اخبار فرش ماشینی

بازار جهانی فرش و کفپوشها و ارزیابی آینده

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بازار جهانی فرش

مهندس شاهین کاظمی
دانشجوی دکتری مهندسی شیمی نساجی و علوم الیاف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

گروه مشاوران فیریدونیا یک شرکت مشاوره و مطالعه بازار مستقر در ایالت اوهایو آمریکا است که از سال ۱۹۸۵ میلادی در زمینه مطالعات تخصصی بازار صنایع مختلف به کار مشغول می باشد. این شرکت هرساله بیش از ۱۰۰ عنوان گزارش تخصصی منتشر می نماید که غالب آنها به عنوان مبنای تصمیم گیری در بسیاری از شرکتهای بزرگ جهانی مورد استفاده قرار می گیرند. از ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون این شرکت ۴ گزارش مرتبط با صنعت نساجی با عناوین زیر منتشر نموده است:
– پیش بینی بازار جهانی کفپوشها تا سال ۲۰۱۶ میلادی در ۴۱۲ صفحه به قیمت ۶۳۰۰ دلار
– پیش بینی بازار جهانی منسوجات بی بافت تا سال ۲۰۱۶ میلادی در ۳۳۵ صفحه به قیمت ۵۲۰۰ دلار
– پیش بینی بازار جهانی ژئوسینتتیکها تا سال ۲۰۱۷ میلادی در ۲۸۸ صفحه به قیمت ۵۱۰۰ دلار
– پیش بینی بازار جهانی غشاها تا سال ۲۰۱۷ میلادی در ۴۹۹ صفحه به قیمت ۶۳۰۰ دلار

مطالبی که در این مقاله آورده شده است خلاصه ای از گزارش تخصصی “پیش بینی بازار جهانی کفپوشها تا سال ۲۰۱۶ میلادی” است که در ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی توسط این گروه منتشر شده است.

تعاریف

بطور کلی در این گزارش بازار جهانی فرش و کفپوشها به سه حوزه کاربردی اصلی تقسیم بندی شده است:
– فرش و کفپوشهای خانگی
– فرش و کفپوش محیط های اداری
– کفپوش خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی نظیر هواپیما، قطار و …

همچنین فرش و کفپوشهای مورد اشاره در این گزارش از لحاظ روش تولید به صورت زیر طبقه بندی شده اند:
– فرشهای دیوار به دیوار (Wall to Wall) که به صورت رول به روش بافندگی آکسمینستر و یا تافتینگ تولید می شوند،
– موکت های بی بافت (Nonwoven Flooring) که به روش های مختلف سوزن زنی و به صورت رول تولید می شوند،
– فرش های قطعه ای (Piece Carpet) که به روشهای متداول بافندگی تولید می شوند (در ایران غالباً منظور از لغت فرش اینگونه فرشهای قطعه ای است و سایر انواع همگی به نام موکت در بازار شناخته می شوند).

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بازار جهانی کفپوشها

پیش بینی ها نشان می دهد که میزان تقاضا جهت فرش و کفپوشها تا سال ۲۰۱۶ میلادی با رشد ۴/۹ درصدی به حد ۱۸/۶ میلیارد متر مربع خواهد رسید. این میزان رشد نسبت به دوره سالهای ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۱ افزایش قابل ملاحظه ای یافته است که عمدتاً مربوط به عبور از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی است.

از لحاظ قیمتی نیز میزان ارزش بازار جهانی کفپوشها با ۶/۸ درصد افزایش به عدد ۲۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ خواهد رسید. مهمترین عامل رشد بیشتر ارزش در مقایسه با تولید مربوط به گسترش تقاضا در بازارهای با ارزش افزوده بالا نظیر کفپوشهای خانگی در کشورهای آمریکای شمالی است. در کشورهای توسعه یافته نیز افزایش میزان ساخت و ساز و درآمد سرانه منجر به رشد تقاضا نسبت به کفپوشهای گرانقیمت تر شده است و به همین دلیل به خانواده ها امکان خریدهای بیشتر و با هزینه بیشتر را داده است.
رشد مجدد بازار خودرو نیز سبب گشته است تا تحرک اندکی در بازار کفپوشهای خودرویی نیز ایجاد شود.

پیش بینی می شود که بازار کشورهای آسیایی نیز در حوزه فرش و کفپوشها از رشد مناسبی در سالهای آتی برخوردار شود که مهمترین دلیل آن رشد صنعتی شدن این کشورها و افزایش درآمد سرانه آنها است که سبب افزایش قدرت خرید مردم گردیده است.

در بین کشورهای آسیایی نیز چین به تنهایی یک سوم از تقاضاهای جدید ایجاد شده در بازار تا سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص خواهد داد و موقعیت خود را به عنوان بزرگترین بازار مصرف کفپوشهای جهان تحکیم خواهد نمود.

پیش بینی می شود که بازار آمریکا و کانادا نیز در رتبه دوم رشد جهانی قرار گیرد که این مساله بیشتر منتج از غلبه بر بحران ساخت و ساز خانه های جدید در این کشورها است. علاوه بر این رشد تولید خودروها در کشور آمریکا نیز کمی به این افزایش کمک نموده است. وضعیت در سایر کشورهای پیشرفته اروپایی و ژاپن به خوبی کشورهای آمریکای شمالی و یا کشورهای در حال توسعه نمی باشد و تقریباً در حالت باثباتی بدون افزایش چشمگیر متوقف می باشد، هرچند که احتمالاً رونق ساخت و ساز منازل مسکونی به این کشورها نیز سرایت خواهد نمود.

در حال حاضر بازار فرش و کفپوشهای خانگی در حدود ۵۹ درصد از کل بازار جهانی کفپوشها را به خود اختصاص داده است و پس از آن کفپوشهای اداری با ۳۵ درصد و کفپوش خودرو و وسایل حمل و نقل عمومی با ۶ درصد در رتبه های بعدی قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد که از بین این سه حوزه، بازار جهانی کفپوشهای مناطق اداری بیشترین رشد را داشته باشد که این مساله متاثر از رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه می باشد و پس از آن بازار خودرو و منازل مسکونی در رتبه بعدی از لحاظ میزان رشد قرار دارند.
میزان تقاضای بازار فرش و کفپوشها در طی چند سال اخیر بطور خلاصه در جدول ۱ آورده شده است.

منبع : شماره ۱۹ مجله کهن

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×