اخبار نساجی

از دایمی شدن قیمت خوراک پتروشیمی تا سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تشریح پنج راهکار دولت برای بازگشت ثبات به بازار بورس، گفت: یکی از راهکارهای دولت، دایمی کردن فرمول محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی ها و سنگ آهن است.

«هادی قوامی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با یادآوری جلسه امروز کارگروه بورس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در این نشست علی صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران، شاپور محمدی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و چند نفر از کارشناسان بازار سهام حضور داشتند.

وی افزود: در این نشست که با حضور غلامرضا تاج گردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و اعضای کارگروه بورس این کمیسیون برگزار شد، راهکاری های متعددی برای خروج بازار بورس از بحران و مشکلات کنونی مطرح شد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادهای مطرح شده این بود که قیمت گذاری خوراک پتروشیمی و سنگ آهن که در قانون بودجه امسال آمده است به قانون دایمی تبدیل شود به نحوی که فرمول محاسبه قیمت این کالاها به قانون تبدیل شود تا از آثار روانی و منفی ناشی از تغییرات مقطعی آن بر کاسته شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قوامی یادآور شد: این اقدام به ثبات سرمایه گذاری کمک می کند و از بروز آسیب ها و نوسانات در بورس نیز جلوگیری می کند.

وی، یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده را «ایجاد صندوق ریالی ثبات بازار سرمایه» عنوان کرد و اظهار داشت: البته این پیشنهاد برنامه ای بلند مدت است که در صورت راه اندازی و تشکیل، این صندوق می تواند به ثبات بازار سرمایه کمک کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: ایجاد چنین صندوقی ضمن جلوگیری از نوسانات مقطعی به کانالیزه کردن سرمایه به سمت تولید کمک می کند که در نهایت موجب می شود اعتماد مردم و سهامداران خرد و کلان به بازار بورس افزایش یابد.

قوامی همچنین درباره سومی پیشنهاد مطرح شده برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و بورس گفت: طبق قوانین موجود شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های بورس نمی توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند و به همین خاطر پیشنهاد شد این امکان به عنوان یکی از ابزارهای معاملات اعتباری برای بازار سهام فعال شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: در حال حاضر قیمت فرآورده های نفتی پالایشگاه ها بر اساس قیمت پایه (فوب) خلیج فارس محاسبه می شود و در مواردی چون تولید بنزین که کیفیت آن پایین تر از کیفیت مورد نظر باشد، دولت واحدهای پالایشگاهی را جریمه می کند که بازتاب خوبی بر بازار بورس ندارد و به همین خاطر پیشنهاد شد موضوع جریمه پالایشگاه ها حل و فصل شود.

قوامی، سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه را پنجمین راهکار پیشنهادی عنوان و خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی طبق قانون می تواند در بازارهای بین المللی سرمایه گذاری کند و بنابراین پیشنهاد شد که این امکان برای بازار سرمایه داخلی نیز فراهم شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×