اخبار نساجی

اجرای طرح توسعه صنعت نساجی؛ شاید وقتی دیگر

 

طرح بازسازی، نوسازی و توسعه صنعت نساجی عنوان طرحی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته شده و این روزها به یکی از بحث های جدی میان صنعتگران این حوزه تبدیل شده و بخشی از سرنوشت این صنعت را به خود اختصاص داده است.

مسعود شابختی، مدیرعامل شرکت پوشاک جامه بافت، در گفت و گو با «فرصت امروز»، با اشاره به بخش هایی از این طرح توسعه ای، اظهار می کند : مهم ترین بخش این طرح به نوسازی ماشین آلات صنایع نساجی مربوط می شود و با توجه به نیاز صنایع نساجی به ماشین آلات مدرن، استفاده از تکنولوژی روز دنیا در اولویت است، در حالی که واحد ها توان خرید دستگاه های گران را ندارند و دولت با کمک بانک ها و بنگاه ها باید از صنایع حمایت کند .

وی می گوید : وزارت صنعت از تولیدکنندگان خواسته تا برنامه ها و طرح های خود را ارائه دهند و ما نیز در قالب تشکل و اتحادیه مربوط طرح ها نظرات مان را داده ایم اما تاکنون قدمی برای اجرای آنها برداشته نشده است. با توجه به طرح توسعه صنعت نساجی، در حال حاضر اصلی ترین مشکل این بخش خرید و جایگزین کردن ماشین آلات فرسوده و قدیمی با دستگاه های مدرن است تا در کیفیت توان رقابت با کالاهای خارجی و وارداتی را داشته باشیم.

سند توسعه، طرحی روی کاغذ

مهدی یکتا، تولیدکننده پارچه و دبیر انجمن پوشاک اما عملکرد وزارت صنعت در راستای حمایت از صنعت پوشاک را در یک سال گذشته مناسب توصیف کرد و اظهار می کند : مسئولان این وزارتخانه نگاه ویژه ای به صنعت پوشاک دارند و با ایجاد کارگروه پوشاک در یک سال اخیر، سند توسعه ای و استراتژی این صنعت را نیز تدوین کرده است. البته این سند توسعه ای تا زمانی که به مرحله اجرا نرسد و تنها روی کاغذ نوشته شود ، ارزشمند نیست و دردی از صنعت نساجی که لکوموتیو صنایع نساجی است، درمان نمی کند .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه می دهد : این سند توسعه ای، تمامی خواسته های صنعت پوشاک را در بر می گیرد اما ارزش آن زمانی معلوم می شود که به طور کامل اجرا شود و از نتایج آن همه بهره مند شوند .در این سند ، وظایف تولیدکنندگان و دستگاه های اجرایی هم مشخص است. واحد های تولیدی باید نسبت به افزایش سطح دانش فنی، فروش و اصلاح سیستم فروش اقد ام کنند .

دور زدن قانون در لباس استوک

یکتا می گوید : د ر این سند دولت هم وظایفی دارد و یکی از بند ها مربوط به قانونمند کرد ن وارد ات پوشاک است. وزارت صنعت بر همین اساس شهریور امسال با انتشار بخش نامه ای از برند های خارجی پوشاک خواست تا در صورت ثبت نشد ن نمایندگی های مربوط، به ثبت نمایند گی اقدام کنند که البته در نمایند گی های برخی از آنها هم ابهاماتی هست. با این تفاسیر برخی از برند های خارجی با دور زدن قوانین و وارد ات پوشاک زیر نام پوشاک استوک، همچنان بازار پوشاک ما را در دست دارند .

وی تصریح می کند : ناگفته نماند که وزارت صنعت در راه سختی گام گذاشته که همکاری و همیاری تمامی دستگاه های مربوط را می طلبد . به ویژه در دوران پس از تحریم ها که فضای تجارت باز می شود و برندهای خارجی به راحتی وارد کشور می شوند باید تدابیر بهتری اندیشیده شود . اگر این فضا اصلاح شود ، بی تردید خبرهای خوشی از صنعت نساجی و پوشاک کشور به گوش خواهد رسید .

تولید کنندگان پوشاک خرده فروشی کنند

رامین جوانرود ، مدیرعامل شرکت تن ریس، در خصوص عملکرد واحد های تولید پوشاک به «فرصت امروز» می گوید : تولیدکنندگان بسیار خوبی در صنعت پوشاک داریم و در تولید پوشاک مشکلی نداریم. تنها مشکل ما در این بخش این است که تولیدکنندگان ما توان فروش ندارند و به بیان دیگر، فروش را بلد نیستند . یکی از کارهایی که باید بکنیم، ورود تولیدکنندگان به خرده فروشی است.

این تولیدکننده پوشاک مردانه، با اشاره به تجربیات خود در این زمینه می افزاید : ما در طول ۲۰ سال تولید پوشاک به این نتیجه رسیده ایم و با سرمایه گذاری و استخدام نیروهای متخصص توانسته ایم به نتایج بسیار خوبی برسیم. توسعه فروشگاهی در سراسر کشور، عرضه مستقیم و بدون واسطه، کاهش قیمت و افزایش کیفیت، از جمله نتایج این تجربه است که خوشبختانه برای ما سودمند بوده است. وی همچنین از تولید و عرضه لباس های زنانه برند «تن ریس» در اردیبهشت سال آینده خبر داد .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×