اخبار نساجی

نخستین دستاورد دیپلماسی انرژی دولت تدبیر و امید / عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نخستین دستاورد دیپلماسی انرژی دولت تدبیر و امید / عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز شد

در پانزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که دیروز (یکشنبه) در تهران برگزار شد کاندیدای ایران به عنوان دبیرکل این مجمع برگزیده شد تا به مدت دو سال ایران مدیریت این نهاد بین‌المللی را در اختیار داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در حالی که قرار بود دبیرکل این مجمع با اجماع اعضا انتخاب شود به دلیل حضور سه رقیب در صحنه تصمیم به رای‌گیری شد که در نهایت محمدحسین عادلی با رایزنی‌های گسترده نمایندگان ایران در اجلاس با شش رای به عنوان دبیرکل انتخاب شد.

رقیب عادلی عبدالرحمن بنیزا از لیبی بود که پنج رای دریافت کرد. به این ترتیب عادلی از ابتدای سال ۲۰۱۴ به مدت دو سال دبیرکل GECF خواهد بود. سرگئی پامکراتو از سوی روسیه نیز تلاش بی‌ثمری برای رسیدن به دبیرکل مجمع داشت.

عادلی پیش از این در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ رییس کل بانک مرکزی ایران و بعد از آن سفیر ایران در لندن بود. عادلی به همان اندازه که بر مسائل اقتصادی اشراف دارد به واسطه تجارب سفیر‌ بودن، به حوزه دیپلماسی نیز تسلط داشته و در کارنامه خود تجربه سفیر ایران در ژاپن و کانادا و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را نیز دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ایران، روسیه و قطر سه ضلع پرقدرت مثلث غول‌های گازی را تشکیل می‌دهند و اکنون برخی ناظران معتقدند با توجه به دبیرکلی روسیه در دوره قبل مجمع GECF و برقراری دبیرخانه این مجمع در قطر، اکنون نوبت ایران بود که دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز را به دست بگیرد.

این اجلاس می‌تواند نخستین آزمون جدی برای طرح “دیپلماسی انرژی” باشد که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران از ابتدای فعالیت خود در دولت تدبیر و امید با جدیت پیگیری می‌کند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی تازه‌بنیان – که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تاسیس شد – به شمار می‌روند.

هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×