اخبار نساجی

اعتراضات تولیدکنندگان دامی و لبنی/ از تعطیلی ۴۲ گاوداری تا اخراج ۲۰۰ کارگر

تولیدکنندگان دامدار، صنایع تبدیلی و شرکتهای شیر شهرستان ورامین، درد دلها، اعتراضات و مسائل مهمی را در نشست هم اندیشی تولیدکنندگان شیر و گوشت شهرستان مطرح کردند که از تعطیلی ۴۲ گاوداری تا کاهش شیر و اخراج ۲۰۰ کارگر بود.

به گزارش مهر، در این نشست که عصر شنبه با حضور نعمت الله ترکی معاون برنامه ریزی استانداری تهران و سید محمد موسوی مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران برگزار شد، مهمترین اعتراضات و درد دلهای تولیدکنندگان دامدار، صنایع تبدیلی و شرکتهای شیر شهرستان ورامین به شرح زیر بود:

حلقه های مفقود شده در تولید و عرضه را باید شناسایی کرد

در این جلسه تولیدکنندگان عنوان کردند که حلقه های مفقود شده در تولید و عرضه را باید شناسایی کرد و متوجه شد متولی تصمیم گیری چه کسی است؛ تولیدکنندگان با نگرانی از متضرر شدن، هر روز کار می کنند و نمی دانند فردا چه خواهد شد.

آنها گفتند: جلسات این چنینی چه ضمانتی دارد؟ هر تصمیمی که اتخاذ شود یک دستگاه دیگر آن را وتو می کند در حالیکه باید به گونه ای عمل شود که مسائل سیاسی در بررسی مشکلات دامداران دخیل نشود.

اهمیت به بخش خصوصی به معنای رها کردن آن نیست

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در این جلسه مطرح شد که اهمیت به بخش خصوصی به معنای رها کردن آن نیست بلکه باید سودآور باشد و برای تولید کننده توجیه اقتصادی داشته باشد؛ مصرف سرانه شیر در دنیا سالانه ۳۰۰ کیلوگرم است، در حالی که در ایران این مصرف، ۸۵ کیلوگرم است و باید مشکلات بهداشتی با سرمایه گذاری بر این محصول پیشگیری شود.

تولیدکنندگان معتقد بودند، آن قدر که گاوداریهای جدید حمایت می شوند، کسی به فکر دامداریهای تعطیل شده نیست و هم اکنون بیش از ۴۲ گاوداری در ورامین تعطیل شده است.

دامداران گفتند، ما انتظار داریم کنترل وضعیت شیر را به انجمنهای صنفی شیر بسپارند؛ تولید کننده ای که نمی تواند شیر را به قیمت تمام شده بفروشد، چگونه انتظار دارید نهاده های دامی را با قیمت بالا بخرد؟

امسال با توجه به سیاستهای غلط، با کاهش شیر مواجه شدیم

ان افراد معتقد بودند، در سال ۹۰ با افزایش شیر مواجهه بودیم ولی امسال با توجه به سیاستهای غلط، با کاهش شیر مواجه شدیم؛ شرکتهای شیر، روزانه ۳۰۰ تن شیر تحویل می گرفتند ولی هم اکنون ۸۰ تن خرید شیر دارند.

به اعتقاد آنها، تولید کننده ای که روزانه ۳.۵ میلیون لیتر شیر می خرد، تفاوت قیمت ۶۳۰ تا ۸۵۰ تومان، چیزی حدود ۸۵۰ میلیون تومان ضرر را در پیش رو دارد و یکی از معضلات، کاهش نیروی انسانی در دامداریها و شرکتهای شیر است؛ به عنوان مثال، یکی از شرکتهای شیر مستقر در شهرستان ورامین، حدود ۲۰۰ نفر را اخراج کرده است.

کمبود خوراک سویا و نهاده های اصل

درپایان همچنین به کمبود خوراک سویا ونهاده های اصل در گاوها اشاره شد و عنوان شد: در تست کلینیکهای دامپزشکی نشان داده شده گاوهایمان با کمبود خوراک سویا و نهاده های اصل مواجهه هستند؛ در شرکتهای پشتیبانی امور دام، نیروهای متخصص و کارشناس کشاورزی کم است و همین امر باعث شده تا نسبت به مراحل تولید نا آشنا باشند.

در این نشست دامداریها خواهان توجه مسئولان به مشکلات این قشر شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×