اخبار فرش ماشینی

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان فرش دستباف مشهد: ظرفیت تولید فرش دستباف ۷۰ درصد کاهش‌یافت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

مهدی پرده شناس، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان فرش دستباف مشهد پیرامون وضعیت تولیدکنندگان فرش دستباف مشهد و خراسان رضوی اظهار داشت: تولید فرش دستباف به حداقل ممکن ظرفیت آن و به میزان ۷۰ درصد کاهش‌یافته است.

پرده شناس با اشاره به سهم ۳۰ درصدی خراسان رضوی از تولید فرش دستباف کشور خاطرنشان شد: پیش از رکود بازار فروش دستباف حدود ۱۸ هزار نفر در کارگاه‌های فرش دستباف مشهد به تفکیک ۸ هزار تا ۸ هزار و پانصد هزار نفر در کارگاه‌های دستباف خانگی و ۹ هزار نفر در کارگاه‌های با چندین دار قالی در مشهد مشغول به کار بوده‌اند که در حال حاضر ۳۰ درصد این تعداد در حال کار و ارتزاق از این راه می‌باشند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان فرش دستباف مشهد در خصوص مشکلات تولیدکنندگان فرش دستباف بیان داشت: هم‌اکنون بازار فروش فرش دستباف با رکود وحشتناکی روبه‌رو شده است و در ادامه این رکود صادرات فرش بسیار کاهش‌یافته و بازار داخلی دیگر ظرفیت فروش فرش و تابلو فرش دست‌باف را ندارد.

وی درباره علت خراب شدن بازار داخلی فروش فرش دست‌باف گفت: با ورود فرش‌های ماشینی ریزبافت باکیفیت خوب و قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به فرش و تابلو فرش دستبافت، دیگر تولیدکنندگانمان توان رقابت با آن‌ها را ندارند و به‌تدریج از چرخه تولید خارج‌شده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پرده شناس درباره مشکلات بیمه قالیبافان اظهار کرد: در سال ۹۲ بیش از ۱۰ هزار نفر در مشهد تحت پوشش بیمه قالیبافان قرار گرفتند و پس‌ازآن دیگر هیچ‌کس به این تعداد افزوده نشد بلکه با بازرسی‌های سازمان تأمین اجتماعی از کارگاه‌های فرش‌بافی خانگی این تعداد بسیار کاهش‌یافته است.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان فرش دستباف مشهد با اشاره به درآمد پایین فرش‌بافان دستی بیان داشت: قطع نشدن بیمه قالیبافان دستی شاید تنها دلیل خارج نشدن این تعداد اندک باقی‌مانده از تولیدکنندگان فرش دستباف از چرخه تولید باشد.

وی در پایان بزرگ‌ترین رقبای فرش دستباف ایرانی را فرش‌های هند و پاکستان خواند و گفت: هند و پاکستان به دلیل عرصه فرش دستباف باقیمت پایین‌تر در بازار بین‌الملل، بازار فروش فرش‌های دستباف ایران به مشکل برخورده است اما ایران می‌تواند با ورود و بازاریابی مشتریان خارجی همچون چین، هند و مناطق کردنشین عراق دوباره به جایگاه اصلی خود در بازار فرش دستباف دنیا بازگردد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×