اخبار نساجی

تولید گاز هلیوم ازمیدان پارس جنوبی در دستور کار قرار می گیرد

 

تولید گاز هلیوم ازمیدان پارس جنوبی در دستور کار قرار می گیرد

تهران -مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از پایان پروژه مطالعه ذخایر گاز هلیوم در میدان مشترک پارس جنوبی خبر داد و گفت: تولید این گاز از میدان پارس جنوبی احتمالا از سال آینده در دستور کار خواهد بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ‘موسی سوری‘ تصریح کرد: برای تولید گاز هلیوم از این میدان، مطالعه های لازم با همکاری یک شرکت خارجی انجام شده است و پس از پرداخت هزینه این مطالعه ها و انجام تجزیه و تحلیل، نتایج این مطالعه در اختیار شرکت ملی نفت قرار می گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، تولید گاز هلیوم از میدان مشترک پارس جنوبی سال آینده در دستور کار قرار بگیرد و برنامه توسعه، سرمایه گذاری و زمان بندی اجرای این پروژه نیز مشخص شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، سوری با بیان این که هلیوم به همراه گاز است و باید عملیات جداسازی روی آن انجام شود، افزود: استخراج و تصفیه گاز هلیوم نیاز به فناوری پیچیده ای ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان این که بیشترین ذخیره گاز هلیوم جهان به میزان ۲۸ درصد در میدان مشترک پارس جنوبی نهفته است، اظهار کرد: ۲۷ درصد ذخایر این گاز در روسیه و ۲۶درصد آن در آمریکا قرار دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در باره آخرین وضعیت برداشت قطر از گاز هلیوم در میدان پارس جنوبی گفت: قطر با برداشت سالانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز هلیوم، جایگاه پنجم را در زمینه برداشت از این گاز دارد و قرار است با دستیابی به تولید سالانه ۵۸ میلیون متر مکعب، جایگاه خود را به رتبه دوم در جهان ارتقا دهد.

بر پایه این گزارش، هلیوم سبک‌ترین گاز پس از هیدروژن، ولی برخلاف هیدروژن غیرقابل اشتعال است. هلیوم مایع دارای فشار صفر مطلق است اما وقتی فشار بالا می رود به آسانی متبلور می شود.

مخلوط گازهای هلیوم و اکسیژن به عنوان گاز مصنوعی اتمسفر و برای پایین آوردن فشار استفاده می شود. گاز هلیوم برای پر شدن بالون کاربرد دارد و استفاده دیگر این گاز برای سوخت های هسته ای فشار مایع است، همچنین هلیوم مایع برای رزونانس مغناطیسی MRI برای توسعه پزشکی و تجهیزات آن به کار می رود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×