اخبار نساجی

احتمال تشدید رقابت سودی بانک‌ها با “تفویض یک اختیار”

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 واگذاری مسئولیت تعیین نرخ سود سپرده‌های کمتر از یک سال به بانک‌ها از سوی بانک مرکزی این احتمال را تقویت می‌کند که بار دیگر بانکی‌ها برای جذب سپرده بیشتر، سودهای بالایی به سپرده‌گذاران پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از آنکه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله را ۲۰ درصد تعیین کرد و این مصوبه از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد بانک‌ها نرخهای جدید را از چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در شعب خود اعمال کردند.

البته بانک مرکزی ضمن ابلاغ بخشنامه سود بانکی در بخشنامه‌ای جداگانه هم اعلام کرد که اختیار تعیین نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت کمتر از یک سال به بانک‌ها واگذار شده است.

بانک مرکزی در این بخشنامه تأکید کرده که سقف نرخ سود سپرده‌های کمتر از یک سال نباید از ۲۰ درصد تجاوز کند هرچند بانک ملی با تعدادی از بانک‌های بزرگ کشور توافق کرده‌اند که همان نرخهای قبلی را برای سپرده‌های کمتر از یک سال اعمال کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ولی این احتمال وجود دارد که با آزاد شدن تصمیم گیری درباره سودهای روزشمار و کوتاه‌مدت تعدادی از بانک‌ها برای جذب سپرده‌های بیشتر رقابت در این حوزه را تشدید کرده و نرخهایی بالا را به سپرده گذاران ارائه دهند.

البته هدف بانک مرکزی از این تفویض اختیار این بوده که رقابت در بازار بانکی تقویت شود ولی احتمال دارد که همین رقابت عرصه را بر بانک‌هایی که روزشمارشان ۱۰ درصد است تنگ کند.

به گزارش تسنیم، پیش از این نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری مدت‌دار ۹ ماه تا یک سال ۲۰ درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار ۶ ماه تا نه ماه ۱۸ درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار سه ماه تا شش ماه ۱۴ درصد و نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد بود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×