اخبار فرش ماشینی

آیدین آغداشلو: سلیقه عمومی در حال انحطاط است

 

آیدین آغداشلو درباره عوامل موثر بر زیبایی شهر عنوان کرد: یکی از عوامل، وضعیت سلیقه عمومی یک ملت است. وقتی که سلیقه عمومی در حال انحطاط و زوال است، نمایش و شکلش در شهر بسیار بارز و واضح است و در آن مشخص می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از عواملی که آن را علاوه‌بر کج سلیقگی دخیل می‌دانم، اقتصاد است؛ اقتصادی که فقط به کسب درآمد فکر می‌کند و به فرهنگ هیچ بدهی‌ ندارد.

این هنرمند و محقق در ادامه گفت: سلیقه عمومی ملت ما در طول ۲۰۰ سال اخیر اتفاق افتاده‌ و در طول زمان شکل گرفته و از اواخر دوره قاجاریه به شکلی درآمده که تا کنون هم دیده می‌شود و مظاهر آن را می‌توان دید. از بافت‌ها و فرش‌ها گرفته تا ساختمان‌ها و آثار هنری. در همه این‌ها ما مظاهر آشکاری را می‌بینیم.

این نظریه‌پرداز هنری در ادامه سخنانش اظهار کرد: گاهی مساله برمی‌گردد به این که برنامه‌ریزهای اقتصادی و فرهنگی و کسانی که سلیقه‌ساز هستند، آیا کارشان را به درستی انجام می‌دهند یا آنها هم به وسیله سرمایه‌داران خریداری می‌شوند و اقتصاد آنها را به استخدام خود در می‌آورد.

وی افزود:مسئله دیگر این است که آیا اگر هم برنامه‌ریزی شود، این برنامه‌ریزی تا چه حد در مقابل اقتصادی که فقط به فکر منافع صاحبان اقتصاد است، قابل اجراست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آغداشلو تصریح کرد: برای بهتر شدن این وضعیت اول باید سلیقه عمومی بالاتر رود که نیاز به برنامه‌ریزی و بخشنامه و غیره ندارد، بلکه به کار بخش خصوصی برمی‌گردد و به هنرمندانی که سلیقه‌سازی می‌کنند. بخشی از سلیقه‌سازی به اراده برنامه‌ریزی مربوط می‌شود که جایش کاملا خالیست و کسانی که قرار است این کار را بکنند، خودشان در انحطاط این سلیقه نقش اساسی دارند و کسانی هستند که اطلاعات زیادی از کارشان ندارند.

وی درباره بخشی که مربوط به سلیقه عمومی می‌شود، گفت: صحبت از یکی دو روز نیست و این سلیقه در طی قرن‌ها شکل می‌گیرد و اکنون هم می‌توان با حرکتی ملایم طی سال‌ها آن را ترمیم کرد.

این نقاش و نویسنده در ادامه بیان کرد: خود دولت می‌تواند روی سلیقه عمومی موثر باشد. زیرا اغلب مسؤولین از پایین‌ترین درجات سلیقه برخوردارند. در نتیجه چگونه می‌توانند سلیقه‌سازی کنند. مگر این که آدم‌هایی متعهد، موظف و متخصصی باشند که در این صورت این مسئله دغدغه اصلی آنهاست و ناچارند که بپذیرند این کار، کار بسیار خطیری است و احتیاج به درکی عمیق نسبت به فرهنگ و تمدن ایران دارد و اگر این درک نباشد، فایده‌ای ندارد.

به گزارش ایسنا، این محقق با اشاره به نقاشی‌های غیرتخصصی روی دیوارهای شهر گفت: کاری که می‌کنند این است که برای تداعی خاطرات روستاهای خودشان، تمام در و دیوارهای خالی شهر را پر از نقاشی خانه‌های روستایی می‌کنند. با این که قطعا نیت آن‌ها خیر است که می‌خواهند خاطره‌ای را به نمایش درآورند، ولی این کار کاری نیست که با دانش وسیعی انجام گرفته باشد و فقط به شکل یک ولخرجی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×