اسلاید شو

استراتژی صادراتی ترکیه ۲۰۲۳

در هفته گذشته بسته حمایتی توسعه صادرات غیرنفتی از طرف معاون اول رئیس‌جمهور آقای جهانگیری ابلاغ شد و ما برآن شدیم تا سری بزنیم به نحوه حمایت از توسعه صادرات در کشورهای همسایه و به خصوص فعال در حوزه صادرات محصولات نساجی. کشور ترکیه در بیست سال گذشته پیشرفت‌های بسیاری در زمینه صادرات داشته کشوری که نفتی برای صادرات ندارد و بودجه سالانه خود را از روی درآمدهای صادرات غیرنفتی و توریسم می‌بندد.

ترکیه بعد از اردوغان با ترکیه دهه ۹۰ میلادی تغییرات بسیاری کرده است. اقتصاد فلج آن دوره امروز تبدیل به یکی از موفق‌ترین و پویاترین‌ اقتصادها در دنیا تبدیل گشته. از ابتدای ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۱۲ استراتژی ویژه و اهداف مشخصی تحت عنوان برنامه جامع ترکیه ۲۰۲۳ نوشته شد. ترکیه می‌خواست در تمامی حوزه‌ها به خصوص صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد. نگاهی می‌اندازیم به کلیات طرح “استراتژی صادراتی ترکیه ۲۰۲۳” تا با مطالعه کلیات آن در ذهن خود مقایسه‌ای داشته باشیم با طرح “حمایت از توسعه صادراتی” که در هفته گذشته ابلاغ شد.

 

کلیات استراتژی

استراتژی صادراتی ترکیه تا سال ۲۰۲۳  با هماهنگی با وزارت اقتصاد، وزارت توسعه صادرات و مجمع صادرات ترکیه (TIM) و مطابق با چارچوبی است که در استراتژی و سند سیاست ملی ترکیه تهیه شده است. چشم انداز استراتژی صادراتی ترکیه ۲۰۲۳  ” دستیابی به ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات در سال ۲۰۲۳ که صدمین سالگرد جمهوریت ترکیه به شمار می‌رود و قرار گرفتن در میان کشورهای پیشرو در تجارت جهانی ” است. استراتژی و برنامه عملیاتی صادراتی ۲۰۲۳ ترکیه، افزایش سهم صادرات ترکیه در میان صادرات جهانی به ۵/۱٪ در سال ۲۰۲۳ است و قرار گرفتن در میان ۱۰ اقتصاد برتر دنیا.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چارچوب‌ها

این استراتژی و برنامه عملیاتی صادرات ترکیه ۲۰۲۳ شامل یک چارچوب و یک نقشه راه جامع شامل ۱۹ هدف استراتژیک برای ۹ حوزه عملیاتی و شاخص های کاربردی اتخاذ شده برای دستیابی به این اهداف و ۷۲ اقدام است. در این چارچوب جامع؛ تحولات علمی و تکنولوژیکی تکمیل شده، تقویت زیرساخت های حمل و نقل و لجستیکی قوی، صادرات محصولاتی با ارزش افزوده و تکنولوژی بالا، دارای قدرت بازیافتی بالا و ترکیه‌ای با صادرات پایدار، درنظر گرفته شده است. در زمان تهیه استراتژی و طرح عملیاتی صادرات ۲۰۲۳ برای ترکیه، لازم بود که در برنامه استراتژیک بلند مدت تهیه شده هدف را ساده، قابل فهم، قابل ردیابی، قابل اندازه گیری و قابل کنترل و با توجه به شرایط ویژه ترکیه جلوه کند. استراتژی و برنامه اقدام صادرات ترکیه؛ توسط شورای برنامه ریزی (YPK) تأیید شده است و در روزنامه‌های  رسمی ۱۳ ژوئن ۲۰۱۲ منتشر شده است.

 

کشورهای هدف

با هم نگاهی داشته باشیم به لیست کشورهای هدف دولت ترکیه برای سال ۲۰۱۷ که درصورت شرکت تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های برگزار شده در این کشورها کمک هزینه و مشوق‌هایی برای‌شان درنظر خواهد گرفت: آمریکا، برزیل، چین، اندونزی، اتیوپی، آفریقای جنوبی، هندوستان، ژاپن، قزاقستان، کنیا، مکزیک، نیجریه، پرو، لهستان، تایلند.

با نگاهی به این کشورها و کشورهای هدف ایران متوجه خواهیم شد که آنها حتی در انتخاب کشورهای هدف نیز مطالعاتی صورت می‌دهند اما ما همچنان در برنامه‌های خود بیشترین تمرکز و توجه‌مان به کشورهای حاشیه خلیج و همسایگان هست و در پی مطالعه بازارهای هدفی نیستیم و اگر صادراتی داریم توس خود شرکت‌ها و دست و پا شکسته صورت می‌گیرد.

 

حمایت‌های صادراتی

کمک های دولتی برای صادرات، که توسط وزارتخانه انجام می شود، با یک دید کلی به منظور ارائه پشتیبانی در هر مرحله از روند توسعه در بازار خارج از کشور انجام می شود. با ایجاد سیاست‌هایی در جهت تمامی حلقه‌های زنجیره با ارزش سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و صادرات پیشرفت در نوآوری، طراحی، برندینگ و موضوعاتی مرتبط با ورود به بازار هدف در حال حصول است. در سیستم پشتیبانی ما سه سطح پیشرفت: آماده سازی برای صادرات، بازاریابی و برندینگ وجود دارد.

 

بخش‌های مختلف و بندهای حمایتی صادراتی به تفکیک در زیر نوشته می‌شود:

  1. اهداف و اولویت بندی در انتخاب کشورها
  2. بسته حمایتی تحقیق و ورود به بازار:

 

  1. تحقیقات بازارهای خارجی
  2. عضویت در سایت‌های تجارت الکترونیک
  3. گزارش خرید
  4. خرید شرکت – مشاوره
  5. تدارکات – مشاوره
  6. درصد وام
  7. هیئت‌های تجاری
  8. هیئت‌های خریدار

 

۳. اسناد لازم برای ورود به بازار:

  1. اسناد / گواهی / گزارش تجزیه و تحلیل تست‌ها
  2. گزارش های تجزیه و تحلیل زراعی
  3. زنجیره تأمین جهانی

 

۴. حمایت از توسعه رقابت بین المللی (UR-GE)

۵. حمایت از اعتبار و بیمه صادر کننده

۶. پشتیبانی مشارکت نمایشگاهی

۷. پشتیبانی طراحی

۸. واحد خارج از کشور، پشتیبانی برند و ارتقاء

۹. پشتیبانی از نام تجاری و کیفیت

۱۰. حمایت‌های صادراتی در محصولات کشاورزی

۱۱. شرکت های با وضعیت پایدار و ویژه (DTSS، SDS)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×