اخبار فرش ماشینی

اعتراض به ممنوعیت صادرات محصولات نساجی تولیدی با ارز مرجع

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اعتراض به ممنوعیت صادرات محصولات نساجی تولیدی با ارز مرجع

انجمن صنایع نساجی ایران در بیانیه‌ای نسبت به ممنوعیت صادرات کالاهایی که واردات مواد اولیه آنها با ارز مرجع صورت می‌گیرد، اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در بیانیه انجمن نساجی آمده است: در پی اعتراضات مکرر فعالان صنعتی و علی‌الخصوص صاحبان صنایع نساجی در خصوص عدم عرضه مناسب مواد اولیه مورد نیازشان در بورس کالا که موجب کمبود شدید این مواد در خطوط تولیدی صنایع به ویژه صنایع نساجی شده بود، صدور بخشنامه اخیر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا، کورسوی امیدی در دل صنعتگران ایجاد کرد که شاید با جلوگیری از صادرات این کالاها، عرضه داخلی بیشتر شده و موجبات رونق تولید، حفظ اشتغال پایدار، افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش صادرات محصول واحدهای پایین دستی، کاهش رشد نرخ تورم در ماه‎های آتی و نهایتاً افزایش رفاه عمومی فراهم شود، اما متأسفانه با توجه به تفاهمنامه همکاری بین سازمان حمایت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، همزمان صادرات کالاهایی که برای واردات مواد اولیه آنها ارز مرجع تخصیص داده شده نیز ممنوع است و با توجه به عدم امکان تشخیص این کالاها توسط گمرک، منوط به اخذ مجوز از این سازمان شده است.

لذا طی روزهای اخیر شاهد جلوگیری از صادرات تمام محصولات تولیدی کشور بوده‌ایم.

این در حالی است که در حال حاضر با توجه به شرایط رکود تورمی جامعه، طیف گسترده‌ای از محصولات صنایع نساجی در بازارهای صادراتی به فروش رسیده و از این طریق چرخه فعالیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به گردش در آمده و در شرایط فعلی مقادیر متنابهی نیز ارز حاصل می‌شود. حال آنکه با جلوگیری از صادرات این محصولات، تهدیدات جدی‌تری گریبان این صنایع را خواهد گرفت، چرا که از یک سو اعتماد مشتریان بین‌المللی خود را از دست داده و از سوی دیگر مجبور به کاهش بیشتر تولید و در نتیجه کاهش خرید مواد اولیه که همان محصولات مجتمع‌های پتروشیمی است، خواهند شد که این امر نیز بهانه‌ای جدید برای صادرات مواد اولیه مورد نیاز این صنایع و عدم عرضه آنها در بازار داخلی را فراهم می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انجمن صنایع نساجی ایران بارها عنوان کرده که با خام فروشی موادی که مورد نیاز صنایع داخلی است، تا زمانی ‌که نیاز این صنایع برطرف نشده باشد، مخالف است و به نمایندگی از خیل عظیم صنعتگران صنایع نساجی کشور به مسئولان امر در خصوص خطرات ناشی از تصمیمات عجولانه و بدون صرف زمان برای کارشناسی هشدار داده و اعلام می‌کند اگر هر چه سریعتر نسبت به رفع موانع ایجاد شده در صادرات محصولات فرآوری شده اقدام نشود، خسارات جبران‌ناپذیری به پیکره صنعت کشور به ویژه صنایع نساجی وارد خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×