اخبار نساجی

احتمال اجرای مرحله‌ دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به این‌که مرحله‌ دوم قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها در دو فاز اجرا می‌شود، گفت: امکان اجرای این دو فاز قبل از پایان سال جاری وحود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شمس‌الدین حسینی امروز در حاشیه‌ هم‌اندیشی و گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت توضیح داد: مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در دو فاز اجرا می‌شود، فاز اول شارژ حساب‌های مردم است که البته هنوز انجام نشده و بعد از این کار و با فاصله‌ زمانی فاز دوم یعنی اصلاح قیمت‌های حامل انرژی اجرا می‌شود.

وی افزود: زمان اجرای این دوفاز بستگی به نظر رییس جمهوری دارد و به موقع اعلام می‌شود.

او با اشاره به این‌که قبل از اصلاح قیمت‌های حامل انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قطعا حساب‌های خانوار به اندازه‌ کافی شارژ خواهد شد، افزود: البته برداشت از حساب‌ها موکول به بعد از اصلاح قیمت‌های حامل انرژی خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: هم‌چنین ما بعد از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه تعهد کردیم به سیاست عرضه‌ ارز ۱۲۲۶ تومان ادامه دهیم و در عین حال هزینه‌های تامین مالی تولید‌کنندگان را نیز کاهش دهیم.

حسینی هم‌چنین درباره ارسال نامه‌های انصراف از دریافت یارانه‌ نقدی به برخی خانوار‌ها گفت: این نامه‌ها ارسال شده و سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزییات آن را اعلام خواهد کرد، با این کار سیستم شناسایی وضعیت خانوارها تکمیل می‌شود، البته در این مرحله انصراف از دریافت یارانه‌ نقدی اجباری نیست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گزارش ایسنا وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: اگر سال قبل قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها اجرا نمی‌شد، امروز خودرو‌ها در پمپ بنزین‌ها صف کشیده بودند و ما بنزین نداشتیم به آنها بدهیم.

حسینی توضیح داد: با اجرای مرحله‌ نخست قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها موفق شدیم جلوی شیب صعودی ۱۰ درصدی مصرف انرژی را در کشور بگیریم و طی ۱۱ ماه بیش از ۱۵ میلیارد دلار در این حوزه صرفه‌جویی داشتیم.

او با اشاره به این‌که قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در استان‌های مرزی کشور شاهد قاچاق ۵۰ درصدی آرد بودیم، افزود: این درحالی است که بعد از اجرای قانون علاوه بر قاچاق آرد به میزان قابل ملاحظه‌ای شاهد کاهش قاچاق سود نیز بوده‌ایم.

این مقام مسوول با اشاره به این‌که من اعتقادی به ارز ۱۸۰۰ یا ۱۹۰۰ تومانی ندارم، تاکید کرد: در جریان نوسانات نرخ ارز برخی می‌گفتند که دولت از روی عمد این کار را انجام می‌دهد که بودجه خود را تامین کند. در حالی که این حرف‌ها دروغ و تهمت است. به اعتقاد من به عنوان سخنگوی دولت هنوز مشکلاتی در بازار ارز وجود دارد، اما چنین نبود که دولت برای تامین بودجه‌ مورد نیازش نرخ ارز را بالا‌ و پایین کند.

ما هم‌چنان به سیاست‌های تامین ارز ۱۲۲۶ تومانی ادامه می‌دهیم و از صنعتگران هم می‌خواهیم هرجا به مشکلی برخورد کردند به ما گزارش دهند تا ارز مورد نیاز آنها را تامین کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که نباید نقد‌های سیاسی جای نقد‌های اقتصادی را بگیرد، اظهار کرد: تولید‌کنندگان می‌توانند برای مشکلات مالیاتی با سازمان امور مالیاتی وارد مذاکره شوند و ما از این کار استقبال می‌کنیم، ضمن این‌که تلاش ما براین است که تامین هزینه‌های مالی تولید‌کنندگان بعد از اجرای مرحله‌ دوم هدفمندی یارانه‌ها کاهش یابد.

حسینی با اشاره به این‌که افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در ایران بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قابل مقایسه با افزایش قیمت انرژی در دنیا نبوده است، اضافه کرد: ما در سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۵.۶ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم که اگر این وضع ادامه می‌یافت امسال واردات به هشت میلیارد دلار می‌رسید که اکثرا قاچاق می‌شد و اگر باز وضع ادامه می‌یافت در دهه‌ دوم ۱۳۹۰ اصلا چیزی به اسم یارانه نداشتیم که بخواهیم آن را در بین مردم و تولید‌کنندگان تقسیم کنیم.

وزیر اقتصاد با انتقاد از برخی تولید‌کنندگان به دلیل این‌که هنوز تکنولوژی‌های تولید خود را به روز نکرده‌اند، اظهار کرد: باید پرسید چرا شدت مصرف انرژی در ایران چهار برابر دنیاست. برخی می‌خواهند با الگوی ۴۰ سال قبل هم‌چنان تولید کنند که ادامه‌ چنین کاری ممکن نیست.

وی تاکید کرد: براساس توافقی که انجام شده قرار شد مبلغی از بابت هدفمندی یارانه‌ها را به بانک ملی بدهیم و این بانک از طریق امضای قرارداد به وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنوف تولیدی تسهیلات بدهد.

به گزارش ایسنا، سخنرانی وزیر امور اقتصادی و دارایی در هم‌اندیشی و گفت‌وگوی بخش دولت که امروز برگزار شد، با حاشیه‌هایی همراه بود.

سخنرانی حسینی از همان ابتدا به محل پرسش و پاسخ بین وزیر و حاضران در جلسه تبدیل شد به‌طوری که رییس شبکه‌ خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران چند بار مجبور شد پشت تریبون رفته و خواستار حفظ نظم جلسه شود.

هادی غنی‌فرد با اشاره به این‌که بسیاری از سوال‌ها از منطق به دور است در عین حال گفت: باید به آقای وزیر احترام بگذاریم و اجازه دهیم حرف‌هایش را بزند.

در پایان وزیر اقتصاد با تشکر از برگزاری چنین جلسه‌ای گفت که اگر به طرف من کفش هم پرت کنید، من دوباره به این جلسه بر می‌گردم.

او در عین حال با اشاره به نقش مثبت رسانه‌ها در جریان اجرای مرحله‌ نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها خواستار ادامه‌ این نقش‌آفرینی در مرحله‌ دوم این قانون شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×