اخبار نساجی

احتمال کاهش سهمیه بنزین گازسوزها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

احتمال کاهش سهمیه بنزین گازسوزها

همزمان با بررسی سناریوهای مختلف قیمتی حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، پیشنهاد جدیدی به دولت برای کاهش سهمیه بنزین خودروهای گازسوز ارائه شد، ضمن آنکه در صورت افزایش بهای CNG قیمت آن از گاز صادراتی ترکیه هم گران‌تر خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، همزمان با کاهش ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی و ۴۰۰ تومانی کارتهای هوشمند سوخت این روزها بازار فروش CNG نسبت به هفته‌های نخست اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پر رونق‌تر شده است.

در روزهای نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با افزایش قیمت فروش هر متر مکعب CNG به ۳۰۰ تومان، برای چندین هفته صفهای پیش روی جایگاه‌های گاز کوتاه شد اما این روزها وجود صفهای طولانی پیش روی جایگاهها حاکی از آن است که بازار فروش CNG سکه شده است.

از سوی دیگر مطابق با سبد سوخت تعریف شده برای خودروهای شخصی، CNG باید از سهمی حدود ۲۵ درصدی برخوردار باشد و اما آمارهای رسمی دستگاه‌های متولی همچون تردد بیش از سه میلیون دستگاه خودروی گاز سوز مجاز و بیش از یک میلیون دستگاه خودروی گازسوز غیر مجاز و فعالیت هزاران کارگاه زیر پله‌ای تبدیل خودروها از افزایش بی رویه سهم CNG در سبد سوخت حکایت دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شهرام اسدپور مدیر طرح توسعه صنعت سی.ان.جی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در مدت چهار سال گذشته به اندازه ۸۰ سال قدمت بنزین برای توسعه صنعت CNG سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در حال حاضر نزدیک به یکهزار و ۹۰۰ جایگاه CNG در مقایسه با ۲۰۸۰ باب جایگاه بنزین در استانهای مختلف کشور فعال هستند.

این مقام مسئول با اشاره به سرمایه گذاری حدود سه میلیارد دلاری برای توسعه این صنعت پاک، تاکید کرد: در مجموع دولت تا سقف ساخت ۲ هزار و ۵۵۰ جایگاه تعهد برای افزایش ظرفیت عرضه CNG به خودروهای دوگانه سوز دارد.

جلیل سالاری مدیر عامل شرکت ملی پخش نفتی هم در گفتگو با مهر با اشاره به پوشش کامل سهم CNG در سبد سوخت خودروها، اظهار داشت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۱۸ میلیون متر مکعب گاز به خودروهای دوگانه سوز تحویل داده می شود.

فرمول افزایش قیمت CNG در فاز دوم هدفمندی

پس از اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه ها بهای هر متر مکعب CNG از ۴۰ تومان به ۳۰۰ تومان افزایش یافت و در صورت افزایش ۲۰ درصدی قیمتها پیش بینی می شود بهای این حامل انرژی به ۳۶۰ تومان در هر متر مکعب افزایش می یابد.

شهرام اسدپور پیشتر با بیان اینکه افزایش قیمت CNG در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تابع عوامل متعددی است به مهر گفته بود: تغییر قیمت CNG باید با یک شیب منطقی انجام شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه افزایش قیمت CNG باید مطابق با معیارهای اقتصادی و انرژی کشور انجام شود، تاکید کرد: در مجموع باید سیاست‌های قیمتی CNG طوری تعیین شود که ضمن مدیریت مصرف سوخت از اتلاف مصرف گاز به عنوان یک ثروت جلوگیری شود.

CNG از گاز ترکیه گران‌تر می‌شود؟

اردشیر دادرس هم در گفتگو با مهر درباره پیشنهاد های فعالان بخش خصوصی صنعت CNG برای افزایش بهای این حامل انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در تمامی کشورهای جهان همواره بین قیمت CNG و بنزین یک تناسب وجود دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سی.ان.جی با اعلام اینکه بررسی های انجام شده در ۲۸ کشور جهان نشان می دهد که باید بین بنزین و CNG یک رابطه قیمتی ۴۷ تا ۴۸ درصد حکمفرما باشد، تصریح کرد: این در حالی است که بر خلاف سایر کشورهای صاحب CNG ایران دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس قیمت CNG در ایرانب اید ارزان تر از سایر کشورهای جهان انجام شود، بیان کرد: در شرایط فعلی بهای CNG بسیار بالا بوده و باید شتاب قیمتی کمتری در مقایسه با بنزین داشته باشد.

دادرس از وجود سناریوهای قیمتی بین ۳۶۰ تا ۵۰۰ تومانی افزایش قیمت CNG در فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد و یادآور شد: در صورت افزایش قیمت CNG در فاز دوم هدفمندی بهای این حامل انرژی از گاز صادراتی به ترکیه هم گران تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این صورت واردات گاز طبیعی به جای خرید CNG از دولت توجیه اقتصادی بالاتری دارد، بیان کرد: بر این اساس دولت باید با یک شیب منطقی نسبت به افزایش بهای CNG اقدام کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت سی.ان.جی همچنین از ارائه پیشنهادی توسط بخش خصوصی به ستاد هدفمندی یارانه‌ ها برای کاهش سهمیه بنزین خودروهای دوگانه‌سوز در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دارد و تاکید کرد: کاهش ۱۰ تا ۲۰درصدی سهمیه بنزین خودروهای دوگانه سوز منجر کاهش مصرف این فراورده نفتی خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×