اخبار فرش ماشینی

اخبار فرش ماشینی » جوابیه محمود برادران برای نقدی بر دومین جشنواره بین المللی فرش کاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اخبار فرش ماشینی

سر دبیر محترم مجله صنعت کهن
با سلام
احتراماً، ضمن تشکر از همکاری صمیمانه شما وهمکارانتان در جهت  رشد صنعت فرش ماشینی کشور ، در رابطه با دومین جشنواره بین المللی فرش کاشان لازم دیدم چند سطری را در جواب دوست گرامیم آقای زجاجی، که سؤالات بی پاسخی داشتند مرقوم نمایم .امید است که تلاشهای تک تک دلسورزان این صنعت به بار بنشیند و بار دگر شاهد روزهای طلایی برای کل صنعت نساجی باشیم.
– امروزه اکثر نمایشگاه های ایران به غیر از شهر تهران، که مشکلات کلان شهر را یدک می کشد، در ساعت بعد از ظهر برگزار می شود تا اقشار مختلف شاغل ، فارغ از کار روزانه خود امکان بازدید را داشته باشند. (نمایشگاههای استان اصفهان، مشهد، کرمان و…تماماً بعد از ظهر برگزار می شود)
– مکان نمایشگاه از بین چند محل پیشنهادی، توسط متخصصین مربوطه، به دلیل:  ورودی شهر، کنارشهرک صنعتی امیر کبیر و شهرک صنعتی کارگاهی امیر کبیر، نبود مشکل ترافیکی، وجود نیروهای امنیتی در کنار نمایشگاه، سوله بزرگ ۶۰۰۰ متری و… انتخاب شده بود اگر چه  در این بین نقاط ضعفی نیز برای انتخاب وجود داشت. برای برگزاری یک نمایشگاه، مکان آن باید ۳۰ پارامتر داشته باشد و ما این را می دانستیم.
– فرش دستباف ایران سالیان درازی است که مشکلات عدیده ای دارد که اقتصادی نبودن تولید آن مهمترین دلیل رکود فرش دستباف است. که برای غلبه براین ضعف احتیاج به تحول  اساسی دارد که امیدوارم ذی نفعان این هنر صنعت با درک درست موقعیت کنونی  و فارغ از کوتاه بینی و تعصب راه درست را انتخاب نمایند .
– خوشه صنعتی فرش ماشینی بعد از سه سال توانسته است آنقدر اعتمادسازی نمایدکه اگر امکانات اجازه دهد چندین برابر نمایشگاه  فعلی را برگزار نماید، که دلیل این مدعا  برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی تهران است که به پیشنهاد و پیگیری خوشه سه سال قبل برگزار شد. سند برنامه خوشه فرش ماشینی کاشان آران وبیدگل در سه سال قبل با حضور متخصصین و دست اندر کاران موفق این صنعت تنظیم شده است که نظرات کارشناسی آنها جهت دهنده مسیر فعالیتها بوده است. امروز بعد از سه سال ، رشد تمام آمارهای موجود در رابطه با صنعت فرش ماشینی کاشان آران وبیدگل ، این صنعت را در مسیر رشد و تکامل قرارداده است.
– خوشه صنعتی فرش ماشینی با رصد صنعت فرش ماشینی در سه رده بین المللی، ملی ومنطقه ای، کاملاً بر این صنعت واقف وآگاه هست وبه همین دلیل نقشه راه ۱۰سال آینده فرش ماشینی کشور، توسط این نهاد تهیه وتدوین شده است.

امّا جهت اطلاع شما عرض می کنم :
– تاکنون ۴۰۰۰ نفر ساعت کار آموزشی در سطح خوشه برگزار شده است.
– تاکنون چندین تور بازدید از نمایشگاههای خارجی(آلمان ، چین ، قطر، امارات، ایتالیا، بلژیک، سلیمانیه عراق، اسپانیا و… برگزار شده است.
– تاکنون در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی اخذ غرفه شده است (نمایشگاه قطر، عراق ، دبی و…)
– کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران که امروزه برنامه های زیر ساختی مناسبی را برای این صنعت طراحی واجرا می کند. از  افتخارات صنعت فرش منطقه کاشان است.
– رشد ۶۰ درصدی وزنی و دلاری  صادرات در طول یک سال از افتخارات صنعت فرش ماشینی منطقه کاشان است.
– پیشنهاد طرح کلان ملّی برای حل یکی از معضلات  فرش ماشینی از دیگر افتخارات صنعت فرش ماشینی منطقه کاشان است.
– انجام چندین پروژه تحقیقاتی در مورد بازار فرش ماشینی ، مواد اولیه و … از دیگر فعالیتهای انجام شده است.

آقای مهندس زجاجی،کم بینی فضای نمایشگاه که بالغ بر نیمی از فضا (۶۰۰۰ متر) بود، نشان از استراتژی فکری غلط حاکم بر دوران شما دارد چرا که صنعت اوّل کشور را به دلیل کسب جایگاه بیشتر! همیشه کمتر از آنچه بود نشان دادید بگونه ای که صنعت نساجی را به عنوان یک صنعت ورشکسته در جامعه معرفی کردید. آیا این صنعت واقعاً اینگونه بود؟  هر وقت اولین مجله نساجی این صنعت را ورق می زدیم ، دایماً از مشکلات، کمبودها، گرانی و… صحبت بود و مرثیه خوانی این صنعت نقل هر جلسه و محفل شده بود امّا واقعاً چنین بود!
آقای زجاجی در جای دیگر پیشنهاد جانشینی داده بودید که با عرض پوزش نمی توانم میز خود را به شما تحویل بدهم، چرا که از تجربه شما در شرکت های مخمل و ابریشم کاشان که امروزه سایه ای از آن بیش  نمانده  است و شرکت نساجی خوب که دیگر وجود خارجی ندارد و… می ترسم، شاید از صنعت فرش ماشینی نیز در چند سال دیگر اثری نباشد!!

با تشکر
محمود برادران- دبیر جشنواره فرش کاشان
عامل توسعه خوشه فرش ماشینی کاشان ، آران و بیدگل و مدیر عامل شرکت ریس سنج

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×