اخبار فرش ماشینی

ابداع پارچه کشمیری خود تمیز شونده

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

اصولا پارچه‌های کشمیری باید توسط خشکشویی شسته شوند که این مراحل پر هزینه بوده و گاهی اوقات مواد مورد استفاده در شست‌وشو سمی است و موجب هدر رفتن انرژی ما می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، هم اکنون محققان در هنگ‌کنگ پارچه کشمیری را طراحی کردند که با پوشش نامرئی نانو ذرات خود را پاکیزه می‌کند و لکه‌ها از بین می‌روند و از همه مهم‌تر هزینه آن تنها یک درصد بیشتر از پارچه‌های کشمیری معمول است.

اگر بر روی این پارچه لکه وکثیفی ایجاد شود، حتی باکتری‌های موجود بر روی لباس با قرار گرفتن حدود ۲۴ ساعت در نور کم از بین خواهند رفت. واکنش شیمیایی ذرات دی‌اکسید تیتانیوم آناتاز در پارچه، لکه را از بین می‌برد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آدل پیتیرز، سرپرست این تحقیق از دانشکده انرژی و محیط دانشگاه هنگ‌کنگ در حدود یک دهه بر روی این مواد تحقیق کرده و می‌داند تمیز کردن پارچه کشمیر که از پشم و پنبه تشکیل شده، بسیار دشوار است. کشمیر ماده‌ای است که به راحتی آسیب دیده و پاکیزه کردن آن پر هزینه است.

آخرین مرحله از این تحقیق روانه کردن این محصول به بازار با توجه به آزمایش‌های انجام شده سلامت برای اطمینان از تاثیرات نامطلوب نانوذرات بر روی پوست بدن بعد از پوشیدن این کشمیر بود. نتایج نشان داد این محصول با دوام و فیبرهای موجود در آن به بدن آسیب نمی‌رساند.

تنها استفاده از این محصول در آمریکا هر ساله از انتشار ۱۷۹ میلیون تن گاز گلخانه‌ای CO2 جلوگیری خواهد کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×