقم می‌توان به عملکرد، زودرسی، تعداد قوزه بیشتر، فرم کوتاه و جمع و جور و کیفیت الیاف مناسب اشاره کرد.

رقم جدید ارمغان زودرس با پتانسیل عملکرد بالاست که مراحل اصلاح آن از سال ۱۳۸۰ در مؤسسه تحقیقات پنبه کشور آغاز و در سال ۱۳۸۶ در دستور کار معرفی قرار گرفته و در سال ۱۳۸۸ نامگذاری و معرفی شد.

رقم ارمغان به دلیل سازگاری عمومی بالا برای سیستم‌های کشت متعارف و همچنین کشت دوم (پس از برداشت غلات وکلزا) مناسب است.
میانگین عملکرد این رقم در کشت‌های متعارف استان گلستان ۳ هزار و ۳۳۸ کیلوگرم در هکتار برآورد شد. که در مقایسه با رقم تجاری ساحل (با میانگین عملکرد ۲ هزار و ۱۲۸ کیلوگرم در هکتار) ۱۲۱۰ کیلوگرم افزایش عملکرد نشان می‌دهد.

در آزمایشات تحقیقی ترویجی میانگین عملکرد آن ۳ هزار و ۷۹۵ کیلوگرم در هکتار به دست آمد که نسبت به رقم ساحل ۸۰۵ کیلوگرم عملکرد افزوده نشان داد.
میانگین زودرسی این رقم ۸۹ درصد برآورد شد که در مقایسه با رقم تجاری ساحل (با میانگین زودرسی ۶۸ درصد)، ۲۵ تا ۳۵ روز زودرس است. خصوصیات کیفی الیاف (طول، یکنواختی، مقاومت پرسلی و استلومتر و درصد کشش الیاف) آن در حد استاندارد و در بسیاری موارد تقریبا مشابه ارقام ساحل و سپید است.
تحمل به شوری و خشکی آن اندکی بهتر از رقم ساحل و کارایی مصرف آب و تحمل به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی آن تقریبا در حد رقم ساحل است.
میانگین عملکرد این رقم در کشت دوم (بعد از برداشت کلزا)، ۲۵۶۷ کیلوگرم در هکتار برآورد شد که در مقایسه با رقم تجاری ساحل (با عملکرد ۱۵۵۰ کیلوگرم در هکتار) ۱۰۱۷ کیلوگرم افزایش عملکرد نشان می‌دهد. سازگاری و مناطق مورد کشت رقم ارمغان دارای سازگاری عمومی و پایداری عملکرد مطلوب (بهتر از ارقام تجاری کشور) بوده و برای کشت در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، مغان و بخش هایی از مناطق مرکزی کشور مناسب است.
منبع ایلنا

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×