اخبار فرش ماشینی

ادامه قاچاق پوشاک ترکیه به ایران با وجود قرارداد تجارت ترجیحی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این که در پی اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی، صادرات پوشاک ترکیه به ایران تنها ۳۰۰ هزار دلار افزایش داشته گفت: این یعنی هنوز هم پوشاک از راه‌های غیررسمی به کشور وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌ا… افخمی‌راد با بیان این مطلب، افزود: صادرات ایران به ترکیه در سه ماه سوم سال ۹۳ در حدود ۲۲.۹ میلیون دلار بوده که بعد از اجرای موافقتنامه ترجیحی به ۴۲.۵۶ میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه در همین مدت واردات از ترکیه نیز در اقلام ترجیحی رو به رشد بوده است، خاطرنشان کرد: واردات ایران از ترکیه در سه ماه سوم سال ۹۳ درحدود ۱۰۱.۹ میلیون دلار بوده که با افزایش ۱۴.۲ میلیون دلاری به ۱۱۶.۱ میلیون دلار در سه ماه آخر سال گذشته رسیده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

افخمی‌راد یادآور شد: در حالی که زمان زیادی از اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه نمی‌گذرد، اما آمارهای منتشر شده  از زمان اجرای رسمی موافقتنامه، بیانگر این است که حجم صادرات ایران در سه ماهه پایانی سال ۹۳ نسبت به سه ماهه سوم همان سال در اقلام ترجیحی، ۱۹.۶۵ میلیون دلار افزایش داشته که در قیاس با افزایش ۱۴.۲ میلیون دلاری واردات از ترکیه، کفه ترازوی تجاری مثبت و به نفع ایران سنگین بوده است.

وی با تاکید بر نقش توافقنامه ترجیحی در افزایش مبادلات تجاری دو کشور خاطرنشان کرد: مقایسه حجم تجارت دو کشور در شش ماهه پایانی سال ۱۳۹۳ با شش ماهه نخست گویای آن است که در این بازه زمانی واردات ایران از ترکیه ۳۵ میلیون دلار افزایش داشته و صادرات ایران به این کشور نیز در اقلام ترجیحی معادل ۱۶.۴۳ میلیون دلار رشد کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به روند واردات تخته فیبر تراکمی به عنوان یکی اقلام وارداتی ایران اشاره کرد و افزود: مجموع واردات تخته فیبر تراکمی از مهر ۱۳۹۳ تا پایان فروردین ۱۳۹۴، در حدود ۸۸ میلیون دلار بوده که پس از اجرای توافق ترجیحی ۱۰.۵ میلیون دلار نسبت به هفت ماهه قبل (اسفند ۱۳۹۲ تا شهریور ۱۳۹۳) افزایش داشته است.

رییس سازمان توسعه تجارت در مورد نتایج اجرای تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در بحث پوشاک، یادآور شد: اگرچه در ابتدای اجرای تجارت ترجیحی ایران و ترکیه برخی مخالف آن بودند و انتقاداتی نیز مطرح کردند اما نتایج اجرای این موافقتنامه در همین مدت نشان داد که با وجود تخفیف ۴۰ درصدی در تعرفه اقلام مربوط به فصول ۶۱ و ۶۲، شامل ۲۳ کد شش رقمی مربوط به پوشاک، واردات این اقلام در شش ماهه آخر ۱۳۹۳ تنها ۳۰۰ هزار دلار افزایش داشته، یعنی هنوز هم پوشاک از راه‌های غیررسمی به کشور وارد می‌شود.

وی ادامه داد: دبیر اتحادیه تولیدکنندگان صنایع نساجی، اذعان دارد که تولیدکنندگان داخلی هیچ نگرانی از بابت موافقتنامه تجاری با ترکیه ندارند و همچنان معضل اصلی صنف پوشاک، قاچاق است.

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه با هدف رسیدن به حجم تجارت دوجانبه ۳۰ میلیارد دلاری در طول پنج سال آینده، پس از یک دهه مذاکره، از ابتدای ژانویه ۲۰۱۵ اجرایی شد و بر اساس این توافق، تعرفه ۱۲۵ فقره کالای ایرانی و ۱۴۰ فقره کالای ترکیه ای کاهش پیدا کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×