اخبار فرش ماشینی

اصناف حرف خود را به کرسی نشاندند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دولت به تعویق یک ساله اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده رضایت داد.
پس از آنکه اصناف و تولیدکنندگان نارضایتی خود را از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده پس از تعویق دوماهه اعلام کرده و اظهار داشتند که برای ایجاد زیرساخت ها و زمینه های اجرای قانون، حداقل ۶ ماه تا یک سال وقت لازم است و در صورتی که این قانون پس از دو ماه دوباره اجرایی شود مشکلات بر جای خود باقی خواهد ماند، رئیس دولت نهم از تقدیم لایحه ای از سوی دولت برای تعویق یک ساله اجرای قانون خبر داد. محمود احمدی نژاد در مراسم روز ملی صادرات از تعویق یک ساله اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داده و اظهار داشت که به زودی دولت لایحه ای را به مجلس می دهد تا مجلس حداقل فرصت را برای مهیا کردن زمینه ها و اقدامات لازم برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تمدید کند.

این اظهارات در حالی است که طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تمایل مجلسی ها هم برای تعویق یک ساله طرح به گوش رسیده بود که به نظر می رسد این لایحه دولت برای تصویب مشکلی در مجلس نخواهد داشت. رئیس دولت در ادامه تصریح کرد: در قانون فعلی دو ماه فرصت برای بررسی و نحوه اجرای قانون درنظر گرفته شده اما ما قصد داریم با ارائه لایحه ای به مجلس این فرصت دوماهه به یک سال افزایش پیدا کند و در واقع مجلس یک سال فرصت را تمدید کند تا مردم بتوانند خود را در مسیر اجرای قانون قرار دهند و مقدمات و زمینه برای اجرای آن فراهم شود. این در حالی است که طی چند روز گذشته نحوه اجرای این قانون پس از سپری شدن مهلت دوماهه چگونه قرار است اجرایی شود و آیا مشکلات هفته های قبل را به همراه خواهد آورد یا خیر؟

در این میان با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی اجرای این قانون را برای اقتصاد کشور مفید دانسته و معتقد بودند که وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش خواهد داد اما تولیدکنندگان و اصناف با وجود تعویق دوماهه طرح، مخالفت های خود با اجرای این قانون را به گوش دولتی ها رسانده و حتی برخی از آنها خواستار تعویق دوساله طرح شده اند و براین اساس می توان گفت تقدیم شدن این لایحه به مجلس، اصناف حرف خود برای تعویق بیش از دو ماه را به کرسی نشانده اند. در همین خصوص اسدالله عسگراولادی رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با خطاب قرار دادن رئیس سازمان امور مالیاتی درخصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بخش صادرات اظهار کرد: عرب مازار به تو پیغام می دهم با توجه به اینکه خزانه دولت به این آسانی ها پول پس نمی دهد اگر قانون گفته صادرات از مالیات معاف است؛ پس معاف است. بهتر است از کاغذبازی هم معافش کنید و با طرح دوفوریتی اجرای آن را دو سال عقب بیندازید. در عین حال به گفته دبیر انجمن صنایع نساجی، تمام تولیدکنندگان شرکت کننده در نمایشگاه نساجی و پوشاک در دیدار وزیر صنایع و معادن مخالفت خود را با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ابراز کردند.

جمشید بصیری افزوده بود: وزیر صنایع و معادن نیز در برابر اعتراض تمام تولیدکنندگان شرکت کننده در نمایشگاه اعلام کرد که نظرات تولیدکنندگان را پیگیری و به هیات دولت انتقال خواهد داد. وی خاطرنشان کرد: با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، تمام محصولات نساجی حدود ۳ درصد گران شده و بازار نیز کشش این افزایش قیمت را ندارد. به این ترتیب با ادامه روند مخالفت اصناف و تولیدکنندگان با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، به نظر می رسد که پس از سکوت یک ساله اجرای قانون، این قانون هم به جمع قوانینی می پیوندد که مجال اجرا پیدا نمی کنند و مسکوت گذاشته می شوند که البته باید دید سرنوشت اجرای این قانون که بازار تهران و بازار شهرهای بزرگ کشور را به تعطیلی کشاند چه خواهد شد و آیا این تعویق یک ساله به معنی خداحافظی اجرای طرح خواهد بود یا خیر؟ چراکه با وجود تصمیم دولت برای تعویق یک ساله اجرای طرح هنوز بحث بررسی طرح ادامه دارد و در همین خصوص رئیس شورای اصناف از تشکیل کارگروه مشترک اصناف با سازمان امور مالیاتی در مورد تدوین دستورالعمل هایی درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داده و اظهار داشته است که در این کارگروه مشکلات اصناف مطرح و حل می شود. محمد آزاد با اشاره به برگزاری اولین کارگروه اصناف با معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: دستورالعمل هایی که در این باره تدوین می شود شرایط خاص برای هر نوع صنف و هر نوع کالارا در نظر می گیرد و با تک تک صنوف و اتحادیه ها در این باره جلسه برگزار خواهد شد. وی افزود: نتایج این کارگروه ها برای هر صنف به زودی اعلام می شود و بسیاری از مشکلات اصناف با قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کارگروه حل می شود. این پیگیری ها نشان از عزم دولت برای اجرای این قانون پس از تعویق دوماهه داشت که حال معلوم نیست با تعویق یک ساله اجرای قانون در صورتی که توسط مجلس تصویب شود، آیا تبعات اجرای چندروزه در اذهان باقی خواهد ماند و همگان به مشکلات اجرایی آن فکر خواهند کرد یا اینکه این قانون به دست فراموشی سپرده می شود؟
‏(منبع: ایسنا)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×