اخبار نساجی

سالی ۵ میلیون متر مربع فرش دستباف تولید می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش دستباف باید مانند بازارهای خارجی در بازارهای داخلی نیز مورد توجه قرار گیرد.

ایلنا: فرش دستباف همچون بازار خارجی این محصول در بازار داخلی نیز باید مودر توجه قرار گیرد .
به گزارش ایلنا،وزیر بازرگانی ضمن اعلام مطلب فوق افزود:در راستای رونق بخشیدن به تجارت داخلی فرش دستباف؛ هم‌اکنون در ۱۴ استان کشور به صورت همزمان جشنواره فروش فرش دستباف در حال برگزاری است.
مهدی غضنفری فرش دستباف ایران را پیشینه‌ای گرانقدر در تاریخ، هنر، فرهنگ و هویت این سرزمین دانست و گفت‌: از نگاه دیگر این محصول، اعتباری جهانی و شهرتی ارزنده داشته و کالایی ارزآور برای کشور محسوب می‌شود که همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی مطرح بوده است و از سوی دیگر صنعتی اشتغالزا به شمار می‌آید.

وی با بیان این مطلب که فرش ایرانی با اقتصاد و اشتغال خانوارهای ایرانی گره خورده است‌، نقش اقتصادی این محصول در حوزه داخلی و خارجی برای کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: تولیدکنندگان ایرانی با تولید سالانه بیش از ۵ میلیون متر مربع انواع فرش دستباف که بیش از دو سوم آن صادراتی است، جایگاه ویژه‌ و یگانه‌ای در میان رقبا دارند.

وزیر بازرگانی افزود: وزارت بازرگانی که تولی‌گری این هنر- صنعت را برعهده دارد، افزون بر نگاه صادراتی و تلاش برای توسعه و گسترش بازار خارجی این محصول، بر این باور است که نباید خریداران داخلی فرش را نیز از یاد برد و ایرانیان که از دیرباز خود در کار تولید و عرضه فرش دستباف بوده‌اند، مشتری بالقوه این کالا هستند و بازار داخلی نیز همسان بازار خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.
غضنفری ، مطرح شدن ایده برگزاری جشنواره فروش فرش دستباف با شعار محوری «هر فروشگاه یک نمایشگاه» از سوی مرکز ملی فرش ایران را اقدامی شایسته در مسیر توجه به بازار داخلی فرش دستباف عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که این حرکت در گام نخست توفیق خوبی را به دست آورد.
وزیر بازرگانی رونق بخشیدن مجدد به تجارت داخلی فرش دستباف، آشنا ساختن نسل جدید با ویژگی‌ها و ارزش‌های این دستباف‌های ارزشمند و نیز شناساندن دوباره محاسن و خصایص این هنر- صنعت بومی و ملی به مردم کشورمان را اصلی‌ترین اهداف جشنواره فرش دستباف عبرشمرد و گفت: این جشنواره امسال در ۱۴ استان کشور با حدود ۷۰۰ فروشگاه به طور همزمان در حال برگزاری است و به لطف خدا در سال آتی در کل کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.

غضنفری اظهار امیدواری کرد: مردم ما فرش دستباف را سرمایه‌ای ماندگار و نوعی پس‌انداز به شمار آورده و سهمی شایسته‌ برای این کالا در سبد هزینه‌های خود لحاظ کنند.
وی با بیان این مطلب که خرید فرش دستباف پاسداشت فرهنگ و هنر ایرانی و خدمت به صنعتی پاک، اشتغالزا و ارزآور است، ادامه داد: چه بهتر که چنین خریدی در فضای جشنواره فروش فرش رخ بدهد که تسهیلات و شرایط ویژه‌ای همچون تخفیف ۱۰ درصدی را نیز برای خریداران لحاظ کرده و از سوی دیگر با تمهیدات نظارتی خاصی که تدارک دیده شده است، اعتماد و اطمینان لازم را نیز به خریداران هدیه می‌کند.
گفتنی است نخستین جشنواره فروش فرش دستباف ایران از ۲۲ بهمن آغاز شده و تا ۲۲ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×