اخبار فرش ماشینی

ابداع نانو اسفنج جاذب سموم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ابداع نانو اسفنج جاذب سموم

 

محققان آمریکایی موفق به تولید نانو اسفنجی با قابلیت حذف سموم خطرناک از جمله زهر حشرات و خزندگان از بدن شده اند.

مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک ها هر روز بیشتر می‌شود که مقابله با این عوامل مضر و خطرناک را دشوارتر می‌کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گو نانو اسفنجی تولید کرده‌اند که قادر به حذف طبقه خاصی از سموم خطرناک تولید شده توسط باکتری اشرشیا کلی (E.Coli)، زهر زنبور و مار سمی هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ذرات پلیمری در اندازه نانومتر با پروتئین خاصی پوشش داده شدند که عملکرد غشای گلبول قرمز را تقلید کرده و می تواند طبقه ای از سموم خطرناک را از بدن خارج کند.

نانو اسفنج تولید از لحاظ تئوری قابلیت حذف سم حشرات و خزندگانی مانند زنبور و مارهای سمی را دارد و می تواند زهر آنها را که باعث شوک های مرگبار می شود، از بدن خارج کند.

سم آلفا همولیسین از باکتری اورئوس که باعث نابودی سلول ها می شود، بر روی نانو اسفنج مورد آزمایش قرار گرفت؛ این سم به پروتئین های دیواره سلول چسبیده و باعث ایجاد سوراخ و در نهایت مرگ سلولی می شود.

اثربخشی نانوذرات اسفنجی بر روی موش ها با دوز کشنده آلفا همولیسین مورد آزمایش قرار گرفت که حاکی از زنده ماندن ۸۹ درصد موش های واکسینه شده با نانو ذرات است؛ همچنین ۴۴ درصد از موش هایی که پس از ورود سم به بدن تحت درمان قرار گرفتند، نجات پیدا کردند.

نتیجه این تحقیق در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×