اخبار نساجی

اسپانیا در مسیر ورود دوباره به بازار ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 روزنامه ال موندو در گزارشی به قلم ‘زاهیدا ممبرادو’ نوشت: با توجه به لغو احتمالی تحریم ها ازسوی اتحادیه اروپا و آمریکا، شرکت های جهان از جمله اسپانیا در مسابقه ای به دنبال یافتن جایی در بازار ایران می باشند.

به گزارش ایرنا، ال موندو روز دوشنبه افزود: توافق اولیه هسته ای به دست آمده در ماه آوریل بین ایران و قدرت های جهانی ، شلیک آغاز یک مسابقه بی امانی بود که در آن شرکت های چند ملیتی بخش نفت، گاز و پتروشیمی ازجمله شرکت های اسپانیایی برای ورود به یک بازار ۸۰میلیون مصرف کننده به رقابت می پردازند .

روزنامه اسپانیایی یاد آور شد که تحریم های شدید اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ میلادی باعث خروج گسترده اکثر شرکت های خارجی از ایران شدند که اکنون با توجه به احتمال بالای اینکه این تحریم ها لغو گردند، به دنبال به دست آوردن موقعیت در این کشور هستند که نیازمند سرمایه گذاری در صنعت برای توسعه اقتصادی می باشد.

نشریه تصریح کرد: شرکت های اسپانیایی نمی خواهند از رقابت برای ورود به بازار ایران عقب بمانند و از چند هفته پیش تماس های خود را با شرکت های داخلی ایران با هدف حصول توافقاتی که منجر به آغاز کار آنها پس از لغو تحریم ها شود، آغاز نموده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گزارش این روزنامه تهران این هفته میزبان نمایشگاه بین المللی نفت و گاز است که ۱۲ شرکت اسپانیایی نیز در آن شرکت کرده اند.

ال موندو افزود، ‘النا فرناندز’ مدیر انجمن FLUIDEX سرپرست هیات اعزامی اسپانیا دراین نمایشگاه بر علاقه بالای شرکت های اسپانیایی برای حضور در بازار ایران تاکید کرد.

وی تصریح کرد : تحریم ها خیلی به ما ضرر زدند. هدف ما در حال حاضر تحکیم جایگاه خود و رسیدن به میزان فروش قبل و یا حتی بیشتر از آن است. امیدواریم توافق (هسته ای) ترویج سرمایه گذاری در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی که تجهیزات مربوطه آن را در اختیار داریم، رقم بزند.

ال موندو افزود :صادرات اسپانیا به ایران در بازده زمانی دو سال، یک کاهش ۵۷ درصدی را تجربه کرد. فاکتور فروش ۵۰۰ میلیون یورویی سال ۲۰۱۲ (سالی که تحریم های اتحادیه علیه ایران شروع شد)، به ۲۳۷ میلون یورو در سال ۲۰۱۴ کاهش پیدا کرد.

فرناندز در این زمینه خاطرنشان ساخت که خلاء بر جای مانده به خاطر غیبت شرکت های اسپانیایی، از سوی شرکت های چینی و کره جنوبی پر شد که اقدام به صادرات تجهیزاتی به بازار ایران کردند که ما قادر به فروش آنها نبودیم (اجازه فروش آنها را نداشتیم).

رسانه اسپانیایی اضافه نمود که شرکت اسپانیایی Condeminas که از معتبرترین شرکت ها در حوزه لجستیک دریایی و بندری به شمار می رود و در نمایشگاه ایران شرکت کرده، از ژانویه گذشته روی یک خط مستقیم بین اسپانیا و ایران فعالیت می کند.

ال موندو تصریح کرد :این مهم، اولین خط دریایی عادی بین دو کشور به شمار می رود. منابعی در این شرکت گزارش داده اند بار حمل شده در این خط هر هفته در حال افزایش بوده و در حال حاضر به ۱۲۰ کانتینر در ماه می رسد.

ال موندو نوشت : بندرعباس واقع در خلیج فارس مقصد این کانتینرها می باشد که از مبادی همچون بارسلونا و والنسیا ارسال شده و حوزه توزیع آنها یک جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری را شامل می گردد چرا که محصولات مورد نیاز جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق، از طریق ایران به دست آنها می رسد.

منابع مذکور تصریح کرده اند: «صنعت اسپانیا اهداف بسیار بلند پروازانه دارد و این مساله از ماه ها پیش کاملا مشهود است. ایران یک بازار دنج با یک ظرفیت بسیار بالا است. آنهایی که قبلا با این کشور کار کرده اند، حال به تکاپو برای فعالیت مجدد افتاده اند».

نشریه خاطرنشان ساخت: درحال حاضر فقط ۸ شرکت اسپانیایی از حوزه های خودرو، فولاد، انرژی های تجدیدپذیر، زعفران و فن آوری نانو در ایران مستقر هستند. انتظار می رود با لغو تحریم ها این میزان به شکل معنی داری افزایش یابد. از طرف دیگر امضای توافق هسته ای، دروازه بازار ایران را مجددا به روی شرکت های نفتی بین المللی خواهد گشود.

روزنامه یاد آور شد: پیش از تحریم ها، ایران اصلی ترین تامین کننده نفت اسپانیا بود. ۱۴ درصد از نفت وارداتی اسپانیا در سال ۲۰۱۱ از سوی ایران تامین می گردید. یک سال بعد، ‘رپسول’ و ‘سپسا’ به عنوان دو شرکت بزرگ پالایشگاهی کشور، خرید نفت خام از ایران را متوقف نمودند.

این نشریه به نقل از ‘گنزالو اسکریبانو’ رئیس دپارتمان برنامه انرژی موسسه شاهنشاهی مطالعات بین المللی و استراتژیکی ‘ال کانو’ اسپانیا در این زمینه نوشت: «ایران همیشه یک تامین کننده مطمئن و قابل اطمینان بوده و اسپانیا هم یکی از مهمترین مشتری های این کشور و البته یکی از اصلی ترین متضررین ها از وضع تحریم ها علیه ایران می باشد». اگر تحریم ها لغو شوند، هر دو شرکت فوق الذکر قادر خواهند بود واردات نفت خام از ایران را از سر بگیرند و به این ترتیب یک تنوع در تامین کننده های هیدروکربورهای خود رقم بزنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×